"Propunem să fie introdus în lege un articol care, tradus din Directiva 138/2003, sună astfel: "Statele membre pot menţine sau introduce obligaţia de notificare prealabilă sau aprobare a majorărilor tarifelor propuse numai ca un element al unui sistem general de control al preţurilor" şi aceasta să se facă doar cu acordul ministerului de finanţe, al Consiliului Concurenţei, Oficiului pentru Protecţia Consumatorului şi Ministerului Justiţiei. Textul menţionat este prins în directivă şi cerem să fie prins ca atare, iar organele mai sus menţionate să găsească modalitatea prin care să se facă acest sistem de control al preţurilor", precizează comunicatul. 

Transportatorii cer, printre altele, să existe un articol distinct, care să creeze posibilitatea ca poliţele să fie încheiate între 1 lună şi 12 luni calendaristice; să se prevadă posibilitatea suspendării poliţelor de asigurare pe perioada cât autovehiculul este imobilizat, din diferite motive. Această procedură de suspendare se va stabili ulterior, prin norme cu ASF, în colaborare cu asiguratorii şi asiguraţii. 

De asemenea, aceştia solicită să fie stipulată în lege posibilitatea decontării directe. Aceasta va fi opţională pentru asiguraţi. 

Printre modificările transportatorilor se află şi introducerea de sancţiuni pentru asiguratori, în situaţiile următoare: neinformarea ASF cu privire la modificarea calculului actuarial în maximum 30 de zile de la această modificare; neinformarea ASF cu privire la modificarea/actualizarea oricărui indicator utilizat la calculul preţului poliţei RCA în maximum 30 de zile calendaristice de la utilizarea acelui indicator actualizat/modificat; calcularea greşită a preţului poliţei RCA, dovedită în baza controlului efectuat de ASF, ca urmare a sesizării asiguratului. 

'Putem spune că cele mai multe dintre cele 14 puncte propuse de noi au fost acceptate, excepţii fiind punctul 8, unde am căzut de comun acord ca penalităţile să rămână de 36% pe an, aşa cum a propus ASF; de asemenea, punctul 11., unde trebuie să găsească o modalitate de calcul; punctul 12 este parţial acceptat, iar punctul 14 a rămas să se mai discute. Ieri s-a discutat ca proiectul de lege să fie trimis şi la Guvern, pentru a da o Ordonanţă de Urgenţă, deoarece aceasta este singura soluţie pentru stoparea şi diminuarea tarifelor RCA. Parlamentarii vor intra în pregătiri pentru alegeri, în luna mai, apoi va începe vacanţa de vară şi astfel ar trece anul fără a se lua măsuri împotriva creşterii nejustificate a RCA pentru toţi românii. Putem spune că aceasta este o primă victorie a noastră, prin retrimiterea proiectului de lege de la Senat înapoi la ASF", a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR). 

La punctul 8 pe lista propunerilor se cere ca penalităţile de întârziere la plata daunelor de către companiile de asigurări să rămână de 0,2% pe zi. Transportatorii vor introducerea obligativităţii ASF de a calcula un preţ de referinţă (punctul 11). La punctul 12 aceştia au cerut introducerea de sancţiuni pentru asiguratori, iar la punctul 14 să se prevadă în lege modalităţi de responsabilizare a conducătorului auto. 

Potrivit acestuia, în perioada următoare va fi analizată situaţia, în funcţie de decizia Guvernului, iar dacă Executivul nu îşi va asuma responsabilitatea şi nu va da OUG, protestele vor fi mutate la Guvern. 

"Nu vrem să credem că Executivul sau Parlamentul sunt conduse din umbră de către aceste multinaţionale care ne căpuşează de ani buni, în numele aşa-zisei democraţii europene", a afirmat Vasile Ştefănescu, în comunicat. 

Actuala formă a proiectului de lege, care conţine propunerile transportatorilor, a fost aprobată de ASF şi se va trimite către Guvern, pentru a se adopta prin Ordonanţă de Urgenţă. AGERPRES