Lucrează de zor pentru lansarea unui nou produs feroviar, despre care nu intră în amănunte. Punctează doar investiția: aproximativ două milioane de euro. În același timp, este atent la toate mișcările din industria feroviară, internă și internațională. Omul de afaceri Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Călători Arad, își dorește ca „industriașii autohtoni să fie apreciați la adevărata lor valoare, în România, așa cum sunt apreciați peste tot în lume“.
„Toate țările își protejează industria, cu excepția României. Se importă produse scumpe, de calitate inferioară celei care se produce la noi și la prețuri mult mai mari“, spune omul de afaceri. De altfel, mare parte din producția realizată de Astra Vagoane Călători merge la export. Nici n-ar fi putut să crească anul trecut dacă nu ar fi existat exportul: în piața internă, nu au mai fost alocați bani pentru investiții. Ce se întâmplă astăzi cu industria în care omul de afaceri își dezvoltă afacerile? „Măsurile de tip proletar luate în exces pot dezechilibra bugetul, iar povara fiscală ar putea să crească“, spune acesta. Mai mult, consideră omul de afaceri, efectele crizei se văd, cea mai optimistă apreciere legată de bugetele clienților, fiind „stagnarea“. Cât despre revenirea la bugetele din 2007-2008, „nici nu poate fi vorba“. Oricum ar fi, Valer Blidar continuă să participe la târgurile internaționale, cu produsele sale. În toamna acestui an, omul de afaceri a prezentat la târgul mondial de material rulant InnoTrans, din Berlin, un vagon de lux, pe care presa germană l-a numit „vagonul Star Treck“, iar vizitatorii s-au arătat extrem de interesați de el.
„Deblocați investițiile“
Acum, Valer Blidar așteaptă deblocarea investițiilor pentru piața internă, deși consideră că acest lucru nu se va întâmpla „atâta timp cât în România se negociază doar cu străinii“. Cu o mențiune: România are, astăzi, a opta cea mai mare reţea feroviară din Uniunea Europeană, însă nu ştie să o valorifice. Viteza medie de deplasare a trenurilor de pasageri pe calea ferată a crescut cu doar un kilometru pe oră, în ultimii ani, până la doar 45 de kilometri pe oră. Este demult știut că infrastructura feroviară din România are nevoie de investiții masive timp de mai mulți ani de acum înainte, pentru a ajunge să se compare cu media europeană și pentru a putea realiza interconectări cu coridoarele de transport europene. Un calcul al reprezentanților din industria feroviară scoate la iveală suma de jumătate de miliard de euro anual, în următorii ani, pentru reparații, modernizări și construcții.
Lucrurile stau diferit pe segmentul de producție de tramvaie, în cazul lui Valer Blidar. În urma licitaţiilor câştigate, industriașul arădean va produce şase tramvaie pentru Primăria din Arad şi, totodată, va moderniza alte 30 de garnituri în asociere cu o altă companie pentru Primăria din Timişoara. În cifre, afacerile Astra Vagoane Călători au crescut de aproape patru ori anul trecut, ajungând la peste 40 de milioane de euro, iar estimarea pentru anul acesta depășește 10%. Pentru profit, valoarea lui ar putea să ajungă la 15 milioane de euro anul acesta, cu 2,5 milioane de euro mai mult față de anul trecut.
Altfel, Valer Blidar este foarte dezamăgit de sistemul de învățământ românesc din cauză că nu pregătește tinerii așa cum se întâmplă prin alte părți din Europa. „Vin cu o diplomă în mână, dar nu ştiu carte. Unii cu facultate nu ştiu nici tabla înmulţirii. Nimeni nu mai vrea să muncească, iar de vină sunt parinţii care nu ştiu să îi crească şi să ii trimită la şcoli pentru a învaţa o meserie“, a spus omul de afaceri, care „încearcă“ acum să investească în pregătirea tinerilor. _
Businessul lui Valer Blidar
ISTORIC: În urmă cu mai bine de 13 ani, a decis să investească într-un domeniu cu potențial, la acea vreme, construcția de vagoane.
ANGAJAŢI: Deține mai multe firme care au, împreună, peste 2.000 de angajați.
COMPANII: În afară de Astra Vagoane Călători, omul de afaceri mai este acționar și la Astra Vest, SIRV Titu sau Marmura Service.
AFACERI: În 2009, a înființat Banca Comercială Feroviară.
TRAMVAI: Imperio a fost lansat în 2012, devenind primul tramvai construit de o companie românească în parteneriat cu un gigant – Siemens.