Românii au descoperit târziu vacanțele în Europa. Înainte de 2004, orașele mari păreau a fi accesibile mai degrabă celor care călătoreau în interes de serviciu. Mai apoi, odată cu apariția companiilor aeriene low-cost, s-a schimbat și piața: în ultimii zece ani s-a creat o adevărată conexiune între turiștii români și destinațiile din Europa. Totul la câteva ore distanță. Așa se face că, știrea unor „atentate teroriste“ a declanșat o spaimă reală. Astăzi, turiștii români cântăresc bine un city break în Londra, Bruxelles, Berlin, Roma sau Madrid. Iar despre Paris, nici nu mai poate fi vorba.
„În orașul luminilor este greu să mergi acum. După 13 noiembrie, nu au mai existat cereri, deși am tăiat jumătate din prețul inițial. În plus, cele vândute au fost rapid anulate“, spune proprietarul unei agenții de turism, care dorește să-și păstreze anonimatul. Potrivit Danielei Toncu, leisure manager, Happy Tour, în acest moment, turiștii se împart în două categorii: cei care sunt deciși să solicite amânarea vacanțelor în capitalele europene precum Paris, Roma și Londra, și cei care vor doar să afle informații cu privire la situația generală, dar fără a-și schimba planurile. „Nu putem spune încă în ce măsură a fost afectat businessul turismului deoarece efectele se vor vedea în timp și nu imediat. Bineînțeles că turiștii au devenit mai alerți și cer mai multe informații despre siguranță și securitate“, spune și Dan Goicea, director general adjunct Cocktail Holidays.
Oricum ar fi, este clar că vor mai trece câteva luni până ce situația va reintra într-o oarecare normalitate: cu toate reducerile afișate de hotelieri, precauția turiștilor nu este deloc exagerată. Pentru că, o simplă căutare pe site-urile hotelierilor scoate la iveală reduceri de peste 50%, în timp ce companiile aeriene acceptă modificări de perioadă sau de nume, indiferent cât de restrictive erau condițiile de emitere a biletului de avion. „Industria de turism este extrem de vulnerabilă la factori externi care țin de siguranță. Nu vom încerca să forțăm prin campanii de discount sau orice alt tip de campanii destinațiile europene aflate sub semnul întrebării din punct de vedere al siguranței turiștilor. Și da, este adevărat că hotelierii au scăzut prețurie în incercarea de a revitaliza turismul“, punctează Lucian Boronea, director general Accent Travel & Events.
Mai ieftin decât pe Valea Prahovei
Până una alta, grosso modo, din datele turoperatorilor reiese că cei mai mulți dintre cei care călătoresc spre capitalele europene o fac în interes de serviciu și mai puțin pentru relaxare. Totuși, chiar și în aceste condiții, sunt și turiști care nu au renunțat, încă, la intenția de a vizita Franța în perioada sărbătorilor. Cu atât mai mult cu cât, potrivit Paravion.ro, prețurile sunt mai mici decât cele pentru o vacanță pe Valea Prahovei. „Pentru un pachet de Crăciun la Paris, prețurile încep de la 396 de euro de persoană și includ transport cu avionul și trei nopți de cazare, iar pentru o vacanță de Revelion, cu zbor dus-întors și cinci nopți de cazare, prețurile încep de la 640 de euro de persoană“, spun reprezentanții Paravion.ro. Și încă o precizare: întotdeauna, în apropierea sărbătorilor, turiștii devin mai optimiști și se gândesc mai mult la călătorii. Dan Goicea de la Cocktail Holidays argumentează acest lucru subliniind că cele mai solicitate destinații din categoria „orașe europene“ sunt Viena și Praga, costul unui pachet ajungând la 350 – 400 de euro, în funcție de numărul de zile și de condițiile alese.
Trăgând linie, la mai bine de două săptămâni de la atentatele din Franța, care au zguduit Europa, analiștii din turism spun că cererile pentru vacanțe în Europa vor reveni la normal undeva în prima parte a anului viitor, chiar dacă încasările au căzut la zero, pentru unele destinații.
Citate:
”Cei care urmau să viziteze Paris sau Bruxelles în aceste zile au amânat călătoria pentru luna decembrie. Pentru alte orașe, nu am avut anulări. Turiştii păstrează în continuare, ca şi opţiuni de city break, capitalele şi oraşele mari din Europa: Londra, Barcelona, Viena, Budapesta, Praga, Roma sau Milano” – Cristina Basarab, brand manager Eximtur
”Orașele europene s-au aflat mereu în topul preferințelor turiștilor români, fie că și-au dorit o scurtă vacanță de relaxare, fie că și-au dorit să experimenteze cultura altei țări sau chiar să meargă la shopping” – Alin Burcea, președinte Paralela 45