România îşi păstrează „tradiţia“ şi este incapabilă să finalizeze proiectele de infrastructură esenţiale pentru organizarea meciurilor din cadrul Campionatului European de fotbal 2020, în timp util. În 2014, fostul Guvern a organizat special pentru atingerea acestui obiectiv un comitet interministerial condus de vicepremierul Gabriel Oprea. Se pare că şansele Bucureştiului de a face parte din lista oraşelor ce vor găzdui Euro 2020 au fost îngropate odată cu cariera politică a lui Gabriel Oprea. Totuşi mai există o speranţă, aceea că România va reuşi în maximum patru ani să construiască autostrada Sibiu-Piteşti, proiect anunţat că va fi dat în folosinţă în 2021.
Principala nemulţumire a organzatorilor Campionatului European de fotbal 2020 este imposibilitatea României de a realiza magistrala de metrou Gara de Nord – Otopeni şi legarea acesteia, prin linia Iancului-Pantelimon de Arena Naţională, stadion ce ar trebui să găzduiască patru partide din cadrul turneului fotbalistic. În prezent, legătura între aeroportul Otopeni şi Capitală se face doar cu ajutorul a două linii de autobuz. Pentru preluarea fluxului de suporteri din perioada celor patru meciuri, Guvernul are de ales între a construi linia de metrou M6, în lungime de aproximativ14 km şi de a prelungi actuala linie de cale ferată care se opreşte în câmp.
Magistrala de metrou ar trebui să fie construită în zona 1 Mai, Romexpo, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Centrul Comercial Băneasa, oraşul Otopeni şi Aeroportul International Henri Coandă. În prezent, pe site-ul Metrorex, proiectul evaluat la aproximativ un miliard de euro este la stadiul de anunţ de intenţie. Chiar dacă este unul dintre cele mai documentate proiecte din cadrul Metrorex, Ministerul Transporturilor nu are decât 300 milioane de euro de la Banca Japoniei. Restul de 700 milioane de euro trebuie alocaţi de la buget şi din fonduri europene. Din păcate, nici linia de metrou Iancului-Pantelimon, proiect care ar face legătura cu Arena Naţională nu se construieşte în următorii 15 ani. La jumătatea lunii martie, oficialii Ministerului Fondurilor Europene au anunţat, la conferința Capital, că magistrala 5 Râul Doamnei – Pantelimon se va opri la Iancului și nu va fi construită până la Pantelimon pe motiv că s-a refăcut linia de tramvai, iar primaria Capitalei nu mai este interesată de metrou.
Promisiuni deșarte
Speranţele organizatorilor să înlocuiaescă metroul cu trenul rapid pentru a pune la dispoziţia suporterilor un mijloc de transport de la aeroport până la stadion scad pentru că Ministerul Transporturilor trebuie să construiască o gară în subteran în zona parcării din faţa aeroportului Henri Coandă.
Luna trecută, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a precizat că se vor investi aproximativ 200 milioane de lei pentru reparaţia liniei şi podurilor aflate între Gara de Nord şi aeroport. Tot proiectul, respectiv prelungirea căii ferate până la aeroport şi construirea gării subterane sunt evaluate la aproximativ 220 milioane euro. Ca şi documentaţia pentru magistrala de metrou M6, procedura pentru proiectul extinderii căii ferate la aeroport se află la stadiul de promisiuni.
O altă problemă a autorităţilor este finalizarea proiectelor de autostradă şi reabilitarea căii ferate până la graniţa cu Ungaria până în 2020. Autostrada Piteşti-Sibiu este imposibil de terminat în următorii patru ani având în vedere că proiectul este la faza de studiu de fezabilitate.
Autostrada Pitești – Sibiu figurează în datele CNADNR ca termen de finalizare abia în anul 2021. Referitor la calea ferată, reabilitatea liniei Bucureşti-Curtici pentru un standard de 160 km/h înregistrează întârzieri foarte mari. Licitaţiile de cale ferată între Arad şi Simeria, evaluate la aproximativ 2 miliarde de euro, sunt tergiversate de aproximativ doi ani. Totodată, sectorul de cale ferată aflat între Braşov şi Sighisoara este doar la stadiul de studiu de fezabilitate.