Chiar dacă Guvernul a pregătit pentru anul viitor un buget de aproximativ 500 de milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii feroviare, cu circa 150 de milioane de euro mai puțin decât în 2017, compania CFR SA urmează să anunțe finalizarea lucrărilor de reabilitare a căii ferate Sighișoara-Simeria. Mai exact, după jumătatea anului, pe circa 190 km de cale ferată, trenurile vor putea circula cu o viteză comercială de 160 km/h, între Sighișoara și Simeria.
Întrebați care este stadiul lucrărilor de investiții pe coridorul Rin-Dunăre, respectiv proiectele aflate pe calea ferată între Sighișoara și Simeria şi demarate din anul 2012, oficialii CFR SA susţin că stadiul fizic al lucrărilor variază între 83 și 98%. Pentru secțiunea de cale ferată Sighișoara – Simeria, contractele de lucrări au fost împărțite geografic, pe loturi. Astfel, conform CFR SA, lucrările pentru tronsonul de cale ferată Sighișoara-Ațel sunt finalizate în proporție de 85,5%, pe secțiunea Ațel-Micăsasa stadiul este de 83,5%, între Micăsasa și Coșlariu proiectul a ajuns într-un stadiu fizic de execuție de 98%, pe tronsonul Coșlariu-Vințu de Jos stadiul fizic este de 83,26 %, iar modernizarea liniei Vințu de Jos-Simeria este finalizată în proporție de 87,53%.
CFR SA gestionează alte două proiecte (Sighișoara-Coșlariu și Coșlariu-Simeria) pentru lucrări de semnalizare și de implementare a sistemului de siguranță a traficului ETCS/ERTMS nivel 2, cu un stadiu fizic de execuție de aproximativ 65%. „Programul pentru modernizarea tronsonului Simeria – Coșlariu – Sighişoara cuprinde toate specialitățile de lucrări feroviare – linii, peroane, instalații de siguranță și dirijare a traficului, gări, puncte de oprire, poduri, podețe, tuneluri, pasaje pietonale, treceri la nivel şi substaţii de tracţiune – şi au ca obiectiv general asigurarea interoperabilităţii infrastructurii feroviare de-a lungul Coridorului Rin-Dunăre (ramura nordică), îmbunătăţirea calităţii transportului feroviar, sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă şi introducerea sistemului ERTMS/ETCS Nivel 2“, susţine CFR SA.
Trei contracte de peste 1,7 miliarde euro
În același timp cu finalizarea celor cinci contracte, oficialii CFR SA gestionează alte patru proiecte pentru modernizarea căii ferate între Simeria și Arad, valoare de circa 7,5 miliarde lei. Oficialii CFR SA ne-au explicat că pentru secțiunile Km 614-Gurasada și Gurasada-Simeria s-au semnat contractele de lucrări pe toate cele patru loturi în a doua jumătate a acestui an și au fost emise ordinele de începere a lucrărilor.
În prezent, CFR SA a predat amplasamente pentru lucrările de modernizare a circa 78 km de cale ferată, între Simeria și Arad, proiect în valoare de circa 770 milioane euro, fără TVA. Finanțarea lucrărilor este asigurată din bani europeni, exercițiul financiar european 2014-2020. Reprezentanții antreprenorului italian Astaldi SPA, liderul asocierii Astaldi SpA-FCC Construccion SA-Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA-SC Thales Systems România SRL, ne-au explicat că muncitorii au început lucrările de modernizare pe aproximativ 10 km de cale ferată între Simeria şi Arad. “Cei 10 km de cale ferată sunt parte din cele două contracte de modernizare a căii ferate, secţiunile Km 614-Bârzava şi Bârzava-Ilteu, în lungime totală de aproximativ 78 km“, au detaliat reprezentanții liderului asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA-Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA- SC Thales Systems România SRL.
Modernizarea căii ferate între Simeria și Arad înseamnă şi construcția unor kilometri de cale ferată pe un traseu nou. Oficialii CFR SA au mai explicat că lungimea traseului existent pe Frontiera-Curtici-Arad-Simeria este de aproximativ 185 km. “După finalizarea lucrărilor de modernizare, lungimea traseului va fi 182,363 km, 63,352 km pe traseu nou şi 119 km pe traseu existent“, a precizat conducerea CFR SA.
Pe linia CF București-Constanța, CFR SA derulează contractele de reabilitare a podurilor dunărene. Podul Borcea este recepţionat din iunie 2017 și este operațional – se circulă pe ambele fire ale podului nou și pe firul III de pe podul vechi -, iar lucrările pe podul Cernavodă urmează să fie finalizate în aprilie 2018.
Miza podului de la Grădiştea
CFR SA are în vedere redeschidere liniei de cale ferată București-Giurgiu. Pentru asta, trebuie reconstruit podul de la Grădiștea. Aici, CFR SA are în derulare studiile topografice și geotehnice pentru determinarea caracteristicilor terenului de fundare în zonă. Aceste lucrări au drept scop „asigurarea unui grad ridicat de încredere asupra viabilității traseului, a soluțiilor tehnice și a structurilor definite în cadrul studiului de fezabilitate“. Studiul de fezabilitate este realizat de asocierea Baicons Impex S.R.L.- Acciona Ingenieria S.A., care va prezenta varianta optimă de traseu şi planificarea activităților proiectului tehnic printr-o soluție de execuție pe două loturi:
Lotul I – Redeschiderea circulaţiei feroviare pe podul peste râul Argeș, între Vidra și Grădiștea
Lotul II – Modernizarea liniei CF București Nord-Giurgiu Nord, până la Frontieră.
„În prima etapă se va elabora documentația tehnico-economică necesară lansării procedurii de proiectare și execuție a lucrărilor pentru redeschiderea circulației pe podul de cale ferată peste râul Argeş (lotul I), iar în etapa a doua vor fi stabilite soluțiile tehnice pentru modernizarea liniei București Nord-Giurgiu Nord-Fontieră (lotul II)“, spun oficialii CFR SA.
Principalele lucrări de modernizare și reparații derulate de CFR SA
Linia CF Simeria-Sighişoara;
Reabilitarea podurilor dunărene;
Sisteme de centralizare electronică Ilia-Lugoj şi Siculeni-Adjud;
Reabilitare km 614 (Radna)-Gurasada-Simeria;
Reabilitarea secţiunii Brasov-Sighişoara (Brasov-Apaţa şi Caţa-Sighişoara);
Reabilitarea secţiunii Brasov-Sighişoara, secţiunea Apaţa-Caţa;
Realizarea Studiului de Fezabilitate pe secţiunea Predeal-Braşov;
Continuarea dezvoltării programelor de modernizare staţii, un pachet de 47 de staţii;
Realizarea Studiului de Fezabilitate Cluj-Oradea-Episcopia Bihor;
Realizarea Studiului de Fezabilitate Craiova-Caransebeş;
Realizarea Studiului de Fezabilitate Craiova-Calafat;
Realizarea Studiului de Fezabilitate Bucureşti-Giurgiu;
Realizarea Studiului de Fezabilitate Ploieşti-Focşani-Roman- Paşcani-Iaşi.