După falimentul Astra Asigurări, Fondul Carte Verde, din care BAAR achită daunele externe atunci când societățile de asigurare membre nu o mai pot face,a scăzut la jumătate, către la 7-8 milioane de euro. Pe de altă parte, estimează pentru Capital reprezentanții BAAR, impactul celui mai recent faliment din asigurări, cel al Carpatica Asig, asupra Biroului Carte Verde va fi similar cu cel al dispariției Astra Asigurări.
„Pornind de la informația conținută de Comunicatul ASF din 28 iulie 2016 conform căruia la data retragerii autorizației de funcționare, societatea Carpatica avea un număr de 936.089 de polițe RCA în vigoare, comparabil cu cel pe care îl avea societatea Astra la data retragerii autorizației (831.892 de polițe), apreciem că impactul în privința contractelor de asigurare Carte Verde va fi același ca și în cazul societății Astra, respectiv de cca. 40 milioane eur. Această sumă este inclusă în suma totală de cca. 140 milioane de eur (cca. 625 milioane de lei) estimată de ASF cu titlu de cheltuieli ce vor fi suportate din Fondul de Garantare“, spun reprezentanții Biroului Carte Verde.
În ultimul an, adică după intrarea în faliment a Astra Asigurări, conducerea BAAR a fost nevoită să majoreze de două ori contribuția către Fondul Carte Verde. Conform regulilor propriii, contribuția asigurătorilor crește dacă disponibilitățile fondului scad sub anumite plafoane. În mod normal, dacă lichiditățile vor scădea sub 7 milioane de euro, va crește și contribuția care acum este deja la 2% din veniturile încasate de fiecare membru din vânzarea de RCA.
Dacă această contribuție va crește, asigurătorii vor include noua cheltuială în costurile poliței. Noile reguli ale ASF leagă direct prima de asigurare de costuri și daunalitate. Cu alte cuvinte, contribuția la BAAR, ca și orice alte contribuții se reflectă direct în prețul asigurării.
Mai mult, falimentul Carpatica ar putea genera și o altă cheltuială suplimentară pentru asigurători și, prin urmare, un alt factor de presiune asupra prețurilor. Este foarte probabil ca și contribuția la Fondul de Garantare a Asiguraților să crească de la nivelul de 1% din primele brute subscrise cât este în acest moment. Legea permite Fondului să majoreze cotizația până la 10% din prime.
Nu depinde doar de Biroul Carte Verde
Fondul de Garantare a Asiguraților, instituția care despăgubește creditorii de asigurări ai Astra și îi va despăgubi și pe cei ai Carpatica Asig, are un rol important.
BAAR este, indirect, unul dintre creditorii Astra Asigurări și va fi și creditor al Carpatica Asig. Instituția face parte din Consiliul Birourilor, un organism internațional care garantează plata daunelor provocate de șoferii asigurați RCA în afara țării unde este înmatriculat automobilul pe care îl conduc.
Fiecare firmă de asigurare care vinde RCA în România are un corespondent în afara țării. În cazul unei daune, corespondentul este cel care plătește despăgubirea urmând să își recupereze banii de la firma din Româania. Dacă aceasta din urmă nu mai poate face plățile, cum este și cazul Carpatica Asig, corespondentul din străinătate se va adresa Biroului Carte Verde din țara sa. În acest moment, Biroul Carte Verde din România este chemat în garanție și va trebui să achite datoria firmei locale.
FGA plătește în limita a 100.000 de euro despăgubiri pentru fiecarea dosar de daună înregistrat în străinătate. Având în vedere, însă, că, așa cum am explicat mai sus, sunt implicate mai multe părți din mai multe țări, procedura de despăgubire este mai complicată decât o daună normală. Cele mai multe daune transfronatliere se întregistrează în Spania, Italia și Anglia, acolo unde lucrează foarte mulți români care au mașini înregistrate în țară.
„Dacă FGA se va mișca rapid cu plățile pentru Astra, nu cred că va fi nevoie de o nouă majorare a contribuției. Pe de altă parte, rămâne de văzut și cât se va întinde procedura în cazul Carpatica Asig. Fondul nu poate plăti până când nu este stabilit definitiv falimentul, iar asta poate însemna și o perioada de un an, după cum am văzut la Astra“, explică unul dintre membrii BAAR.
Reprezentanții FGA spun că relația cu BAAR este una bună, însă nu îi pot favoriza în niciun fel în ceea ce privește plățile, Biroul fiind tratat ca orice alt creditor.
