El spune că aşteaptă pe viitor o creştere a cererii de bitum în România, având în vedere planurile de dezvoltare a sectorului de autostrăzi pe care le au autorităţile, astfel că Vega va investi în continuare în creşterea capacităţii de producţie.
Rafinăria Vega, unde nu se mai produc carburanţi din 2003, este singurul producător de bitum din România. Din 2007, după investiţii de 8 milioane de dolari, unitatea poate produce bitum polimerizat, de calitate superioară bitumului obişnuit. Până acum, drumarii din România nu au fost prea interesaţi de acest produs, întrucât este cu 25% mai scump decât bitumul normal. În schimb, tronsoanele unde a fost turnat bitum polimerizat, unul dintre ele fiind bulevardul Aviatorilor din Capitală, nu a trebuit nici măcar "plombat" timp de şapte ani, susţine Colţănel, ]n interviul acordat Agerpres.
Pe lângă bitum, Vega mai produce în jur de 20 de produse diverse, precum solvenţi şi combustibili, multe dintre ele fiind folosite de toţi oamenii zi de zi.
Citiți și: Rafinăria Vega: Istoria care trebuie înțeleasă pentru a vedea viitorul
Reporter: Cu ce se diferenţiază Vega faţă de celelalte rafinării din România?
Laurenţiu Colţănel: Vega este diferită, este altfel din toate punctele de vedere faţă de toate celelalte rafinării din România. Din punct de vedere istoric este diferită, cu cei 111 ani de funcţionare, porniţi în anul 1905. Al doilea lucru important prin care diferă rafinăria Vega de celelalte rafinării este legat de capacitatea de prelucrare. Noi suntem o rafinărie mică, cu o capacitate de aproximativ 350.000 de tone pe an, iar particularitatea noastră este că noi nu mai prelucrăm ţiţei, începând cu anul 2003. Rafinăria s-a reprofilat pe produse de nişă. În schimb, ca şi o trăsătură comună cu celelalte rafinării, m-aş putea referi la oameni, mai exact la dragostea oamenilor şi respectul pentru meseria de rafinor.
Noi, în acest moment, ca şi materii prime nu mai prelucrăm ţiţei, însă prelucrăm materii prime distilate medii care vin de la rafinăria Petromidia, principala rafinărie din grupul Rompetrol Rafinare. Avem trei clase principale de produse. O primă clasă ar fi bitumurile, o clasă cu care ne mândrim, fiind singurul producător de bitum din România, în acest moment. O altă clasă ar fi solvenţii, iar a treia clasă combustibilii pentru focare: combustibilii lichizi uşori şi combustibilii lichizi grei. Legat de aceste trei clase de produse, acestea ar putea fi grupate în: bitumurile şi combustibilii pentru focare ca şi produse negre, cum le spunem noi, iar solvenţii ca produse albe.
Ce pot să vă spun despre partea de produse negre, mai ales partea de bitumuri, este că în acest an avem o producţie-record de aproximativ 90.000 de tone, cea mai mare producţie de bitum de când există rafinăria, lucru care înseamnă în momentul de faţă 17% din piaţa internă de bitum. Acest lucru se datorează şi investiţiilor făcute în 2007, de 8 milioane de dolari. Atunci, instalaţia de bitum a fost modernizată complet şi upgradată cu o instalaţie de modificare cu polimeri pentru bitumuri rutiere.
Reporter: Bitumul îl vindeţi doar în România?
Laurenţiu Colţănel: Toată cantitatea bitum produsă în instalaţia de aici, de 90.000 de tone pe an, este vândută în România. În ceea ce priveşte combustibilii pentru focare, avem ceva vânzări şi la export. În total, din aceste două clase, 97% sunt vândute pe piaţa internă şi 3% pe pieţe din Bulgaria şi Republica Moldova. Dacă vorbim despre solvenţi, atunci lucrurile stau exact invers. Dintr-o capacitate de producţie de aproximativ 210.000 de tone pe an de produse albe, 97% sunt la extern şi 3% pe piaţa internă. La extern vorbim despre Bulgaria, Ucraina, Republica Moldova, Rusia, Serbia, Ungaria, Turcia, Germania şi India. Unul dintre produsele noastre principale pe zona de solvenţi este normal hexanul. Chiar în acest an, putem spune că avem un record pe partea de producţie de normal hexan, cu o cantitate de 80.000 de tone produsă în acest an. Este al doilea cel mai important produs al nostru, după bitumuri.
