Anul trecut a fost primul an de creştere al pieţei auto după şase ani consecutivi de scăderi puternice, conform unui raport realizat de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. După primele 11 luni din acest an, volumul total al vânzărilor de autovehicule a crescut cu 24,1%.
Doar în noiembrie, numărul total de autovehicule comercializate a ajuns la aproape 9.400, dintre care peste 7.600 au fost autoturisme, cu 14,5% mai mult decât în aceeaşi lună din 2013. În funcţie de tipul de combustibil, preferate au fost maşinile cu motoarele diesel. Dacia se află în continuare pe primul loc, urmată de Volkswagen, Skoda, Renault, Ford şi Opel. Pe de altă parte, în raport se remarcă şi o evoluţie pe plan european în această privinţă, în principal pentru Franţa, Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie. România s-a clasat pe locul patru în Uniunea Europeană la capitolul înmatriculări de autoturisme înregistrând, în perioada ianuarie-noiembrie 2014, o creştere de 23,9%, fiind înmatriculate 64.577 de autoturisme, faţă de 52.141 de unităţi în primele 11 luni din 2013, conform datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile. Toate ţările au înregistrat creşteri, însă cele mai mari s-au înregistrat în Portugalia (34,5%), Islanda (30,8%) şi Irlanda (29,4%).
Revenind la piaţa locală, anul acesta vor fi lansate mai multe modele şi vom asista la o dispută aprigă în clasa mică, un segment care devine din ce în ce mai aglomerat. La Salonul auto de la Paris din toamna anului trecut, au fost prezentate zeci de modele, care vor ajunge în showroomurile din ţara noastră anul acesta.
Printre acestea se numără noua Skoda Fabia, Renault Espace, a treia generaţie Honda Jazz, Volkswagen Polo GTI sau noul Opel Adam S. De asemenea, printre noutăţile anului 2015 se numără noul Megane, Hyundai i30 şi i40, Mercedes-AMG GT sau Opel Karl. La capitolul SUV-uri, Ford va aduce anul viitor în Europa modelul Edge, iar spaniolii de la SEAT vor lansa un model de la care aşteaptă vânzări de 100.000 de unităţi pe an. Cei de la BMW au prezentat la Paris, noua generație BMW X6, însă bavarezi s-au mişcat rapid astfel încât modelul a debutat în showroom-uri în luna decembrie și are un preț de pornire de 70.000 de euro.
Surprizele Volkswagen şi Dacia
Experţii auto se aşteaptă ca anul acesta Volkswagen să atace segmentul low-cost, acolo unde activează şi cei de la Dacia. Nemţii pregătesc un model auto care va costa între 6.000 şi 7.000 de euro şi care ar urma să fie produs de anul acesta. Acest segment este foarte atractiv pentru Volkswagen, care şi-a propus să ajungă numărul unu mondial până în 2018.
Cererea pentru maşini low-cost vine în special din ţări precum China şi India. Modelul va fi dezvoltat în Germania şi fabricat în China. Automobilul low-cost se va adresa în special pieţei chineze, însă în funcţie de vânzări, noul model ar putea ajunge ulterior şi în Europa. În prezent, cel mai ieftin model al VW este Up, care are un preţ de pornire de puţin peste 9.000 de euro.
În ceea ce priveşte producătorul autohton Dacia, oficialii francezi au confirmat la Salonul auto de la Paris că vor lansa un model de clasă mică, însa nu în Europa. Arnaud Deboeuf, şeful gamei Entry a Renault, a spus că înainte de a lansa o Dacia mică, de oraş, grupul va testa terenul cu modele de mici dimensiuni în India şi Brazilia. Astfel, anul acesta va fi lansat un model de clasă mică în India, iar anul viitor în Brazilia. Cele două ţări au fost alese ca punct de pornire deoarece reglementările sunt diferite faţă de Europa şi exigenţele sunt altele, lucru care permite crearea unui model de pornire care apoi să fie adaptat şi pentru Europa. Viitorul model ar urma să aibă un preţ de 5.000-6.000 de euro.