Ministerul de Finanțe a publicat o listă de modificări ale Codului fiscal care vizează atât impozitul pe profit, cel pe venit cât şi TVA. „Scopul acestui nou pachet de simplificare este să încurajeze plata online a tuturor taxelor și impozitelor, dar și să reducă povara administrativă pentru persoanele fizice și pentru mediul de afaceri. Totodată, sunt incluse propuneri care vizează stimularea investițiilor precum și a formării profesionale“, a declarat, săptămâna trecută, Anca Dragu, Ministrul Finanțelor Publice.Revista Capital vă prezintă principalele modificări clasificate în funcţie de tipul de taxă.
Impozitul pe profit
Finanţele vor ca anul fiscal să nu coincidă cu cel calendaristic. Potrivit ANAF, această măsură ar reduce costurile administrative, deoarece acești contribuabili nu mai întocmesc evidență fiscală diferită de cea contabilă. Aceste reguli se adresează în general persoanelor juridice străine care desfășoară în România activitatea printr-un sediu permanent și persoanelor juridice române, care optează, potrivit regulilor contabile, pentru un an fiscal diferit de cel calendaristic.
O altă măsură importantă şi cerută de mediul de afaceri se referă la prelungirea scutirii de impozit a profitului reinvestit. Prin această măsură statul vrea stimularea economiei prin susținerea investițiilor – aplicarea nelimitată în timp a facilității fiscale de scutire de impozit a profitului reinvestit. O altă prevedere se referă la posibilitatea de a deduce cheltuielile cu pregătirea elevilor şi studenţilor. Mai exact, compania care investeşte într-o şcoală profesională, poate să îşi deducă această cheltuială.
În prezent, există doar reguli care permit scăderea din impozitul pe profit a cheltuielilor cu burse private acordate de persoanele juridice elevilor, studenților și doctoranzilor, în anumite limite.
Noi praguri pentru microîntreprinderi
Finanţele vor să reducă plafonul capitalului social la înființare de la 25.000 euro la 10.000 euro (echivalentul a 45.000 de lei), nivel de la care contribuabilii pot opta să nu aplice regimul pentru microîntreprinderi. În cazul contribuabililor deja înființați, care au avut un capital social mic, dar care îl majorează la 45.000 lei (minimum), pot opta pentru a nu mai aplica regimul de impozitare pentru microîntreprinderi. Astfel, societăţile care fac investiţii dar nu au încă venituri, pot opta pentru alt regim pentru a-şi recupera pierderea fiscală.
Zilierii, scutiţi de contribuţii sociale
Noul proiect de modificare a Codului fiscal prevede includerea exceptării de la plata obligatorie a contribuţiilor sociale a sumelor brute primite de zilieri.
Statul doreşte, de asemenea, reglementarea termenului de plată și de declarare a contribuțiilor sociale obligatorii aferente drepturilor reprezentând salarii și/sau diferențe de salarii acordate pentru perioade anterioare, cum ar fi Legea nr. 85/2016 privind plata diferențelor salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada octombrie 2008 – 13 mai 2011.
Prin această măsură se stabilesc clar termenele de declarare și de plată pentru diferențele de salarii acordate pentru perioada anterioară. Fără acestea, s-ar plăti accesorii.
Propunerea se adresează tuturor entităților pentru care cheltuielile cu salariile sunt finanțate de la bugetul de stat și care primesc diferențe de salarii pentru perioade anterioare.
Regim special la TVA
Ministerul Finanţelor pregăteşte introducerea unui regim special de TVA pentru agricultori. Mai exact, aceştia nu deduc TVA pentru achiziții, dar nici nu colectează TVA pentru vânzări de produse agricole/prestări de servicii agricole, indiferent de cifra de afaceri realizată și nu țin nici un fel de evidențe în scopuri de TVA (cu excepția operațiunilor intracomunitare). Agricultorii care aplică regimul special vor fi înscriși într-un registru special, iar beneficiarii acestora vor avea obligația de a menționa achizițiile efectuate de la agricultori într-o evidență distinctă. Regimul este opțional, agricultorii putând opta pentru a aplica regimul normal de TVA dacă acesta îi avantajează. Cei care în prezent sunt înregistrați în scopuri de TVA pot renunța în favoarea aplicării regimului special pentru agricultori.
O altă prevedere se referă la modificarea regulilor de ajustare a TVA în cazul bunurilor de capital, în sensul renunțării la ajustarea unică și aplicarea unei ajustări anuale pentru o cincime/o două zecime din taxa aferenta bunului de capital. Măsura se impune pentru a evita procedura de infringement, ca urmare a deschiderii unui dosar EU PILOT de către Comisia Europeană pe acest aspect. Bunurile de capital reprezintă în principal imobilele și toate activele corporale fixe amortizabile.
De asemenea se abrogă prevederile referitoare la Registrul operatorilor intracomunitari (ROI). Astfel, se elimină obligația de înregistrare în ROI a contribuabililor care efectuează operațiuni intracomunitare (livrări intracomunitare, achiziții intracomunitare ș.a. ) pentru că aceasta presupune prezentarea a numeroase documente ( ex. cazierul judiciar).
Statul vrea, de asemenea, suspendarea până la data de 31 decembrie 2019, a obligației depunerii a trei declarații informative (cod 392A, 392B și 393).
Declarația 392A se depune de către plătitorii de TVA cu o cifră de afaceri mai mică de 220.000 lei.
O ultimă schimbare în regimul TVA se referă la prevederile privind măsurile aplicabile contribuabililor care își recapătă codul de TVA după ce acesta a fost anulat organele fiscale, astfel:
• să refactureze cu TVA către clienți toate vânzările pe care le-au realizat în perioada în care nu au avut cod de TVA ( astfel își recuperează TVA-ul pe care l-au plătit statului fără a avea posibilitatea să-l încaseze de la clienți în perioada în care au avut codul anulat)
• beneficiarii lor să poată să deducă acest TVA pentru cumpărările aferente vânzărilor efectuate în perioada în care furnizorul a avut codul anulat .
• pentru cumpărările aferente vânzărilor efectuate în perioada în care contribuabilii au codul anulat să poată deduce TVA după reînregistrare. În prezent toate aceste drepturi nu pot fi exercitate.