Nici acum, când am intrat deja în cel de-al doilea trimestru al anului, autoritățile nu știu câți kilometri de autostradă vor fi inaugurați în acest an. Ministrul transporturilor, Dan Șova, spune că mai are nevoie de două-trei luni pentru a putea oferi mai multe date referitoare la finalizarea lucrărilor de construcție de autostrăzi, recunoscând însă că „nu vor fi atât de mulți kilometri ca anul trecut“.
Într-o conferință organizată la finele lunii martie, ministrul Șova a declarat că „ceea ce s-a reușit în 2013 la CNADNR nu s-a mai realizat niciodată“. „S-au licitat cu finalizare 289 kilometri cu atribuire în 2013, avem în construcție în acest moment 465 de kilometri“, a spus Șova. Doar că datele prezentate nu se regăsesc și în teren. Anul trecut, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a reușit performanța să scoată la licitație o singură autostradă: Sebeș -Turda, cu o lungime de 70 de kilometri. Ceilalți 220 de kilometri provin din licitațiile pentru care s-au depus oferte în august 2012 și la care membrii comisiei au tărăgănat evaluarea ofertelor mai bine de zece luni, iar până la semnarea contractelor și emiterea ordinului de începere a lucrărilor au mai trecut cinci-șase luni. Abia la finele anului trecut și în prima lună a acestui an au fost emise aceste avize, care permit constructorilor să demareze lucrările. Construcția efectivă durează 18 luni, ceea ce înseamnă că abia în a doua parte a anului viitor vom putea circula pe următoarele loturi: Timișoara –Lugoj lotul 2 (25,6 km), Lugoj –Deva loturile 2, 3 și 4, cu o lungime totală de (72 km). Lucrările la Sebeș-Turda, autostradă care va lega coridorul IV de cei 52 de kilometri dintre Câmpia Turzii și Gilău, parte din Autostrada Transilvania, au ca termen de finalizare anul 2015 sau chiar 2016, în contextul în care există mai multe contestații și procese în derulare la Curtea de Apel.
Ce va fi gata în 2014
La începutul acestui an, reprezentanții CNADNR estimau că, în 2014, vor fi terminate lucrările la 93 de kilometri de autostradă, dar pentru 2015 se așteptau, conform termenelor prevăzute în contractele semnate, să dea în circulație aproape 200 de kilometri. Dar așa cum spune și zicala „socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg“, în ultimele săptămâni datele au fost modificate. Cei 93 de kilometri au intrat la apă și s-au redus cu aproape 75%. Mai exact, singurul tronson cu șanse mari să fie gata în acest an este lotul 1 al tronsonului Nădlac-Arad, cu o lungime de 22,2 kilometri. Aceștia trebuiau să fie dați în circulație în aprilie 2013, însă cu câteva luni înainte de termen CNADNR a reziliat contractul cu Romstrade, firma care ulterior a intrat în insolvență. De la ruperea contractului cu firma lui Nelu Iordache și până la semnarea unui nou contract, CNADNR a avut nevoie de mai bine de un an. De la sfârșitul lunii ianuarie, italienii de la Astaldi au preluat lucrările lăsate în paragină de fostul constructor, angajându-se să finalizeze construcția în acest an. Tot o companie din Italia s-a angajat, după ce ministrul Șova a anunțat, la finele lunii martie, că le reziliază contractul, să termine lucrările la cei 22,1 kilometri dintre Cunța și Săliște, lotul 3 al tronsonului Sibiu-Orăștie. Inițial, termenul era aprilie 2013, însă din cauza unor alunecări de teren, italienii de la Salini-Impregilo au redus la minimum ritmul lucrărilor timp de mai multe luni.
Zilele trecute, ministrul Șova a declarat că italienii s-au răzgândit în ceea ce privește costurile suplimentare solicitate, luându-și totodată angajamentul că vor finaliza lucrările până în noiembrie 2014. Un act adițional în acest sens încă nu a fost semnat, existând mari dubii că italienii își vor ține promisiunea, în contextul în care ne-au declarat în vara anului trecut, că au avut costuri suplimentare de câteva milioane doar pentru studii în identificarea soluției optime pe porțiunea de 6 kilometri unde au loc alunecări de teren.
Anul studiilor de fezabilitate
Așadar, abia spre finele anului 2015 există șanse să putem circula pe autostradă de la Nădlac la Sibiu. Tot în acel an vor începe lucrările și la autostrada Sibiu-Pitești, a anunțat premierul Victor Ponta, după o vizită la Pitești, unde s-a întâlnit și cu directorii de la Dacia.
Anunțul a venit în ziua în care ministrul transporturilor anunța pe blogul personal că lucrările vor începe în 2017, ca mai apoi să schimbe anul în 2016. „Muștruluit“ de prim-ministru, care a spus că „mai bine să vorbească decât să scrie pe blog, că văd că au toţi boala blogurilor şi cred că nici el nu mai înţelege ce scrie“, Șova a început să organizeze săptămânal o conferință de presă. Astfel, la cea mai recentă conferință, de la începutul lunii, ministrul transporturilor a anunțat proiectele de autostradă pentru care Compania de Autostrăzi va organiza licitații pentru întocmirea sau revizuirea studiilor de fezabilitate. Astfel, în perioada următoare ar trebui să apară pe sistemul electronic de achiziții publice anunțurile de licitații la toate proiectele de autostradă prevăzute în programul „România 100“, prezentat la finele anului trecut de premier. „Avem bani pentru acest program (România 100), un plan axat pe surse de finanțare“, a precizat Șova. Întrebat dacă România va ajunge, în anul 2020, să dețină o rețea de autostrăzi cu o lungime de 2.300 de kilometri, Șova a răspuns că „timpul de realizare e puțin mai scurt (…). Noi avem 100 de ani de la statul unitar național în 2018, un obiectiv asumat de premier a fost să avem legate prin autostradă cele 3 provincii: Moldova, Transilvania și Țara Românească“. În prezent, rețeaua națională de autostrăzi este de numai 630 km, ceea ce înseamnă că până în 2018 ar trebui ca în fiecare an să se inaugureze cel puțin 400 kilometri de autostradă.