Un nou an în care consumul va crește, cu siguranță, nu poate decât să încurajeze companiile să investească în magazine. Cel puțin, așa susțin cei care fac business aici: vom asista la o serie de proiecte importante în zona comercială, un cuvânt de spus urmând să îl aibă inclusiv brandurile noi. Pentru că, spun reprezentanții magazinelor, mai mulți retaileri internaționali se pregătesc deja să intre în piață, fie că este vorba despre retailerii din zona de fashion, fie că luăm în calcul supermarketurile tradiționale sau comerțul online.
Dacă 2016 va fi un an mai dinamic decât 2015, este doar o chestiune de timp. Un lucru este clar, însă: dintre toate sectoarele economiei românești, despre retail se spune că a adus cele mai mari satisfacții din ultimii cinci ani. Pe de o parte celor care au investit în magazine, iar pe de alta consumatorilor, celor care le cumpără marfa. Și nu, nu este o exagerare. Pentru puţin peste jumătate din populaţia României, shoppingul este fie o nevoie, fie o plăcere, fie amândouă. Iar strict business, shoppingul e motorul unei pieţe care, la finele anului trecut, sărise deja de 25 de miliarde de euro. Ca valoare. O piaţă în plină ascensiune, dar fragmentată, aflată încă în proces de consolidare, cu investiții de sute de milioane de euro și zeci de mii de angajați.
Carrefour a cumpărat Billa
Pe scurt, ce a adus 2015? Ei bine, anul s-a încheiat cu „o surpriză“ din partea investitorilor de la Carrefour, care, la 21 decembrie, au semnat un acord cu compania germană Rewe pentru preluarea celor 86 de supermarketuri Billa din România, valoarea tranzacției fiind estimată la aproape 100 de milioane de euro, potrivit unor surse din piață. Astfel, grupul Carrefour, care număra 189 de magazine, va ajunge la 275 de unități și va deveni un concurent și mai puternic pentru Mega Image și Profi, retailerii cu cele mai multe deschideri de magazine în 2015.
Deținut de fondul de investiții polonez Enterprise Investors, Profi a închis anul cu 93 de magazine noi, ajungând la o rețea de 367 de unități și o creștere de 40% a cifrei de afaceri. De cealaltă parte, retailerul Mega Image tocmai a finalizat anul cu 471 de magazine deschise, Vasileios Stavrou, directorul general al companiei anunțând că „și în 2016 va merge mai departe“.
Tot în 2015, omul de afaceri Ion Țiriac a vândut pachetul de 15% pe care îl deținea la Metro Cash &Carry România, ieșind astfel din acționariatul companiei. Între marii retaileri care au avut un ritm mai lent cu expasiunea, s-au aflat Kaufland (cu afaceri de 1,8 miliarde euro în 2014), și Lidl. Astfel, în timp ce Kaufland a inaugurat cinci magazine în 2015, Lidl s-a oprit la opt deschideri și o relocare.
Și Dedeman a continuat să investească masiv în deschideri de magazine și în proiecte pe segmentul de responsabilitate socială, ținta pentru 2016 fiind o cotă de piaţă de 40% şi o reţea de 50 de magazine.
Un alt nume important din retail este Auchan, cu o rețea de 33 de hipermarketuri în România. Într-un fel, compania a adus ceva nou în piață, anul acesta: la magazinul din Titan a introdus, în faza de testare, un nou sistem de case de marcat, unde casierii vor scana produsele, în timp ce clienții le vor achita singuri la niște terminale speciale.
Comerţul online continuă să crească
Pe lângă retailul tradițional și cel electronic a crescut constant de-a lungul anilor. Astfel, dacă în 2013 se situa la o valoare de 600 milioane de euro, în 2014 a trecut pragul de un miliard de euro, iar în 2015 este estimat la două miliarde de euro. Comerţul online reprezintă doar 2,5% din total retail şi va continua să crească deoarece, spre deosebire de alte ţări din Uniunea Europeană, este încă slab dezvoltat. România se află la coada clasamentului european în vânzările online, procentaje mai mici înregistrând doar Grecia (1%), Bulgaria (5%) şi Cipru (6%). Cea mai mare pondere a sectorului de e-commerce în volumul de vânzări s-a înregistrat în: Irlanda (37%), Cehia (30%), Slovacia, Finlanda şi Marea Britanie (câte 21%), conform datelor Eurostat. „Comerţul pe internet poate oferi firmelor oportunitatea de a-şi îmbunătăţi eficienţa proceselor de producţie, precum şi mijloace de extindere dincolo de graniţele naţionale, ajungând la clienţi, indiferent de localizarea lor geografică“, potrivit Eurostat. Se estimează că în România există aproximativ 5.000 de magazine online, însă după cum spune şi Iulian Stanciu, general manager al eMag, devine din ce în ce mai dificil de estimat piaţa de comerț online, în contextul intrării mai multor jucători online şi în offline. Cele mai active sectoare în mediul online din ţara noastră sunt retailul electro-IT, dar şi cel de modă şi turism, la care se adaugă plata utilităţilor.
Orice utilizator de smartphone e un potenţial client
Comerţul electronic local va continua să crească cu 35%-40% pe an şi va atrage din ce în ce mai mulţi retaileri tradiţionali în mediul online, în condiţiile în care tot mai multe persoane au acces la internet. O tendinţă care se remarcă anul acesta şi care se va amplifica pe viitor este plata cumpărăturilor de pe telefoane și tablete. În prezent, circa 30% din totatul plăților online cu cardul realizate de consumatorii români sunt făcute de pe telefoane și tablete, față de 20%, rată înregistrată în aceeași perioadă a anului trecut. Majoritatea lor sunt realizate de către locuitorii Capitalei, arată datele NETOPIA mobilPay, liderul plăților electronice și mobile din România. Sectoarele care se vor dezvolta în viitor sunt cele din industria de modă, mobilă şi alimentară. La fel de important este ca firmele de curierat să continue investiţiile şi să ţină pasul cu dezvoltarea comerţului online, altfel România va continua să se afle la coada clasamentelor de profil.