"Proiectul de lege privind infiintarea CEETAR se afla in Senat cu termen de aprobare tacita 15 decembrie, avand Aviz Negativ de la Comisia economica, industrii si servicii si de la Comisia pentru transporturi si energie", se arata intr-un comunicat comun al UNSAR si UNSICAR.
Inca din luna mai a acestui an UNSAR si UNSICAR si-au exprimat convingerea ca adoptarea acestei legi ar aduce prejudicii majore asiguratilor si pietei locale de asigurari.
"Conform acestui proiect, expertii si evaluatorii tehnici auto CEETAR ar putea evalua toate vehiculele avariate, in vederea stabilirii solutiilor tehnice pentru repararea lor si acordarea despagubirii, conform contractului de asigurare obligatorie (RCA) sau facultativa (CASCO). Astfel, proiectul de lege incalca principiul libertatii contractuale si prevederile Codului Civil in vigoare, impunand efectuarea constatarii daunelor numai de catre experti tehnici auto membri CEETAR", spun reprezentanţii celor două asociaţii.
"Efectul principal va fi acela de majorare a primelor de asigurare ca rezultat al cresterii costurilor aferente regularizarii daunelor. Clientii companiilor de asigurari vor trebui sa inteleaga faptul ca primele de asigurare auto vor creste semnificativ din cauza costurilor reprezentate de onorariile aferente expertizelor tehnice si a altor costuri legate de activitatea de evaluare. De asemenea, companiile independente de regularizare daune, care activeaza in industria locala de asigurari, ar putea fi eliminate din aceasta piata sau ar putea fi obligate sa adere la un organism nereglementat si nesupravegheat de ASF", mentioneaza comunicatul.
Cele doua asociatii profesionale considera ca "introducerea unui asemenea sistem ar conduce cu certitudine la complicarea procesului de solutionare a daunelor pe segmentul auto".
"Mai mult decat atat, daca proiectul de lege ar fi votat si ar intra in vigoare, asiguratul roman ar ajunge sa fie discriminat prin comparatie cu ceilalti cetateni ai Spatiului Economic European. Astfel, acesta ar avea o procedura mult mai complicata de urmat in cazul in care ar fi implicat intr-un accident in afara tarii. Ar trebui sa se adreseze nu numai reprezentantului de despagubiri al asiguratorului RCA ce urmeaza sa suporte despagubirea, ci si unui membru al CEETAR", mai spune documentul citat.
Oficialii celor două asociaţii semnalează că potrivit proiectului de lege, solutia stabilita de evaluatorul CEETAR poate fi acceptata de catre parti prin semnare, sau poate fi contestata doar in instanta, ceea ce ii confera evaluatorului drepturi depline si intangibile, determinand pentru partile care inteleg sa o conteste costuri substantiale pentru solutionarea litigiului in instanta.
"De asemenea, intrarea in vigoare a unui asemenea proiect ar insemna si monopolizarea unei componente importante a activitatii de asigurari, respectiv a activitatii de regularizare de daune, aceasta fiind facuta de catre un organism privat care nu se afla sub controlul ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiara", afirmă reprezentanţii asigurătorilor şi întermediarilor.
În opinia acestora, propunerea legislativa intra in conflict cu reglementarile speciale privind activitatea Registrului Auto Roman, conform acestei propuneri expertii CEETAR dobandind dreptul de a stabili daca, dupa o dauna, vehiculul poate fi introdus in trafic cu sau fara o noua viza ITP.
"Consideram, asadar, ca functionarea sistemului de asigurari din Romania este periclitata de acest proiect de lege nefundamentat", se arată în comunicatul comun al UNSAR şi UNSICAR.
"Dovada a faptului ca sistemul de acordare a despagubirilor pe segmentul auto functioneaza in forma actuala o reprezintadaunele de 1,03 miliarde lei platite de asiguratori in prima jumatate a anului 2014 pe segmentul RCA si cele de 744,35 milioane lei platite pe segmentul CASCO. Cumulate, acestea reprezinta aproximativ 85% dintre daunele platite pe asigurari generale. Intr-o piata cu un regim de functionare firesc, reglementarea externalizarii serviciilor post-vanzareeste si trebuie sa ramana in sarcina autoritatii de supraveghere, asa cum se intampla in orice alt stat european. Romania poate inregistra pierderi atat la nivel de imagine, cat si la nivel investitional in cazul acordarii unui vot pozitiv pentru acest proiect de lege", spun oficialii celor două asociaţii.