Pasiunea lui Losson pentru textile a apărut încă din adolescenţă, de aceea a absolvit o facultate în domeniu. Însă, aptitudinile necesare pentru a se descurca în antreprenoriat le-a moştenit din familie. Gerard provine dintr-o familie de agricultori, care l-a ajutat să înţeleagă mai bine lumea afacerilor. În 1992, francezul a cochetat pentru prima dată cu antreprenoriatul când a fost numit preşedintele Asociaţiei Studenţeşti, unde a fost nevoit să organizeze numeroase evenimente.
Între anii 1993 și 1995, a urmat o perioadă dificilă pentru industria textilă din Franţa. Atunci s-au închis foarte multe fabrici. Gerard Losson, care era la momentul respectiv angajatul unei firme cu profil textil, s-a orientat către propriul business. În 1996, împreună cu prietenul său, Thomas, a pus bazele firmei Cantex. Compania era un intermediar între fabricile de confecţii şi lanţurile de magazine. „Am pornit la drum noi trei: eu, Thomas şi asistenta noastră. Am investit 50% din capital pentru înfiinţarea unui SRL: 25.000 franci francezi, ceea ce reprezintă echivalentul sumei de 3.800 de euro“, ne-a spus antreprenorul. Într-un context în care firma Cantex prospera, cei doi francezi au simţit nevoia să se extindă şi mai mult, de aceea s-au decis să devină şi producători.
În 1999, cei doi antreprenori au achiziţionat fabrica din Botoşani, care se întindea pe o suprafaţă de 6.000 de metri pătraţi. Tinerii au extins unitatea de producţie, iar astăzi în Botoşani lucrează circa 900 de oameni, pe o suprafaţă de 17.000 de metri pătraţi.
În 2005, cei doi parteneri francezi au luat-o pe căi diferite. Gerard a înfiinţat firma Formens şi a rămas cu fabrica din Botoşani. Astăzi, produce la Botoşani 1.000 de sacouri şi 400 de pantaloni pe zi, din care 100 – 150 de bucăţi sunt făcute la comandă (Made to Measure – MTM). Din 1999 şi până în prezent, omul de afaceri a investit în fabrica din Botoşani peste 6,5 milioane de euro.
O altă achiziţie importantă pe care a făcut-o francezul a fost în fabrica din Dorohoi, pe care a cumpărat-o în 2012 şi în care a investit un milion de euro. În Dorohoi, produce 1.000 de pantaloni pe zi.
Orientarea către costume făcute pe comandă
Gerard Losson vorbeşte cu pasiune despre orice costum din fabrica sa şi susţine cu tărie că modul în care este croit un costum este cel mai important lucru. „Poţi să ai cele mai bune ţesături, dar dacă tăietura nu este făcută bine toată munca este egală cu zero“, susţine acesta. Merge mai departe şi face o analogie între un costum şi o maşină: „croiala este caroseria și construcţia din interior este motorul“.
Pasiunea pentru costume se citeşte şi în modul său de lucru. Losson locuieşte în fabrică, astfel încât să poată să-şi petreacă cât mai mult timp lângă linia de producţie. „Locuiesc în fabrică pentru că nu îmi place să pierd timpul pe drum“, spune Gerard foarte hotărât. Niciun model costum nu iesese din fabrica din Botoşani fără aprobarea antreprenorului francez.
Tocmai pentru că a muncit să-şi creeze un nume în industria textilă internaţională, Losson investeşte în continuare în România. După ce a investit în linia de producţie din Botoşani şi Dorohoi, omul de afaceri intră şi pe piaţa de retail. În condiţiile în care costumele de serie nu mai sunt profitabile, Losson s-a orientat către produsele făcute la comandă, dezvoltând şi brandul, Louis Purple, dedicat produselor Made to Measure.
Din 2009, de când a înregistrat brandul Louis Purple, francezul a investit 1,25 milioane de euro. În perioada următoare vor fi deschise patru magazine sub acest brand. Unităţile vor fi inaugurate în această primăvară în Bucureşti, Iaşi, Timişoara şi Cluj.
Omul de afaceri nu se opreşte, însă, aici şi vrea să ajungă la un lanţ de 8-10 magazine până în februarie 2016. Investiţia pentru amenajarea unui magazin fără marfă este de 120.000 de euro.
La nivel internaţional antreprenorul este în tratative pentru deschiderea de magazine, în septembrie 2015 şi februarie 2016, în Franţa, Germania, Cehia şi Maroc. Acestea vor fi deschise fie direct ca sucursală, fie în franciză, susţine Losson.
FORMENS ÎN CIFRE
43 mil. euro – cifra de afaceri în 2014
3 mil. euro – profitul net în 2014
10% – creşterea cifrei de afaceri în 2014
870 de angajaţi
17.000 mp – fabrica din Botoşani
309 – numărul de clienţi activi
32 – număr de țări către care face exporturi
97,7% – procentaj export
8 fabrici partenere
25.000 de costume Made to measure