VIG a început de mai multă vreme un întreg proces de centralizare a serviciilor și procedurilor și, într-o anumită măsură, chiar a părții decizionale, prin sporirea atribuțiilor pe care oamenii formați la Viena le au în bordurile celor trei firme din România . Pe zona de daune, de exemplu, atât Asirom cât și Omniasig lucrează cu Claim Expert, societate care aparține exclusiv VIG. 

Pentru serviciile oferite, atât Asirom cât și Omniasig plătesc către firma VIG. Tarifele plătite per dosar nu sunt preferențiale și în anumite situații depășeșsc chiar media pieței. Concomitent, cele două au și propriile departamente de daună și propriii angajați de specialitate, care fac pareta de constatare și prațial de evaluarea.  

O altă firmă centralizată a fost construită și pentru serviciile din zona IT, pentru care cele trei societăți ale VIG plătesc, de asemenea. Și partea de administrare a imobilelor sau cea de pregătire și gestiune a personalului, ca și partea de contabilitate sunt, de asemenea, asigurate de firme unde VIG este unic acționar. Pentru toate aceste servicii, Omniasig, Asirom și BCR Asigurări de Viață achită tarife care intră la partea de cheltuieli. 

Poate și din acest motiv, profitul declarat de VIG în România a fost constant unul relativ redus raportat la primele brute subscrise. În aczul anului trecut, valoarea câștigului declarat poate fi considerată chiar insignifiantă raportat inclusiv la profiturile competitorilor. 

VIG a vorbit de un profit de doar 6,2 milioane de euro pentru toate cele trei firme în condițiile în care doar Groupama, de exemplu, a anunțat 10 milioane de euro, iar Allianz Țiriac circa 30 de milioane de euro.

Rezultatul VIG este cu atât mai interesant cu cât BCR Asigurări de Viață a avut un an foarte bun (ca întreaga piața de profil) și a mai încasat și peste 20 de milioane de euro după preluarea Axa România. 

Mai mult expunerea VIG pe RCA a scăzut substanțial, ceea ce înseamnă că și daunele plătite respectiv rezervele constituite au scăzut, pareta de RCA fiind cea mai puțin profitabilă din acest punct de vedere. 

 

Acesta este contextul în care Capital a întrebat responsabilii VIG dacă se gândesc la o fuziune între cele trei firme locale, mai ales că la nivelul strategiei de grup se vorbește despre concentrarea pe societăți compozite, cum nu sunt nici Omniasig (vând doar asigurări generale) și nici BCR Asigurări de Viață.   

VIG respinge acestă variantă, dar arată clar că centralizarea va continua. 

” Cu certitudine nu avem în plan realizarea unei fuziuni între Omniasig, Asirom și BCR Asigurări de Viață. Am intrat pe piețele în care operăm în prezent cu intenția de a rămâne pe termen lung. Ne bazăm pe o abordare locală de tip antreprenorial şi pe o strategie de tip multi-brand și nu avem nicio intenție să schimbăm acești piloni principali ai strategiei noastre. Credem în această diversitate şi o aplicăm pe toate pieţele unde activăm. Pe fiecare piață operăm unul sau mai multe branduri în funcție de condițiile locale existente.
VIG intenționează să-și majoreze cota de piață în zona Europei Centrale și de Est, fie prin creștere organică, fie prin achiziții. Vrem să ne întărim poziția pe piață și să ne completăm portofoliul într-un mod strategic. Totuși, vom continua să monitorizăm cu atenție eficiența costurilor. Ne uităm în special la zonele în care consolidarea și unificarea serviciilor și proceselor are sens din acest punct de vedere. Deciziile sunt luate însă în funcție de particularitățile fiecărei piețe.”, au transmis responsabilii companiei. 

VIG a vândut, în România, anul trecut, asigurări de aproape 507 milioane de euro, cu 5% mai puțin decât în 2016 și a scăzut masiv pe cele mai populare două linii de asigurare din România. Pe zona RCA, primele brute subscrise de VIG au scăzut  cu 23,5%, iar pe  zona property cu peste 14%. 

Asirom a scăzut mult, Omniasig a băltit

Deși VIG nu a precizat, datele consultate de Capital arată clar că în ceea ce privește primele brute subscrise, scăderea vine mai ales din zona Asirom.  

 

Omniasig a avut vânzări de 1,06 miliarde de lei, aproape identic cu anul 2016, însă Asirom a scăzut cu mai bine de 22% până la aproximativ 840 de milioane de lei, potrivit datelor Capital, ajungând până pe locul 6 în topul firmelor de asigurare. BCR Asigurări de Viață a înregistrat și ea o creștere față de 2016. 

Asirom a marcat primul an de scădere după ce în doar doi ani (2015 şi 2016) reuşise mai mult decât dublarea veniturilor, după falimentele Astra şi Carpatica şi venirea la conducere a slovacului Juraj Lelkes. 

Vârful din 2016 (1,08 miliarde de lei) a adus însă şi efecte negative. În acel an, Asirom a fost amendată pentru nereguli în ceea ce priveşte gestionarea şi plata dosarelor de daună, aceste probleme apărând tocmai din cauza creşterilor uriaşe din zona RCA. De altfel, la începutul lui 2017, conducerea Asirom a şi anunţat că a întâmpinat probleme ca urmare a preluării în asigurare a unei bune părţi dintre foştii clienţi ai Astra şi Carpatica. 

Tot atunci, Asirom a anunţat că se va concentra mai mult pe profit şi mai puţin pe cotă de piaţă. Faptul că Asirom trece într-o nouă etapă, care e baza pe eficientizare mai mult decât pe vânzare este certificat şi de cooptarea în consiliul de administraţie a lui Cristian Ionescu, fost CFO al Allianz Țiriac cel care  va prelua funcţia de CEO de la Juraj Lelkes după ce mandatul slovacului va expira. 

Înaintera venirii lui Ionescu, din boardul Asirom a plecat Dragoş Călin, responsabilul de zona de vânzări. Surse din companie spun că plecarea sa s-a datorat rezultatelor proaste în ceea ce privește vânzările, mai ales în zona de polițe facultative, pe care Asirom a anunțat că o vizează cu precădere pentru 2017. În prezent, Asirom a ajuns să aibă un portofoliu format aproape 70% din RCA, scădeasrea acsetui procent prin creșteri pe alte segmente fiind unul dintre principale obiective ale viitorului CEO, Cristian Ionescu.