Pe de altă parte, cel puțin în ceea ce privește Astra, BAAR a încheiat și un contract de reasigurare prin care reasigurătorul își asumă o parte din daunele provocate în afara țării de clienți ai firmei falimentare. Este vorba de daunele mari, care depășesc plafonul de 500.000 de euro.
În cazul Carpatica, susțin sursele Capital, BAAR va încerca să prelungească înțelegerea pe care societatea de asigurări o are încă în vigoare cu reasigurătorii. În acest sens, un rol important în va avea tot FGA. Biroul Carte Verde va propune Fondului să achite ratele trimestriale pentru contractul deținut de Carpatica. O întâlnire în acest sens va avea loc săptămâna viitoare.
Carpatica Asig avea probleme și înainte de intrarea în faliment
Carpatica Asig a avut aproape întotdeauna o reputație de prost plătitor. Daunele din afara țării nu făceau excepție, motiv pentru care problemele provocate BAAR au apărut cu mult înainte ca societatea să intre în faliment, la finalul lunii iulie.
„În luna martie 2016, BAAR a primit un număr de 16 cereri de chemare în garanție pentru societatea Carpatica, motiv pentru care, începând din luna aprilie a introdus societatea în procedură de monitorizare. După această dată, până la ora actuală, pentru societatea Carpatica s-au mai primit doar 4 cereri de chemare în garanție în luna mai.“, ne-au spus cei de la BAAR.
În acest moment, BAAR vrea să evite chemarea în garanție și a preluat procedura de administrare a tututor dosarelor de daună înregistrate de asigurător în afara țării.
La 1 august, Carpatica Asig avea 1.547 de cereri de rambursare neachitate. „În cele 1547 cereri de rambursare, 584 erau pe Italia, 218 pe Franța, 194 pe Germania, 127 pe Belgia, 125 pe Austria, 125 pe Marea Britanie și restul pe celelalte țări ale Sistemului Carte Verde.“, arată BAAR. Lunar, societatea ar trebui să achite într 1-1,2 milioane de euro pentru daune în afara țării. Acest cost va fi împărțit între FGA, BAAR și reasigurători.
1,2 milioane de euro ar fi trebuit să plătească, în fiecare lună, Carpatica Asig pentru daune provocate de șoferii români în afara țării
1.547 de cereri de rambursare neachitate avea Carpatica Asig la 1 august 2016, imediat după intrarea în faliment
Este în joc reputația întregii piețe
BAAR este unul dintre cele mai importante organisme din piața asigurărilor pentru că, prin intermediul său, este gestionată relația cu alte țări. Organismul din care face parte, Consiliul Birourilor, este foarte strict atunci când vine vorba despre încălcarea regulilor. Republica Moldova, de exemplu, a fost exclusă anul trecut din Sistemul Carte Verde pentru că înregistra restanțe mari. Excluderea înseamnă revenirea la asigurările de frontieră, care nu mai sunt incluse în RCA și care pot fi cumpărate doar de la Vamă. Ca membru al UE, țara noastră nu mai poate fi exclusă, însă pot apărea sancțiuni importante în caz de neplată. De exemplu, Consiliul poate decide ca România să pună permanent la dispoziția sa un anunit fond care să acopere daunele maxime calculate. În cazul României, ar fi vorba de 12-14 milioane de euro, bani care la acest moment nu sunt disponibili în Fondul Carte Verde. De asemenea, Consiliul poate aplica țării noastre amenzi de milioane de euro. Deocamdată, însă, nu se pune o astfel de problemă, desi organismele internaționale privesc cu atenție țara noastră. „Consiliul Birourilor urmărește cu mare atenție situația pieței asigurărilor pe segmentul RCA, din toate statele ale căror birouri au aderat la Sistemul Carte Verde, deci și piața din România. Referitor la posibilul faliment al societății Carpatica, existau indicii în ultima perioadă astfel încât acest deznodământ era oarecum așteptat. Consiliul Birourilor are încredere că BAAR va gestiona în mod corespunzător și această situație așa cum a gestionat până la ora actuală falimentul Astra. Arătăm doar că la Adunarea Generală a Consiliului Birourilor din acest an, BAAR a fost evidențiat pentru modul în care și-a îndeplinit atribuțiile în calitate de birou național, în problema falimentului Astra.“, explică BAAR.