Asigurătorii consideră că scumpirea acestor poliţe îşi are cauza în atelierele service-urilor, acolo unde, potrivit propriilor declaraţii, ei sunt „taxaţi“ la un nivel mult mai mare decât clienţii obişnuiţi. „În ultima perioadă, se manifestă din ce mai pregnant tendinţa de interpretare a legislaţiei curente în direcţia maximizării veniturilor unora dintre service-urile auto“, se arată într-un comunicat transmis de Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).

Note de plată umflate

„Se ajunge la supradimensionarea costurilor cu reparaţiile, în condiţiile în care devizele de reparaţii emise de unele unităţi reparatoare conţin tarife de manoperă şi cu piesele de schimb de două – cinci ori mai mari comparativ cu mediile practicate de către unităţile de specialitate autorizate de producătorii de vehicule“, menţionează comunicatul. Asociaţia profesională a asigurătorilor semnalează că „încărcarea artificială a costurilor cu reparaţiile nu generează niciun beneficiu pentru consumatorul român“.

Nu numai companiile de asigurare se plâng de „încărcarea notei de plată“ la RCA. „Când vine clientul obişnuit, ora de manoperă costă, de exemplu, 50 lei, iar pentru firma de asigurări – 200 lei, aceasta fiind obligată să plătească“, a declarat recent, pentru Capital, Viorel Vasile de la societatea de intermediere Safety Broker. Afirmaţia a fost susţinută şi de Sorin Greceanu, directorul general al Fondului pentru Protecţia Victimelor Străzii (FPVS). Acesta a spus că „fără a generaliza, sunt destul de frecvente situațiile în care prețul orei de manoperă afișat în service-uri este facturat și de până la 5 ori mai mult atunci când urmează ca reparația să fie suportată de o companie de asigurări“.

Impuneri de la ASF

Reparatorii auto au o cu totul altă opinie. „Astfel de cazuri sunt izolate, întâlnite poate la 20-25 de service-uri din cele câteva mii care funcţionează în România“, a declarat pentru Capital Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI). El crede că preţurile la RCA au crescut după de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a impus asigurătorilor, „şi bine a făcut“, coeficienţi de solvabilitate şi lichiditate mai severi. Fiind nevoite să strângă mai mulţi bani pentru a se încadra în aceste criterii, companiile au scumpit poliţele.

Comisioanele brokerilor

Muntean a mai spus că o altă influenţă o exercită comisioanele mari acordate companiilor de intermediere. „Ştiu o firmă de asigurări care îi achită brokerului un comision de 35% dacă acesta vrea ca operaţiunea să se facă legal, cu acte, şi 23% dacă acceptă să fie plătit la negru“, a relatat şeful ASSAI.

Cristian Muntean consideră că un alt fenomen care afectează piaţa asigurărilor de răspundere auto îl constituie întârzierile la plată. „În 95% din situaţii, cei de la compania de asigurări achită suma doar parţial, apoi trebuie să te judeci în instanţă cu ei ca să primeşti toţi banii. Legea prevede că trebuie să depui contestaţie în maxim 30 de zile, deci dacă ai depăşit termenul acesta, îţi iei la revedere de la suma ce ţi se cuvine“, a punctat oficialul ASSAI.

Mai multe maşini, vânzări în creştere

Aceste asigurări se vând tot mai bine, în condiţiile în care şi sectorul auto parcurge un trend ascendent.

Piața asigurărilor RCA din România a atins în primul semestru al anului valoarea de 1,33 miliarde lei, în creștere cu 8,69% față de primul semestru al anului 2013, potrivit ASF. Prima de asigurare medie anualizată a fost de 488 de lei (circa 110 euro), în creștere cu 0,8% (+4 lei) față de perioada similară din 2013.

Numărul maşinilor noi înmatriculate în România a crescut, în august, cu 8,5%, până la un cuantum de 8.485 de unităţi, iar la nivelul primelor opt luni creşterea a fost de peste 25%, până la 36.003 unităţi, comparativ cu cifrele din perioadele similare din 2013, arată datele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.

Vânzările de autovehicule noi pe piaţa românească s-au cifrat la 7.455 unităţi în luna august 2014, în creştere cu 17% faţă de luna similară a anului trecut, înregistrându-se astfel 14 luni consecutive de creştere faţă de lunile similare din anul precedent, potrivit datelor publicate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).