«Când am terminat Facultatea de Finanțe-Bănci din cadrul ASE, aveam de ales între a începe să ne căutăm un loc de muncă și a începe să creăm noi locuri de muncă», povestesc soţii Alina şi Alexandru David.

Au ales cea de-a doua variantă şi au început timid, cu o franciză mic.ro, iar în prezent administrează trei magazine Mega Image Shop & Go. Alta era însă afacerea lor de vis. Pentru că amândoi au ca pasiune jucăriile şi educaţia copiilor, au înfiinţat, în septembrie anul trecut, Mansarda Copiilor, un magazin cu jucării cu potențial de încurajare a dezvoltării cognitive și motrice a copiilor, dar şi cu produse pentru bebeluși, mobilier, cărucioare și accesorii pentru școală. La începutul acestui an, au lansat magazinul online şi nu se opresc aici: vor să se extindă cu un spaţiu privat de joacă şi educaţie,  unde vor organiza evenimente în cadrul cărora copiii vor putea testa jucăriile, iar părinții vor putea schimba idei.

Prietenii şi rudele, creditori de nădejde

Pentru că nimeni nu a dorit să investească în proiectul acesta alături de ei, au pus afacerea pe picioare mai târziu decât era planificat.

    „Provocarea a fost și mai mare, deoarece criză financiară nu dispăruse și nimeni nu voia să își mai asume riscuri pentru a ne finanța. Din fericire, ne-am adaptat, am reușit să strângem fondurile necesare cu ajutorul prietenilor şi al rudelor și am pus pe picioare acest business. Am învățat pe parcurs, din surse cât mai diverse, citeam și încă citim foarte mult despre afaceri de succes și provocările lor, despre trendurile în materie de magazine online“, spun cei doi.

Investiția inițială a fost de 10.000 euro și a inclus achiziția platformei site-ului și amenajarea spațiului de birouri. Cea mai mare parte a investiției a vizat dezvoltarea și promovarea site-ului, care va fi motorul creşterii afacerii. „Până la sfârșitul acestui an vom atinge o cifră de afaceri de 65.000 euro, cu o marjă de profit de 15%-20%. În următorii ani, businessul poate urca foarte repede dacă dispunem de strategia și resursele necesare. Ne dorim să ajungem la vânzări de 30.000 euro lunar“,  spun cei doi. După ce ating aceste ţinte, va fi timpul pentru noi investiţii: antreprenorii vor să amenajeze  un spaţiu de joacă pentru copii, o „Mansardă offline“, în care să-și poată cunoaşte personal clienţii şi să construiască o relație mai apropiată cu ei.

După această mişcare, valoarea totală a investiției va ajunge la aproape 100.000 de euro. Există destulă concurenţă pe segmentul pe care şi l-au ales, dar cei doi cred în abordarea lor diferită, a educaţiei prin joc.„Considerăm că jucăriile sunt un important punct de plecare în educația și formarea copiilor, deoarece acestea sunt prima formă de învățare cu care iau ei contact, iar metoda rămâne la fel de eficientă și la vârsta adultă“, povestesc cei doi. În plus, ei înşişi sunt doi copii mari, care nu au uitat că „jocul ne ajută să fim tineri și creativi, indiferent de vârsta din buletin“. 

Cele mai grele momente

Alexandru David îşi aminteşte că cele mai grele momente au fost la început, când nu aveau niciun angajat sau colaborator, și toată munca se împărțea doar între el și soția lui, Alina. „Ne ocupam de relația cu furnizorii, cu clienții, de livrări și de comunicare. Singura persoană care a mai participat în pregătirea acestui

business înainte de lansarea lui a fost un membru mai tânăr din familie, care era în clasa a X-a și a dorit să își testeze abilitățile antreprenoriale“, povestesc cei doi. În acest timp era necesar să se ocupe şi de administrarea afacerii care alimenta parţial cu fonduri visul lor: cele trei magazine Shop & Go, cu circa 20 de angajaţi.

Ca toţi antreprenorii care au dat piept cu mediul dur de afaceri de la noi, au la adresa autorităţilor câteva reproşuri, pe care speră să le audă cineva. „Reducerea birocrației este foarte importantă. Există măsuri și programe guvernamentale prin care, teoretic, se dorește dezvoltarea mediului antreprenorial, dar ele nu pot fi aplicate practic din cauza birocrației mult prea stufoase“, spune Alexandru David.

Are şi un exemplu concludent: în urmă cu trei ani, când a înființat un SRL-D, a fost eligibil pentru o finanțare de 10.000 euro nerambursabili, dar a renunțat, deoarece agenția care administra dosarele din București se afla în Ploiești, iar timp de trei ani trebuiau să depună lunar un set de declarații și raportări, pe lângă cele deja existente. Iar toate aceste rapoarte trebuiau depuse în Ploieşti. Cifrele confirmă birocraţia copleşitoare: pentru ca o firma să-şi poată păti taxele, are nevoie de 200 de ore şi 39 de operațiuni diferite, conform raportului Doing Business 2013-2014.„În orice start-up, timpul este cea mai importantă resursă, și din acest motiv majoritatea antreprenorilor sunt atenți cu el și îl investesc acolo unde  chiar este necesar“, spune Alexandru David.  În domeniul acesta, provocările nu se termină niciodată: unii clachează la primele greutăţi, alţii perseverează, iar până acum, Alexandru şi soţia lui au dovedit că fac parte din cea de-a doua categorie.

Am ştiut că antreprenoriatul şi comoditatea nu se aliniază; dacă alegi calea asta, vei munci mult, uitând de programul de opt ore.
Alina David, Mansarda Copiilor

 

120 mil. de euro este valoarea la care va ajunge piaţa jucăriilor din România anul acesta. Deşi a crescut cu 20% faţă de 2013, este la numai 60% din potenţial