Reporter: În ce ramuri se folosesc aceşti solvenţi?
Laurenţiu Colţănel: Dacă vorbim despre normal hexan, acesta se foloseşte în industria petrochimică, apoi în zona de extracţie a uleiului comestibil pe care îl folosim cu toţii. Celelalte clase de solvenţi sunt utilizate în industria vopselurilor, mai vorbim despre solvenţii ecologici din care se obţine un produs cu o puritate ridicată în ceea ce priveşte fracţia C5, folosită ca agent frigorific pentru a înlocui freonul. Practic, ceea ce rezultă din produsele noastre sunt utilizate zi de zi. Suntem singurul producător de normal hexan din sud-estul Europei. Ca şi motto pe acest segment pentru noi este că produsele de nişă fac diferenţa pe o piaţă de combustibili. Aşa cum spuneam şi mai devreme, materiile noastre prime vin de la Petromidia. De fapt şi de drept, între Vega şi Petromidia există, la ora actuală, aproape o sinergie totală. Aceste distilate medii pe care noi le luăm de la Petromidia, le valorificăm superior şi obţinem aceste produse cu valoare superioară faţă de ce s-ar putea obţine la Petromidia. Funcţionarea Petromidiei la capacitatea actuală este în strânsă legătură cu funcţionarea rafinăriei Vega.
Reporter: Vorbiţi-ne puţin despre piaţa de bitum. Înţeleg că acoperiţi o mică parte din piaţă cu producţia dumneavoastră şi există o cerere mult mai mare. Puteţi să veniţi cumva în întâmpinarea acestei cereri?
Laurenţiu Colţănel: În România se folosesc aproximativ 500.000 de tone de bitum pe an, iar noi facem 90.000 de tone pe an. Practic, noi suntem la o cincime faţă de ceea ce se foloseşte în România. Ca atare, restul se aduce din import, din Polonia sau Ungaria. Aşa cum am menţionat, în 2007 noi am avut o investiţie importantă, de aproximativ 8 milioane de dolari, prin care ne-am diversificat gama de bitumuri pe care puteam să le obţinem şi am introdus în portofoliu bitumul modificat cu polimeri, care se foloseşte în special la poduri şi autostrăzi, având o calitate superioară. În această zonă, aşteptăm în perioada următoare o dezvoltare, mai ales că şi în România zona de autostrăzi se vrea una dezvoltată.
O aplicaţie a acestui bitum o putem numi cea de pe bulevardul Aviatorilor din Bucureşti, unde s-a înlocuit piatra cubică. Pe acea porţiune a fost turnat asfalt cu bitum modificat de la Vega şi are aproape şapte ani de când a fost turnat stratul respectiv, iar zona continuă să arate foarte bine şi nu a fost nevoie să fie plombată. Sperăm ca în anii următori să avem mult mai multe zone cu astfel de bitum, astfel încât să avem şi noi drumuri cu rezistenţă mai lungă. În alte ţări, acest bitum modificat se foloseşte de foarte mult timp.
Reporter: Pe celelalte produse importante, solvenţii, cum vedeţi dezvoltarea pieţei?
Laurenţiu Colţănel: Ţinând cont că aceste produse sunt produse folosite zi de zi de oameni, va exista o dezvoltare în sensul că vom căuta mai multe pieţe unde să fim prezenţi. În ultima perioadă ne-am dezvoltat mult pe zona Rusia, apoi în Uzbekistan. Noi vrem să rămânem prezenţi în aceste pieţe, pentru că într-adevăr apar noi şi noi competitori, în special în zonele din Asia, unde se construieşte mult în zona de rafinării. Şi atunci, prin calitatea produselor noastre şi prin orientarea către nevoile clientului pe produse speciale, încercăm să ne menţinem şi să ne păstrăm piaţa.
