Unul dintre cele mai păguboase contracte pentru Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere este cel de supervizare a lucrărilor de construcție a autostrăzii Brașov-Cluj-Borș. Deși contractul cu Bechtel a fost reziliat în vara anului 2013, consultantul Egis Scetauroute încasează sute de mii de euro pe lună din contractul pentru supervizarea lucrărilor de construcție a autostrăzii Brașov-Cluj-Borș, act parafat în vara anului 2004.
În prezent, oficialii CNAIR decontează la mijlocul fiecărei luni facturi de milioane de lei pentru supervizarea lucrărilor de construcție a autostrăzii Brașov-Cluj-Borș. Anul trecut, din informaţiile afişate pe site-ul CNAIR Egis Scetauroute a facturat aproximativ 4,5 milioane de euro pentru supervizarea lucrărilor de construcţie a autostrăzii Braşov – Cluj – Borş. Din cei 20,5 milioane lei bani ce ar fi trebuit să ajungă în conturile Egis Scetauroute, doar 12,5 milioane lei au fost încasaţi. Restul de aproximativ 8 milioane lei reprezintă facturi neacceptate la plată de CNAIR.
Întrebaţi de ce nu rezilează contractul de supervizare lucrări de construcţie autostrada Braşov-Borş 30 august 2004, oficialii CNAIR au răspuns că francezii de la J.V. Egis Route Scetauroute – Egis International înceasză bani pentru consultanţă până la finalizarea lucrărilor celor 415 km de autostradă între Braşov şi Borş. După aproape 13 ani de la demararea lucrărilor autostrăzii Transilvania, numai 52 km sunt finalizaţi. În ritmul în care s-a lucrat până acum, restul de 363 km de autostradă se finalizează în 90 de ani.
„Având în vedere că lucrările la acest obiectiv de investiții nu sunt finalizate, J.V. Egis Route Scetauroute – Egis International asigură servicii de consultanță în continuare. Consultantul J.V. Egis Route Scetauroute – Egis International a stornat sume facturate în perioada martie 2009 și până în prezent, neacceptate la plată de către CNAIR S.A., din cauza depășirii unităților de timp prevăzute în contract”, ne-au răspuns oficialii CNAIR.
La începutul acestui an, J.V. Egis Route Scetauroute – Egis International depus la CNAIR, încă o factură în valoare de 1,9 milioane de lei pentru supervizarea lucrărilor la autostrada Transilvania.
Puţină istorie
Autostrada Braşov – Borş (denumită şi „Transilvania”), în lungime de 415 km, este un obiectiv de investiţii care a fost contractat cu Bechtel Internaţional Inc. din SUA în anul 2003, cu termen iniţial de finalizare 2012, a parcurs două renegocieri de contract în anii 2005 şi 2011 în urma cărora obiectul contractului s-a redus la 112 km, din care 52 km (tronsonul 2B – Câmpia Turzii – Gilău) au fost finalizaţi în anul 2010 iar 60 km (tronsonul 3C – Suplacul de Barcău – Borş) au termen final 2013.
Prin acordul de modificare a contractului, aprobat prin HG 224/16.02.2006, a fost soluţionată numai o parte dintre deficienţele contractului, iar proiectarea a fost preluată de la Bechtel, de către CNADNR, astfel încât, dintr-un contract de proiectare – construire – finanţare, aşa cum prevedea OUG 120/2003 rămasă nemodificată, contractul cu Bechtel a rămas numai un contract de construire.
Cel de-al doilea acord de modificare, aprobat prin HG 943/28.09.2011, a prevăzut reducerea lungimii de autostradă contractată, de la 415 km la 112 km, precum şi o serie de ajustări, compensări şi reaşezări în ceea ce priveşte obligaţiile, pretenţiile şi responsabilităţile părţilor contractante (printre care şi obligaţia CADNR de a plăti Antreprenorului, până la data de 31.05.2012, o sumă „plafonată” de 108.998.493 euro, reprezentând „pretenţii”, prevăzută la paragraful nr.14 din Acordul de modificare), menţionează şi inspectorii Curţii de Conturi.