Aproape toți brokerii de asigurare din România vor simți, din toamna anului acesta, rigoarea prevederilor europene în domeniul financiar (IDD și GDPR). Aceasta în condițiile în care, din octombrie intră în vigoare și pe teritoriul României mult dezbătuta Directivă IDD, cea care se va tranforma într-o „Biblie“ a brokerilor din Europa.
„Brokerii în general nu sunt pregătiți. Și nu discutăm doar despre cei din România, ci de toți brokerii din Europa. Costurile cu implementarea IDD și GDPR sunt greu de estimat și anticipez că mulți brokeri mici din România vor prefera să intre sub umbrela unor brokeri mai mari și să se concentreze strict pe vânzarea polițelor de asigurare, din poziția de agenți“, crede Viorel Vasile, președitele Patronatului Român al Brokerilor de Asigurare (PRBAR).
La rândul său, Bogdan Andriescu, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță din România(UNSICAR), spune că noile prevederi europene vor avea un impact fără precedent, din perspectiva acoperirii. El a explicat că Directiva privind Distribuția în Asigurări include în aria sa de acoperire toți distribuitorii de produse de asigurare – intermediari și asigurători, deopotrivă.
„Aceasta cred că este cea mai importantă modificare, comparativ cu regulile incluse în IMD, conform cărora funcționează astăzi piața europeană de intermediere a asigurărilor. Potrivit calculelor europene, prima Directivă a setat reguli care acopereau 48% din piața de intermediere, iar de la IDD se așteaptă un grad de acoperire de 98% a pieței de distribuție a produselor de asigurare“, a spus Andriescu la un eveniment de profil.
Ce vor trebui să facă brokerii
Dacă pentru Directiva GDPR, care va intra în vigoare din luna mai și care vizează stricit protecția datelor personale ale clienților, brokerii par deja pregătiți, prevederile IDD sunt cu mult mai ample și cu efecte pe termen lung.
„Costurile noastre vor crește semnificativ. Consumul de hârtie se va majora exponențial din cauza documentelor ce trebuie prezentate consumatorilor înainte de oferta efectivă. Acestea vor fi într-o formă standardizată denumită PID. Apoi, toți actorii din piață vor trebui să aibă cursuri de pregătire profesională continuă, în condițiile în care, până acum, examenele de certificare se dădeau o dată la trei ani“, spune Viorel Vasile.
Mai mult, acesta a explicat că nu mai pot fi acordate bonusuri pentru că brokerii nu pot fi influențați în vânzarea șcătre clienți a anumitor tipuri de produse. „Această măsură a fost determinată de erorile comise în trecut, mai ales în Europa de Vest, unde pe piața asigurărilor de viață se plăteau și comisioane de peste 100% din primă intermediarilor care au vândut fără să explice în amănunt proprietățile produsului“, explică Viorel Vasile.
Ștefan Prigoreanu, CEO al Millenium Insurance Broker, un intermediar de dimensiuni mari, insistă, la rândul său, pe aspectul pregătirii continue a agenților. „IDD nu cere examinare anuală, iar cele două noțiuni sunt complet diferite. De fapt, nu există nici un motiv pentru creșterea frecvenței examinării, mai ales că există sistemul de credite care contabilizează și certifică cumva acumularea sau nu a celor minim 20 credite anual. Sunt și alte argumente, care țin de volumul mare de cursanți care ar trebui examinați, precum și de rațiuni de costuri ale examinării, care din nefericire înseamnă acum peste 70% din costurile de pregătire continua“, a explicat, pentru revista Primm, Ștefan Prigoreanu.
Valul trei de impact
Pentru brokeri, adaptarea la noile reguli va fi cu atât mai grea cu cât ei vin după doi ani cu schimbări fără precedent care au dus la dispariția a aproximativ 200 din cei 800 de brokeri care existau în 2015 și care au afectat serios profiturile celorlalți.
Primul șoc, resimțit mai ales de intermediarii mici, a fost introducerea unui nivel minim al capitalului social de 150.000 de lei. În primele luni după implementare, această normă a dus la dispariția a circa 150 dintre cei 800 de brokeri care existau la acel moment.
Apoi a venit al doilea mare șoc, adică plafonarea tarifelor la RCA. Pentru a-și acoperi propriile pierderi, asigurătorii le-au transferat către brokeri, prin reducerea cu circa 40% a comisioanelor. S-a ajuns, în perioada decembrie 2016-mai 2017, ca pentru un RCA vândut transportatorilor, comisionul să scadă de la 10-15% la doar 0,1%, nivel simbolic. Pe medie, comisioanele au scăzut de la 17-18% la doar 10%, iar acest lcuru a afectat semnificativ afacerile brokerilor.