– De ce ar trebui sa tii cont atunci cand vrei sa incepi o afacere?
Cred ca in primul rand este important ca un viitor antreprenor sa faca o analiza de piata pentru a vedea care este dimensiunea domeniului in care doreste sa activeze si care sunt concurentii principali. Este foarte important sa analizezi firme similare pentru a identifica marja medie de profit, provocarile cu care se confrunta companiile din domeniu si modalitati de diferentiere.
De asemenea un viitor antreprenor trebuie sa fie pregatit sa munceasca mai mult decat ceilalti, mai ales la inceput si fie perseverent. Personal cred ca povestile oamenilor care au construit in Romania afaceri durabile ce se bucura de succes muncind doar 3 ore pe zi sunt doar povesti. Inceputul afacerii este o perioada frumoasa, dar care presupune adesea foarte mult efort din partea proaspatului intreprinzator. Desi prima conditie pentru a incepe o afacere este sa ai o idee, o viziune, este foarte important ca viitorii manageri sa constientizeze ca visele nu se indeplinesc singure. Un citat celebru spune ca "Viziunea fara actiune nu este decat un vis. Actiunea fara viziune este doar o modalitate de a alunga plictiseala. Viziunea insotita de actiune poate schimba lumea."
Nu in ultimul rand, planul de afaceri este esential. In acest sens, este important pentru un antreprenor sa inteleaga foarte bine mecanismele economice sau sa aiba un specialist care sa-l consilieze pentru implementarea unor politici de management financiar si strategic eficiente.
– Care sunt punctele cheie de care trebuie sa te ocupi, atunci cand vrei sa dezvolti un start up?
Vanzarile sunt motorul de crestere a oricarei companii. Cand lansezi un stat-up este vital sa asiguri, inainte de orice altceva, un sistem de vanzare care sa functioneze si sa produca venituri. Acest lucru inseamna sa stii foarte clar care sunt segmentele tinta catre care te adresezi, ce nevoi au acestea si sa definesti un traseu eficient de lucru pentru contactarea potentialilor clienti, interactionarea cu acestia, finalizarea vanzarii si mentinerea legaturii post vanzare pentru a construi o relatie pe termen lung.
In al doilea rand, un start-up nu este cunoscut in piata si are nevoie sa castige credibilitate. Nu este usor sa fii credibil atunci cand lumea nu a auzit de brand-ul pe care il reprezinti si exista jucatori consacrati pe piata in care activezi. Tocmai de aceea este important ca managerul sa se asigure ca exista o strategie pentru a construi increderea publicului in noua companie prin: prezentarea experientei specialistilor din cadrul firmei, obtinerea de testimoniale si recomandari de la fiecare client, obtinerea de certificate, diplome, afilierea la asociatii profesionale cu autoritate, apartii media si campanii de brand awareness.
La inceputul afacerii, de cele mai multe ori, fiecare membru al echipei are responsabilitati diverse, ce tin poate intr-o companie aflata la maturitate de mai multe posturi de lucru. In consecinta, factorul uman are o influenta semnificativa asupra succesului oricarei strategii implementate. De aceea este esential sa iti alegi foarte bine oamenii si sa ai inca de la inceput un sistem de recrutare bine pus la punct cu ajutorul caruia pot fi selectate persoanele care cred in valorile companiei, au o atitudine potrivita si sunt pasionate de ceea ce fac.
– Cum convingi o persoana sa lase siguranta unui job in multinationala pentru un start-up?
Viata intr-un start-up este o aventura si poate fi mult mai palpitanta decat intr-o multinationala. Vei avea ocazia sa experimentezi situatii unice si te vei bucura de o flexibilitate mare privind ideile si proiectele pe care le poti pune in practica. In plus, satisfactia de a vedea roadele muncii tale odata cu dezvoltarea firmei este de nepretuit.
– Cat de important este marketingul si PR-ul in strategia de crestere?
Marketing-ul reflecta imaginea companiei si te ajuta sa-ti pozitionezi brand-ul in mintea consumatorilor, iar PR-ul reprezinta un canal de comunicare dintre companie si publicul tinta, dand tonul relatiilor dintre tanara afacere si clientii sai. Fara doar si poate, daca sunt folosite asa cum trebuie, aceste doua instrumente pot ajuta o firma la inceput de drum sa porneasca pe un traseu mult mai scurt si mai putin anevoios pana in varf. Din pacate, am vazut foarte multi antreprenori care aleg solutii neprofesioniste cu gandul ca "vor opta pentru un furnizor sau un consultant mai bun atunci cand vor fi o firma mare", fapt care, pe termen mediu si lung, conduce la scaderea numarului de clienti si a valorii adaugate aduse de fiecare vanzare efectuata.
– Cum iti dai seama ca te indrepti in directia buna?
Busola antreprenorului ar trebui sa fie reprezentata de obiectivele pe care acesta si le propune in mod constant. Bineinteles, este necesar ca aceste obiective sa fie masurabile printr-un set de parametri ce pot fi urmariti constant cum ar fi: cifra de afaceri, rata profitului, cota de piata, numarul de clienti sau valoarea medie pe vanzare. Ca si finalitate, un business poate fi lasat mostenire generatiilor urmatoare sau poate fi vandut la momentul potrivit pentru o suma considerabila. Deci daca iti atingi obiectivele propuse, inseamna ca esti pe drumul cel bun.
– Care sunt cele mai mari piedici la lansarea unui start-up?
Exista multe piedici atunci cand vrei sa incepi o afacere, unele intangibile precum teama de esec, descurajarile prietenilor, obiceiurile personale greu de schimbat, iar altele extrem de concrete ca lipsa capitalului, birocratia ridicata si puterea scazuta de cumparare. Insa, aceste piedici pot fi depasite si reusita poate veni in orice domeniu de activitate, drept dovada stau companii romanesti care au reusit sa se impuna ca lider de piata in sectoare precum bricolaj sau curierat, in care activeaza firme multinationale cu mare succes pe alte piete.
– Ce sfat i-ai da unui tanar care vrea sa incepa o afacere?
In primul rand sa se hotarasca daca asta isi doreste cu adevarat. O afacere nu vine doar cu beneficii ci si cu o serie de responsabilitati morale si juridice si de aceea trebuie sa fii constient inca de la inceput ca va fi necesar sa faci sacrificii daca vrei sa reusesti. De asemenea, sunt de parere ca anumite limite sunt utile si intrebarea care cred ca merita un raspuns este: Ce ai fi dispus(a) sa sacrifici pentru succesul afacerii? Totodata intr-o afacere este important sa fii deschis la ideii si solutii, dar in acelasi timp sa nu-i lasi pe cei din jur sa te descurajeze sau sa te demonteze de la obiectivele pe care ti le-ai propus. Fiecare dintre noi avem o forta interioara cu ajutorul careia putem "muta muntii din loc" si mi-ar placea sa putem afirma macar o singura data "nu stiam ca este imposibil, asa ca am facut-o!"