Imaginează-ţi o călătorie dus-întors la mare sau la munte care să coste sub 50 de lei. Acest lucru va fi posibil într-un viitor nu prea îndepărtat, primele măsuri în această direcţie fiind luate anul acesta. România s-a angajat în faţa Uniunii Europeane şi a Comisiei Europene să monteze 10.000 de staţii de încărcare pentru automobile electrice până în 2020.
Bulgarii şi ungurii, spre exemplu, trebuie să monteze 7.000 de staţii, iar grecii 13.000. În cadrul conferinţei care a marcat debutul ediţiei 2015 a Programului Rabla, reprezentanţii Ministerului Mediului au anunţat intenţia de a monta 10.000 de prize pentru vehicule electrice la nivel naţional, începând chiar din acest an. „Programul destinat montării de prize pentru maşini electrice este în lucru. Se lucrează la Ghidul de finanţare şi începem consultările cu industria auto, cu toţi partenerii, inclusiv cu marile oraşe, cu Asociaţia Oraşelor, şi probabil nu mai devreme de două – patru săptămâni vom ieşi cu Ghidul în dezbatere publică. După dezbaterea şi discuţiile pe care le vom avea, vom stabili locurile unde aceste prize vor fi montate în funcţie de trafic. Ne dorim ca programul de finanţare a acestor prize să funcţioneze şi în anii următori“, a precizat Adrian Gearâp, președintele Administrației Fondului pentru Mediu. Potrivit acestuia, preţul unei astfel de prize porneşte de la 1.500 de euro şi poate ajunge la 40.000 de euro pentru un dispozitiv cu încărcare rapidă. „Plinul“ unui automobil electric, în prezent, costă 8 lei, iar autonomia este de 160 km.
Parcări cu prize electrice
„Suntem dispuşi să finanţăm cât mai multe prize. Fiind un program nou, ne dorim să vedem mai întâi ritmul de implementare, dar şi interesul beneficiarilor“, a subliniat Gearâp. În acest moment, la nivel naţional nu sunt mai mult de 50 de astfel de prize, potrivit lui Gearâp. „Autorizaţiile pentru construcţii comerciale (tip supermarket, hipermarket, mall) sau locuinţe tip „bloc“ vor fi acordate numai în condiţiile în care spaţiile de parcare aferente vor fi dotate cu staţii de alimentare (prize) electrice, pentru minimum 20% din totalul acestora. Sediile primăriilor localităţilor (municipii şi/sau reşedinţe de judeţ) vor trebui prevăzute cu puncte de alimentare (priză) electrică pentru maşini“, conform oficialilor APIA.
Prima clădire care cu infrastructură pentru maşini electrice face parte din complexul Green Court Bucharest, situat pe strada Gara Herăstrău. Suedezii de la Skanska au colaborat cu francezii de la Schneider Electric, aceştia din urmă ocupându-se de toată partea electrică, inclusiv montarea staţiilor. Există 28 de locuri de parcare pentru maşinile electrice şi tot atâtea borne de încărcare care pot fi folosite de toţi chiriaşii. Schneider Electric a montat mai multe staţii electrice în Capitală, în special, pentru Renault, care are mai multe modele disponibile şi pe piaţa locală, cel mai nou fiind Zoe. De asemenea, francezii au un proiect şi cu nemţii de la BMW care produc modelele electrice i3 şi i8.
Staţiile electrice se înmulţesc
O staţie de încărcare de curent continuu va putea fi folosită şi de clienţii Volkswagen din vara acestui an. „Orice maşină se poate încărca de la o priză domestică. Un astfel tip de încărcare poate dura între 8 şi 10 ore. Din luna august va fi disponibilă la Porsche România o staţie de încărcare de curent continuu. Aceasta este de tip fast charging, astfel că în 30 de minute se încarcă 80% din capacitatea bateriei. Colaborăm cu o firmă locală pentru montarea staţiei de încărcare, aceasta fiind şi clientul nostru pentru maşinile electrice şi producător de energie verde. Este vorba de Renovatio“, au declarat repretentanţii Volkswagen România. Volkswagen are în gamă mai multe modele electrice precum e-up!, Golf Electric, Golf GTE şi Passat GTE. Compania va semna până la finalul anului un contract cu o firmă de curierat şi distribuţie interesată de achiziţia de maşini electrice pentru a reduce cheltuielile cu combustibilii.
Unul dintre motivele pentru care automobilele electrice nu au prins în ţara noastră este preţul, dar şi stimulentele mici oferite de autorităţi. Lucrurile s-au schimbat anul acesta, pentru cumpărarea unei maşini electrice românii primind până la 6.500 euro reducere prin programul „Rabla“. Astfel, un autoturism electric poate fi cumpărat cu aproximativ 14.000 de euro. În România sunt înmatriculate, în prezent, în 322 de mașini electrice, dintre care 25 aparțin persoanelor fizice, iar 297 firmelor, conform datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor.