„Poate părea suprinzător, dar angajații din companiile de asigurări au fost mult mai afectați decât cei din bănci în contextul digitalizării proceselor. Aici, lucrurile au și mers mai repede, însă marea problemă este că angajatul nu are cu cine să comunice. Ei nu știu, practic, ce urmează să li se întâmple. Am avut întâlnirio cu firme de asigurare și încercăm să punem la punct proceduri clare, pentru a îi consilia măcar pe angajați. Cel mai grav este că piața asigurărilor nu are un patronat. Ei au doar o asociație profesională care, legal, nu poate avea comunicare instituțională cu sindicatele. Noi nu înțelegem de ce refuză decomadată să se organizeze și într-un patronat”, a arătat, pentru Capital, Constantin Paraschiv, președintele Federației Sindicatelor din Asigurări și Bănci (FSAB).
Dacă în ceea ce privește alte aspecte(cum ar fi de exemplu varietatea produselor pe care le au în portofoliii) firmele de asigurare din România sunt mult în urma Europei sau chiar împotriva tendințelor din UE (suntem singura țară UE în care asigurările de viață au o pondere aproape insignifiantă în totalul subscrierilor), în privința apetenței pentru tehnologie firmele locale par foarte deschise.
Cel puțin în ultimul an, digitalizarea și introducerea unor noi tehnologii au devenit obiective strategice pentru mai multe firme de asigurări, mai ales pentru cele membre ale unor grupuri străine.
” Impactul digitalizării se vede deja foarte clar în România. Iar efectele se vor amplifica pe viitor, ceea ce este firesc. Gândiți-vă că în Olanda aproape 70% din vânzările de asigurări se fac online. Către asta tindem și noi și deja se vede, mai ales în ceea ce privește angajații din vânzări. Sunt cel puțin două companii mari care au făcut restructurări din acest motiv și vor mai face. Oamenii din vânzări fie vor fi recalificați fie vor pleca. Schimbări vor fi și în zona de scubscriere și de actuariat. Poate mai puțin în zona de daune unde este totuți de prezența fizică a unor inspectori. Dar în subscriere și actuariat, de exemplu, vom asita inclusiv la apariția unor noi meserii. va fi nevoie în primul rând de specialiști în tehnologia biga data (big data scientists), pentru că actuarii de acum nu pot interpreta și traduce în tarif informațiile primite, de exemplu, prin intermediul tehnologiei telematics”, arată, pentru Capital, Paul Dumitru, Chartered Property and Casulty Underwriter (CPCU). CPCU este una dintre cele mai importante certificări din asigurări, la nivel mondial.
Pentru marile companii din România, obișnuite să aducă tehonologii și produse noi ale grupurilor din care fac parte, digitalizarea este o strategie.
„Digitalizarea este o tendință la modă, dar trebuie să devină parte din modul nostru de a funcționa ca organizație. Dacă vă uitați la comerțul online, care înflorește în România, unde infrastructura tehnologică este matură și dezvoltată, industria asigurărilor este prezentă pe acest segment doar marginal, ceea ce ne spune că suntem poate cu un pas în urma realității clienților pe care îi deservim în fiecare zi. În această privință ar trebui să fim un pic mai curajoși și să investim mai mult”, a arătat Virgil Șoncutean, CEO al Allianz Țiriac, a doua companie de asigurări din România, după vânzări.
În piața asigurărilor lucrează peste 6.000 de oameni, majoritatea în societățile membre ale grupurilor străine. Cel mai mare angajator din domeniu este în prezent Groupama, care mizează pe aportul a aproximativ 1.300 de angajați, cea mai mare parte cu atribuții în zona de vânzări. Peste 1.000 de angajați sau în apropiere mai au Allianz Țiriac și Asirom. Dacă includem și zona brokerajului, numărul angajaților din domeniu depășește 90.000, o cifră semnificativă pentru România.