Specialiștii din cadrul CFR Marfă „au curățat“, între timp, compania de încă 2.800 de angajați, au redus pierderile de la peste 400 milioane de lei în 2012 la circa 27 milioane de lei la sfârșitul anului trecut și au încheiat contracte care aduc cel puțin 20% din încasări.

După aproximativ doi ani de la eșecul privatizării CFR Marfă, când oficialii Ministerului Transporturilor se grăbeau să vândă operatorul feroviar cu circa 200 milioane de euro, guvernul vrea să schimbe strategia de vânzare. Chiar dacă în luna iunie, fostul secretar de stat, actual ministru al transporturilor, Iulian Matache, a propus listarea pe bursă a acțiunilor CFR Marfă, abia la sfârșitul acestei luni, vor fi demarate procedurile.

Primele discuții și consultări pe tema reluării privatizării CFR Marfă vor avea loc cu Consiliul Concurenței. „Studiem variante de privatizare, va fi o întâlnire în care propunem Consiliului Concurenței o nouă variantă de privatizare a CFR Marfă. Ne vom consulta cu inspectorii Consiliului Concurenței după care prezentăm reluarea procesului de privatizarea Comisiei Europene și Fondului Monetar Internațional. Mai mult, odată cu relansarea procesului de vânzare a CFR Marfă, Comisia Europeană trebuie să se pronunțe în privința ștergerii datoriilor. Comisia Europeană spune dacă este ajutor de stat nu Consiliul Concurenței.“, ne-au explicat oficialii din cadrul Ministerului Transporturilor.

În vara anului 2013, în plin proces de privatizare a companiei CFR Marfă, guvernul a șters datoriile fiscale prin conversie în acțiuni. CFR Marfă a fost iertată de datorii și în 2014. Din 30.000 de angajați au rămas mai puțin de 6.500. Situația se degradează de la un la altul, situație sesizată și de un fost angajat al CFR Marfă, ieșit la pensie, care ne-a explicat că foarte multe vagoane și locomotive nu sunt reparate la timp.

„Parcul de material rulant era imens, de cel puțin cinci ori față de ce este în prezent. Degeaba sunt contracte la CFR Marfă dacă nu au profit. Vagoanele au nevoie de revizii periodice la timp și reparații capitale“, ne-a precizat fostul angajat al CFR Marfă. Mai mult, în bugetul de venituri și cheltuieli nu sunt bani pentru revizii și reparații capitale. „Este nevoie de milioane de euro pentru reparații, sute de locomotive și vagoane sunt restante la revizii tehnice și reparații capitale. S-au tăiat mii de vagoane și locomotive la fier vechi. Pe lângă vagoane și locomotive, CFR Marfă deține sute de clădiri și terenuri de zeci de milioane de euro“, ne-a mai spus sursa citată.

Pierderile au scăzut odată cu disponibilizările

Dacă în vara anului 2013, CFR Marfă era scoasă la vânzare cu pierderi de peste 400 milioane de lei, la finele anului trecut, erau de numai 27,1 milioane de lei. Mai mult, în ultimele săptămâni, oficialii companiei au anunțat parafarea a două contracte bănoase pentru activitatea operatorului feroviar. Întrebați care este situația financiară a operatorului feroviar, oficialii ne-au răspuns că, de la începutul acestui an, s-au câştigat licitaţii şi au fost încheiate contracte pe o perioadă de trei ani cu Complexul Energetic Oltenia, Salrom, Alro Slatina, Kronospan şi Azomureş Târgu Mureş, pe o perioadă de patru ani cu CONPET Ploieşti, pe doi ani cu Complexul Energetic Hunedoara.

„Anul 2014 a fost un an plin de provocări pentru CFR Marfă. Astfel, în vederea redresării activităţii, s-a implementat un program de restructurare şi reorganizare, în scopul creşterii productivităţii muncii, reducerii cheltuielilor (cu 23,4%), comasării mai multor staţii gestionare, au fost reorganizate subunităţile de vagoane, s-a redimensionat parcul activ de material rulant, au fost atraşi noi clienţi (Lafarge, Arcelor Mittal Galaţi, Lukoil Lubricants East Europe sau CET Govora)“, ne-au răspuns oficialii CFR Marfă. Ei au precizat că anul trecut compania a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de aproximativ 4% faţă de 2013, iar rezultatul financiar al anului 2014 a marcat o reducere semnificativă a pierderilor. De asemenea, conducerea CFR Marfă a menționat că în primele șapte luni ale acestui an, societatea şi-a propus să transporte un volum de marfă de 10,8 milioane tone, „dar a reuşit să transporte un volum de marfă cu 32,3% mai mare, respectiv 14,33 milioane tone“.

Se caută un nou director

Dacă tot a început să deruleze contracte bănoase și pierderile să se apropie de zero, CFR Marfă a publicat un anunț de recrutare pentru funcția de director general și de membrii în consiliu de administraţie. „Reprezentanţii acţionarilor/Consiliului de Administraţie al SNTFM CFR Marfă vor lua decizia finală în ceea ce priveşte stabilirea listei finale a candidaţilor. Candidaţii vor trebui să aibă în vedere faptul că, în urma procesului de selecţie, membrii consiliului de administraţie sunt desemnaţi de Adunarea Generală a Acţionarilor, iar directorul general este numit de către Consiliul de Administraţie“, se arată în anunţ.