Consiliul Fiscal avertizează că există riscuri ridicate de înregistrare a unui derapaj major în conduita politicii fiscal – bugetare începând cu 2015, în condiţiile în care, chiar şi în absenţa acestei măsuri cu impact bugetar considerabil, traiectoria de ajustare către obiectivul pe termen mediu apărea drept foarte ambiţioasă, iar adoptarea acesteia ar fi de natură să apropie periculos nivelul deficitului bugetar de pragul de declanşare a procedurii de deficit excesiv (3% din PIB).
În plus, maniera de formulare şi adoptare a propunerii legislative indică faptul că angajamentul de facto al autorităţilor faţă de respectarea regulilor fiscale şi a celorlalte prevederi ale Legii responsabilităţii fiscal – bugetare este unul foarte slab, susţine CF.
Consiliul Fiscal apreciază că adoptarea propunerii legislative de reducere a CAS cu 5 puncte procentuale la angajator, deşi în mod cert dezirabilă din perspectiva mediului de afaceri, nu este posibilă în condiţiile respectării angajamentului de consolidare fiscală asumat (ce incumbă din tratatele europene) fără identificarea unor măsuri compensatorii de dimensiuni echivalente (deci de amploare), reprezentate de majorări/extinderi de bază de impozitare şi/sau de reducerea unor cheltuieli.
În opinia Consiliului Fiscal, o reducere de amploare a cotelor legale de CAS, dezirabilă din perspectiva reducerii poverii fiscale pe muncă, poate fi realizată cu impact bugetar neutru în măsura în care se reduc/elimină diferenţele actuale foarte mari de tratament fiscal între diverse forme de venituri (salarii, drepturi de autor, persoane fizice autorizate, microîntreprinderi etc.) care discriminează contribuabilii. De asemenea, Consiliul Fiscal îşi reiterează recomandarea făcută anterior cu privire la alternativa unui angajament ferm pentru o traiectorie multianuală de implementare graduală a unor reduceri de contribuţii sociale, care ar putea fi mai uşor compensate cu măsuri discreţionare echivalente ori eventual, acoperite ex – post de o îmbunătăţire a gradului de colectare, reflectat în încasări bugetare mai mari (şi implicit în deficite mai mici decât cele programate).
Proiectul de lege privind reducerea CAS a fost aprobat de Guvern în şedinţa din 18 iunie 2014 şi ulterior adoptat de Senat în data de 24 iunie 2014 şi de Camera Deputaţilor în data de 2 iulie 2014, fără a avea avizul Consiliului Fiscal, obligatoriu potrivit articolului 13 al Legii responsabilităţii fiscal – bugetare.
Sursa: Agerpres