Cristian este un tânăr de 28 de ani și în fiecare an merge la festivalul de muzică „Rock the City“. Anul acesta nu va face excepție, mai ales că ediția din 2016 va avea ca headlineri trupele Iron Maiden și Muse. El și-a făcut planuri de la începtul anului, de când se zvonea că trupele vor ajunge în România și și-a alocat un buget de 200 de lei pentru acest festival. Cristian este unul dintre numeroșii spectatori care vor merge la marile concerte ce vor avea loc în București. Mulți artiști internaționali de top vor veni în Capitală. Oferta acoperă toate genurile de muzică: de la staruri pop, rock, heavy metal, alternativ, electronică, până la interpreți de muzică clasică. În București, printre numele care vor concerta se numără Rihanna, Sia, Maroon 5, Queen, Muse, Iron Maiden, Scorpions, Enrique Iglesias, Hollywood Vampires (Johnny Depp, Alice Cooper și Joe Perry), Andre Rieu și Nigel Kennedy. Iar lista poate continua.

Când și unde vor avea loc

Cu două, trei excepții, toate evenimentele enumerate mai sus se vor desfășura în lunile de vara, iunie, iulie și august. „Practic, aproape în fiecare weekend din aceste luni vom avea un eveniment de amploare, asta însemnând între 10.000 și 60.000 de spectatori pe zi. Dacă la festivaluri considerăm participarea pe fiecare zi în parte, atunci putem trece destul de ușor de jumătate de milion de spectatori doar pe aceste evenimente majore“, spune Valentin Vasiloiu, director executiv Eventim, companie parteneră pentru vânzarea biletelor la astfel de concerte.

În ceea ce privește locurile unde vor fi amplasate scenele pe care își vor desfășura spectacolele vedetele internaționale, Vasiloiu spune că Piața Constituției rămâne, în continuare, un punct de atracție pentru artiști, deși pentru organizatori nu ar fi prima alegere, din cauza dificultăților logistice. „Nu vreau să comentez arhitectura Casei Poporului, însă, aparent, combinația de 50.000- 60.000 de oameni în piață și fundalul dat de această clădire reprezintă pentru artiști un inedit pe care și-l doresc. În rest, din păcate, dacă ne referim la săli de spectacole, avem numai locații nepotrivite“, completează oficialul Eventim.

„Un public educat“

Românii au fost interesați mereu de concerte, dar ei sunt destul de rezervați atunci când vine vorba de partea financiară. „Referindu-ne strict la bilete, căci un festival și chiar și un concert înseamnă și alte cheltuieli, în acest an un împătimit al evenimentelor live ar putea cheltui lejer între 500 și 1.000 de euro doar pentru a-și asigura accesul la evenimentele majore“, mai spune Vasiloiu.

Organizatorii sunt mulțumiți de publicul din România, pentru că acesta este unul educat, pasionat, care cunoaște muzica artiștilor și gustă fiecare secundă dintr-un eveniment. Publicul este motivul pentru care România a devenit o destinație preferată pentru artiștii de top. Și cu varietatea de evenimente din 2015, dar și din acest an, ar putea crește și numărul de străini care vin în România. „Deja din Bulgaria vin constant câteva mii de participanți în fiecare an. Din păcate, infrastructura nu ajută deloc, altfel și numărul celor care vin din țările vestice ar fi mult mai mare. Este o industrie ce ar putea ajuta foarte mult la o imagine îmbunătățită a României și, consecutiv, la dezvoltarea turismului. Trebuie doar sprijinită, măcar prin scăderea taxelor, căci la infrastructură speranțele într-o schimbare radicală nu le mai au nici măcar optimiștii incurabili“, adaugă reprezentantul Eventim.

Impozitele micșorează profitul din concerte

Contrar aparențelor, concertele nu reprezintă rețete sigure de făcut profit. Dimpotrivă, reprezintă un business cu un grad de risc destul de mare, iar acesta crește proporțional cu tarifele artistului. Potrivit lui Vasiloiu, pentru numele mari, doar acest cost poate însemna sume între 500.000 și 2-3 milioane de euro, la care se adaugă costurile de producție, de promovare și, din păcate, un regim de taxare exagerat. Scăderea TVA-ului la bilete la 5% a fost o inițiativă extrem de bună, însă avem în continuare tot felul de taxe – timbrul muzical, timbrul crucii roșii, impozitul pe spectacol, drepturile de autor – care îi obligă practic pe organizatori să mărească prețurile biletelor“, explică directorul Eventim. Și mai este un detaliu foarte important: de obicei, cu artiștii mari se negociază o sumă garantată, la care se adaugă un procent majoritar din eventualul profit. Cu alte cuvinte, când lucrurile nu ies bine, organizatorul pierde, uneori foarte multi bani, de ordinul zecilor sau chiar sutelor de mii de euro, căci trebuie să plătească suma garantată. Iar când lucrurile merg bine, tot artistul este cel care ia partea leului din profit.

În opinia organizatorilor, industria este profitabilă în special pentru artiști. Oarecum normal, pentru că în definitiv ei sunt cei care adună mulțimile. Aceștia sunt de părere că în acest moment balanța este puțin dezechilibrată, riscul pe care și-l asumă organizatorii fiind disproporționat în raport cu potențialele câștiguri. Ca un factor de echilibru, apar sponsorii. Peste tot în lume. Și România nu face excepție: sponsorii joacă,uneori, un rol crucial. „Din fericire, după ce criza a redus aproape la zero contribuția acestora, perioada următoare de creștere economică a marcat o revenire a companiilor mari în industria concertelor, în calitate de sponsori. Sper ca această tendință să se mențină, pentru că, fără ei, o asemenea ofertă bogată de evenimente ar fi aproape imposibilă. Și toată lumea ar avea numai de pierdut“, conchide Vasiloiu.

 

Onorariul pentru numele mari poate însemna sume între 500.000 și 2-3 milioane de euro, la care se adaugă costurile de producție. Valentin Vasiloiu, director executiv Eventim