Cei trei miniştri ai Transporturilor din ultimele 12 luni au umplut cu speranţă sufletele şoferilor români promiţând, unul câte unul, sute de kilometri de autostradă finalizaţi. Fostul ministru tehnocrat al Transporturilor, Sorin Buşe, anunţa, în decembrie 2016, că anul acesta se vor inaugura circa 150 km de autostradă. Mai exact, era de aşteptat să se deschidă traficul pe cei 70 km de autostradă între Sebeş şi Turda, încă aproximativ 50 km de autostradă între Câmpia Turzii şi Târgu Mureş, 8,7 km de şosea la patru benzi între Gilău-Nădăşelu, porţiuni din lotul 2 Lugoj-Deva şi ultimii kilometri de autostrada Bucureşti-Ploieşti. Toate acestea, în condiţiile în care, în 2016, nu s-a inaugurat niciun kilometru de autostradă.
Imediat după această asumare îndrăzneaţă, noul ministrul al Transporturilor, de această dată numit de PSD, Răzvan Cuc, are un moment de sinceritate şi spune: „Nu promit niciun kilometru de autostradă“.
A revenit cu o explicaţie în luna februarie în care se contrazice singur şi anunţă ferm că anul acesta vor fi inauguraţi 90 km de autostradă. „Vom deschide cei 15 km din lotul 2 Lugoj-Deva, apoi loturile 3 şi 4. Între Sebeş şi Turda, se deschid traficului loturile 3 şi 4, cât şi ultimii kilometri din autostrada Bucureşti-Ploieşti. De la sfârşitul acestui an, în afară de mici porţiuni, vom circula pe autostradă între Sibiu şi Nădlac“, preciza, într-un interviu acordat revistei Capital, Răzvan Cuc.
Câteva luni mai târziu, cade guvernul condus de Sorin Grindeanu, Răzvan Cuc rămâne la butoane. La fel de sigur pe el, îşi păstrează declaraţiile şi promite, a doua oară, 90 de kilometri de autostradă inauguraţi până în luna decembrie.
Pământul e de vină
Suntem la finalul octombrie şi, până azi, s-au inaugurat abia 15 kilometri de autostradă. Între timp, ministrul Cuc a fost dat afară din guvern tocmai pentru nerealizări. Dar visurile oficialilor guvernamentali s-au risipit încă din vară, când s-au surpat terasamentele pentru două proiecte de autostradă. Prima s-a întâmplat pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva. Mai exact, terasamentul s-a surpat pe o lungime de 70 de metri și o lățime de 11 metri. O altă alunecare de teren, în judeţul Cluj, pune sub semnul întrebării inaugurarea lotului 4 din Autostrada Sebeş – Turda. La începutul anului, oficialii guvernamentali au promis că vor inaugura și lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva și ultimii km din autostrada București-Ploiești. În prezent, cele două proiecte sunt finalizate în proporție de aproximativ 65%.
Promisiuni şi speranţe în ultimele două luni
Șeful Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Ștefan Ioniță, speră în continuare să deschidă sectoarele de autostradă Sebeş-Turda, loturile 3 şi 4 până la finalul anului şi promite mobilizări de forţă și multe vizite în teren, aşa cum de altfel am mai auzit şi la început de an. „În următoarele două luni avem speranţa că vom deschide sectoarele de autrostradă Sebeş-Turda, loturile 3 şi 4. În zilele următoare, vom avea deplasări în teren pentru a vedea în ce stadiu se află lucrările pentru lotul 4 din autostrada Lugoj-Deva“, a declarat Ștefan Ioniță. Întrebat de ce s-a ajuns ca, de la 90 de km promişi, să fie realizaţi 15 şi alţi 15 să fie promişi, acesta a dat vina pe constructori. „Antreprenorii nu s-au mișcat așa cum ne-am dorit“. Nu se poate pune problema ca Ministerul Mediului sau Ministerul Transporturilor nu au emis avizele la timp. Noi, ca beneficiar, ne-am prezentat cu anumite documentații, în 2014, aveam acord de mediu și toate avizele“, a explicat Ioniţă. Mai mult, lansează alte promisiuni, evident, pentru anul viitor. „Ultimii kilometri din autostrada București-Ploiești se vor finaliza în primăvara anului 2018“, a mai spus Ștefan Ioniță.
Entuziasm de proaspăt ministru
„Cireaşa de pe tort“ este declaraţia noului şef al Transporturilor care, ca toţi cei care au ocupat această funcţie înaintea lui, se pricepe la angajamente. Acesta a promis 150 de kilometri noi de autostradă în 2018, adică ceea ce nu s-a realizat în ultimii trei ani. „La anul, păcat că în acest an am pierdut timpul, pentru că majoritatea problemelor birocratice s-au rezolvat, dar în ceea ce priveşte 2018 va fi un an de boom. Vă spun în mod realist, nu optimist, nici nu ne gândim în anul 2018 să nu dăm în folosinţă 150 de kilometri de autostradă, cel puţin. Acesta este scopul principal al Ministerului de Transporturi pentru anul 2018“, declarat Felix Stroe, după o vizită pe șantierul autostrăzii Lugoj-Deva.
România, jumătate din numărul autostrăzilor din Ungaria sau Polonia
În ultimii 27 de ani, România a construit 634 km de autostradă, în timp ce Ungaria a realizat 1.616 km de șosea la patru benzi. Din datele prezentate de Oficiul de Statistică al UE (Eurostat), rezultă că România nu a construit niciun km de autostradă în perioada 1990-2003. În 1990, România avea 113 km de autostradă, în anul 2000 tot 113 km de șosea la patru benzi. În 2013, potrivit datelor EUROSTAT, România avea 332 km de autostradă, iar în urmă cu doi ani, 747 km. Cea mai dezvoltată rețea de autostrăzi, din țările aflate în jurul României, este în Ungaria. Vecinii noștri, aveau în 1990 267 km de autostradă, iar în 2015 au ajuns la 1.883 km de șosea la patru benzi.