Benzina şi motorina s-au scumpit în ianuarie din cauza modificării cursului de schimb la care se plătesc accizele. Din aprilie, supraacciza de şapte eurocenţi pe litru va creşte preţul carburanţilor şi mai drastic, afectând toate bunurile de larg consum.
„Efectul pentru consumatori al modificării legislative privind cursul de schimb utilizat în scop de accize înseamnă o majorare cu aproximativ 5 lei la un plin de benzină. Mai mult, din aprilie, se vor mai adăuga 20 de lei la un plin de benzină, ca efect al majorării nivelului accizelor“, arată Alexandru Cristea, tax partner Tuca, Zbârcea şi Asociaţii. Dacă acciza suplimentară este o decizie controversată în plan intern, modificarea cursului de schimb depăşeşte graniţele României, fiind în dezacord cu directivele Uniunii Europene care arată că: „Pentru statele membre care nu au adoptat moneda euro, valoarea euro în monedele naționale care trebuie aplicată valorii ratelor de impozitare se fixează o dată pe an. Ratele care trebuie aplicate sunt cele obținute în prima zi lucrătoare din luna octombrie și publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și se aplică de la data de 1 ianuarie a următorului an calendaristic.“ În acest context, deschiderea unei proceduri de infringement de către Comisia Europeană este iminentă, cu atât mai mult cu cât reprezentanţii industriilor afectate de măsurile autorităţilor române vor să trimită sesizări la Bruxelles. Este evident că Ministerul Finanţelor a ignorat, cu bună ştiinţă, reglementările europene atunci când a decis să modifice cursul de schimb. Până la 1 ianuarie 2014, valoarea în lei a accizelor se stabilea pe baza cursului comunicat în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Prin urmare, în 2014, ar fi trebuit folosit cursul de 4,4485 lei/euro, anunţat la 1 octombrie 2013, care era mai mic cu 1,67% decât cel din 2012.
Guvernul a decis, însă, că era mai profitabilă pentru buget rata de schimb din 2012, de 4,5223 lei/euro. Dar cum estimările de încasări nu erau mulţumitoare, a mai găsit un artificiu: indexarea cu inflaţia anuală de 4,77%.
Modificarea cursului de schimb încalcă directivele
În nota de fundamentare la ordonanţa care introduce toate aceste subterfugii legislative menite să strângă mai mulţi bani la buget, Finanţele arată că „urmare a rezultatelor negocierilor Guvernului cu Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială şi Comisia Europeană, din data de 4 noiembrie 2013, a fost convenit ca în situaţia în care cursul de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, este mai mic decât cursul de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent (…) se determină prin transformarea sumelor exprimate în echivalent euro, pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent“.
„Din punctul meu de vedere, noua regulă de stabilire a cursului de schimb încalcă prevederile Directivelor de accize la nivel european – care menționează clar regula generală – cea care era anterior în Codul fiscal românesc, și anume că se va folosi cursul de schimb publicat în prima zi lucrătoare din luna octombrie. Cred că ne putem aștepta la deschiderea unei noi proceduri de infrigement asupra României, în lipsa unei derogări speciale obținute pe această temă. În nota de fundamentare a ordonanţei se menționează că au fost purtate negocieri pe acest subiect, însă nu a fost publicată vreo decizie a Comisiei Europene care să permită României o astfel de derogare“, consideră Alexandru Cristea.
Totuşi, Finanţele mizează pe bunăvoinţa Comisiei, atâta timp cât impozitarea creşte. În principiu, Bruxelles-ul este intolerant cu reducerile de taxe care pot afecta concurenţa pe piaţa unică şi reacţionează mai lent când este vorba de încălcări ale directivelor din alte motive. În răstimpul până la emiterea unui verdict, Finanţele vor avea timp să încaseze mai mult la buget, aşa cum s-a întâmplat cu taxa auto, care a fost menţinută mult timp, în ciuda procedurilor europene.
4,44 lei pentru un euro a fost cursul de schimb anunţat de Banca Centrală Europeană, la care ar fi trebuit să se calculeze accizele în 2014, în loc de 4,52 lei, cursul din 2012 pe care l-a ales Guvernul