Din 1990 şi până astăzi, guvernele nu au reuşit să construiască o autostradă care să străbată România și să lege Bucureştiul de Europa. Bulgarii au reușit să avanseze, iar astăzi autostrăzile ajung din Sofia în Serbia şi în Grecia. Prin urmare, tirurile au început să ocolească România şi traversează Bulgaria, spre Europa, prin Belgrad. Un ministru al Transporturilor – dacă reuşeşte să construiască o autostradă care să lege Bucureştiul de Ardeal, adică Sibiu-Piteşti sau Comarnic Braşov – ar putea rămâne în cărţile de istorie.
Realitatea tristă
În primele şase luni ale acestui an, s-au inaugurat 15 km de autostradă. Oficialii guvernamentali ne anunţă că până la sfârşitul anului se vor da în folosință încă trei loturi de autostradă, în lungime totală de aproximativ 50 km, respectiv loturile 3 și 4 ale autostrăzii Sebeș – Turda și lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva. Un calcul simplu arată că 2017 înseamnă, pentru infrastructura românească, încă aproximativ 65 km de autostradă. Nu e rău dacă ne raportăm la „realizările“ din 2016, dar suntem departe de cei 90 km anunţaţi. Mai sunt ceva şanse ca, pe lângă cei 65 km de autostradă funcţionali, antreprenoul lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva să respecte termenul stabilit, adică sfârşitul acestui an.
Chiar dacă ultimii trei kilometri din autostrada Bucureşti-Ploieşti sunt finalizaţi în proporţie de numai 30%, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere trage speranţe că proiectul se va finaliza tot la sfârşitul acestui an. Pe lângă tronsoanele de autostradă anunţate a se deschide traficului, CNAIR a precizat că la sfârşitul acestui an vor fi finalizați și cei 8,7 km ai tronsonului Gilău-Nădășelu, şosea la patru benzi ce nu poate fi utilizată pentru că nu este construit podul peste Someș.
Explicațiile CNAIR
Directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Ştefan Ioniţă, a garantat deschiderea traficului pe loturile 3 și 4 ale autostrăzii Sebeș – Turda și lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva.
„În urma inspecțiilor de pe șantierele aflate în execuție și a datelor pe care le am la această oră, pot spune că la finalul anului vor fi date în folosință loturile 3 și 4 ale autostrăzii Sebeș-Turda și lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva. Monitorizăm cu atenție ritmul lucrărilor și mobilizarea antreprenorului pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj -Deva și sperăm că și pentru acest sector antreprenorul va respecta termenul stabilit. De asemenea, există toate premisele să fie finalizați anul acesta și cei 3 km ai autostrăzii București-Ploiești aflați acum în execuție“, a precizat Ştefan Ioniţă.
Şeful CNAIR a menţionat că este foarte important modul în care antreprenorii înțeleg să respecte contractele. „Repet ceea ce a a spus de mai multe ori și ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, în cazul în care nu sunt respectate termenele și calitatea lucrărilor aplicăm sancțiuni, pornind de la penalități până la rezilierea contractelor“, avertizează Ștefan Ioniță.
Cel mai avansat proiect de autostradă din România, lotul 3 din autostrada Sebeş-Turda, ce urmează a fi dat în folosinţă se află într-un stadiu fizic de peste 85%. Autostrada Sebeş-Turda, lotul 3 şi 4, conform datelor CNAIR, s-ar putea finaliza în cursul lunii septembrie, în timp ce terminarea lucrărilor la lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva este anunţată pentru luna decembrie.