Reporter: Există cerere şi în România?
Laurenţiu Colţănel: Da, există. Pe partea de România, suntem singurul producător şi vânzător de normal hexan pentru fabricile de ulei, însă la nivelul României consumul nu este atât de mare. Vorbim despre o capacitate de producţie de 80.000 de tone pe an. Din păcate, după cum ştiţi, pe zona de petrochimie din România, singurii care mai există sunt cei de la Petromidia, unde noi chiar livrăm normal hexan.
Reporter: Ce a însemnat criza economică pentru Vega şi cum aţi trecut peste?
Laurenţiu Colţănel: Rafinăria Vega a trecut prin perioada de criză prin investiţii. Investiţiile au stat la baza depăşirii acestei perioade. Investiţii de 8 milioane de dolari în modernizarea instalaţiei de bitum, în 2007, investiţii în creşterea capacităţii de producţie de normal hexan, mai exact dublarea capacităţii de producţie, în 2011, o investiţie de aproximativ 1,5 milioane de dolari. Instalaţia nouă de dezaromatizare, în 2007, alte 7 milioane de dolari, însemnând o instalaţie prin care noi extragem componentul aromatic, mai exact benzenul, din acest solvent, de-asta îi şi numim solvenţi ecologici, pentru că ei nu au compuşi aromatici în componenta lor. Rompetrol a ales să investească în această perioadă, astfel încât să îşi dezvolte capacitatea de producţie.
Totodată, un alt element care ne-a ajutat să trecem peste criză au fost oamenii de pe platformă, care au înţeles că nu este suficient doar să vii să-ţi efectuezi serviciul, după care să pleci acasă liniştit. Ei au venit cu idei de optimizarea fluxului de producţie, de reducere a consumului de utilităţi, astfel încât produsele noastre să rămână, ca şi până atunci, competitive. În 1997, erau la Vega 2.000 de oameni. Acum mai suntem vreo 250. Cu toate firmele din grup care îşi desfăşoară activitatea pe platformă suntem în jur de 500 de oameni. Cu angajaţii tuturor firmelor care lucrează alături de noi, e vorba de 1.000 de locuri de muncă.
Reporter: Care sunt planurile de viitor?
Laurenţiu Colţănel: Planurile de viitor se duc tot în această zonă: dezvoltare şi modernizare a capacităţilor de producţie actuale, pe zona de bitum. Suntem la 17% din piaţă şi ne dorim să creştem capacitatea de producţie de bitumuri. O altă linie pe care dorim să mergem pe viitor este diversificarea gamei de produse şi, împreună cu colegii de la Petromidia, încercăm să găsim şi alte materii prime în rafinăria Petromidia pe care noi să le aducem la Vega şi să reuşim să obţinem din aceste materii prime produse speciale, cu care să mergem pe pieţele din ţară şi din exterior. Tot ca planuri de viitor, nu trebuie să uităm zona de mediu, unde continuăm investiţiile pe partea de protecţie a mediului. Am primit în anul 2015 autorizaţie integrată de mediu şi, pentru a menţine această autorizaţie, este nevoie în continuare de investiţii. La fel, ne uităm la viitoarele cerinţe pe partea de mediu, pentru că suntem parte a Uniunii Europene şi orice legislaţie venită de la Uniunea Europeană trebuie să fie aplicată şi în România. Pentru a aplica aceste noi reglementări, care apar în fiecare an, este nevoie de noi şi noi investiţii, care nu aduc efectiv profit, însă ne permit nouă să funcţionăm în continuare. Vega a fost prima rafinărie din România care a obţinut autorizaţia integrată de mediu în 2006 şi în 2015 a reînnoit-o.
Sursa: Agerpres