Nici nu am intrat bine în expoziția cu vânzare a designerilor români, deschisă într-o celebră grădină din Capitală, că Adela, o fetiță de 5 ani, ne întâmpină cu un zâmbet. Nu știm cine este Ea. Dar ea parcă știe cine suntem noi. Sau, cel puțin, șterge repede toate barierele de comunicare. „Haideți cu mine. Suntem aici. Avem cele mai frumoase șosete din Univers“. Ne prinde repede în cercul ei de copil, și la propriu și la figurat, și ne îndrumă către standul părinților. Aici, o cunoaștem pe „Madam Mitza“ și cumpărăm șosete pentru Mike, prietenul nostru din Noua Zeelandă. Sunt colorate strident, în cele mai trăsnite combinații, cu mustăți și animăluțe inedit desenate.

Fetița ne prezintă toate modelele, cu lux de amănunte. Folosește cuvinte rar întâlnite la copiii de vârsta ei, nu răstălmăcește nimic, ci ne vorbește în fraze minuțios așezate despre afacerea părinților ei. Secvența s-a petrecut undeva în primăvară, dar am ales să folosesc timpul prezent pentru că așa se derulează amintirea în mintea mea. La distanță de câteva luni, dar într-o altă secvență, se derulează și dialogul cu Bogdan Voiculescu (41 de ani), tatăl Adelei. Așa aflu că fetița își însoțește părinții pe la toate târgurile de modă, își alege singură îmbrăcămintea și vine cu idei pentru modelele Madam Mitza, pe care le găsim, astăzi, la vânzare.

 

„Partea asta cu promovarea a venit de la ea. Cred că și-a dat seama ce se întâmplă pe la târguri, știe că noi facem șosete și că aceste șosete trebuie vândute, a conștientizat lucrul ăsta cu «Marfa și Banii»“, spune Bogdan. Libertatea de exprimare a Adelei se regăsește și în copilăria lui, dar sub o altă formă: prin desen. Își amintește chiar de benzile desenate în stilul „Rahan“, pe care le creiona prin generală.

Mai târziu, în liceu și în facultate, a studiat la secția de design, unde a făcut de toate: de la modelaj și sculptură, până la desen și pictură. Și-a cizelat, cumva, talentul. În afaceri nu a intrat de la început, ci a și muncit câțiva ani pe la patroni (cum li se spunea atunci antreprenorilor). În munca lui, cel mai mult a fost inspirat de web design, graphic design și 3D design. De altfel, „web design-ul“ l-a inspirat să înființeze și prima firmă, prin 2003 și, iată, să devină, la rândul lui patron. 

Un brand franțuzesc

În peisajul românesc de modă s-a remarcat în ultimii doi ani, după ce a aruncat în piață (deloc la întâmplare, ci calculând pas cu pas) o idee cel puțin năstrușnică: „șosetele hipsterești“. „Eram la cotitură, îmi doream ceva nou. Un prieten s-a gândit să facem comerț: «Cumperi dintr-o parte mai ieftin și vinzi în altă parte mai scump». Doar că lucrul ăsta nu m-a prins. Căutam altceva. Așa am început să citesc despre afacerile inedite din străinătate“. Click-ul s-a produs cu Archiducesse, un brand franțuzesc de șosete colorate.

Și și-a spus: „Uite cum fac oamenii ăștia cu șosetele. Uite un accesoriu banal, simplu. În fine, o șosetă. Le-am și scris, am intrat în discuții cu ei. Însă nu și-au dorit să colaborăm. Lucrau cu o fabrică de pe la 1800 și ceva. Și m-am gândit să facem șosetele la noi, să le fabricăm aici, să creăm noi ceva original. Prietenul care mi-a dat ideea să facem comerț s-a retras și am rămas singur în această afacere“. La numele de „Madam Mitza“ s-a oprit după ce, în mintea lui, s-au amestecat următoarele: șosete înalte, șosete pentru femei, bicicletă, Mița Biciclista, „Ia să vedem ce fă- cea Mița?“, „Madam, că sună mai bine, nu Coana sau Lady“.

 

Primii doi ani

Așa a început, în 2015, cu doar câteva modele pentru femei și o investiție de 2.000 de euro. În primul an, nu a vândut mai mult de 2.000 de perechi, dar și-a luat revanșa în al doilea, cu peste 7.000 de perechi, ceea ce a dus la o cifră de afaceri de aproximativ 45.000 de euro și un profit de circa 7.000 de euro. A înțeles repede că trebuie să diversifice și a ajuns, astăzi, la 23 de modele. „Mi-am dat seama că m-am poziționat pe o nișă strânsă, la început, cu șosete exclusiv pentru femei. Mergeam pe la târguri și au început bărbații să mă întrebe: «Bine, bine, dar pentru noi nimic?». Și am ajuns să vând mai mult pentru bărbați“. În afară de colaboratorii și partenerii cu care lucrează constant, de bază în acest business este soția lui, Andreea, căreia îi cere zeci de sfaturi, chiar și atunci când vine vorba de extindere.

 

„Avem în plan lărgirea distribuției. Ne dorim ca, la nivel național, să fim prezenți în 10, 15, 20 de magazine. Online-ul merge bine, dar vrem mai mult“, spune el. Mai mult înseamnă și să treacă granița: în curând șosetele create de Bogdan vor fi purtate, cu siguranță, în Bulgaria și Ungaria. „Sunt primele două piețe externe pe care vreau să le atac. De ce? Totul pleacă de la compania de curierat, de la tarifele practicate pentru unele țări. În cazul acesta, sunt tarife similare cu cele pentru România“, explică el decizia. Și mai plănuiește ceva: să facă boxeri, în aceeași idee de „trăsnit, colorat, desenat“. Singurul hop este legat de producție: deja a fost refuzat de câțiva producători, „pentru că ei au producția lor, piața lor“.