"Societăţile de asigurare care practică RCA vor aplica în această perioadă de 6 luni tarifele de primă notificate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei hotărâri, fără însă a depăşi tarifele de primă maxime prevăzute", se arată în Hotărârea de Guvern adoptată în data de 2 noiembrie.
Potrivit actului normativ, depăşirea nivelului maxim al tarifelor de primă de către societăţile de asigurare care practică asigurarea RCA constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei, iar "pe lângă sancţiunile contravenţionale, în funcţie de gravitatea faptei, Consiliul ASF poate aplica şi sancţiuni contravenţionale complementare".
Astfel, în cazul persoanelor fizice, o primă maximă RCA de 3.087 lei ar urma să fie plătită de un şofer care are mai puţin de 25 de ani şi conduce o maşină de peste 2.500 cmc, iar cea mai redusă primă RCA, de 541 lei, va fi achitată de un şofer cu vârsta de peste 60 de ani de ani pentru un autovehicul cu o capacitate de 1.201 – 1.400 cmc. În cazul autovehiculelor destinate transportului de marfă, o persoană fizică va plăti între 749 lei, pentru o masă maximă mai mică de 2,3 tone, şi 2.979 lei pentru un autovehicul de peste 16 tone.
În cazul persoanelor juridice, pentru autovehicule cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone şi maximum 9 locuri prima RCA variază între 885 lei şi 1.285 lei, iar pentru autovehiculele destinate transportului de marfă între 943 lei şi 7.534 lei pentru maşinile de peste 16 tone.
Pentru autovehiculele de transport persoane cu peste 9 locuri prima RCA este cuprinsă între 982 lei pentru mai puţin de 17 locuri şi 6.600 lei pentru mai mult de 40 de locuri.
Potrivit actului normativ, tarifele de primă maxime au fost stabilite pentru următoarele categorii de vehicule: autoturisme, autoturisme de teren şi autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone şi maximum nouă locuri; autovehicule pentru transport persoane cu mai mult de nouă locuri, cum ar fi microbuze, autobuze, autocare, inclusiv autospecializate etc.; autoturisme cu motoare electrice; motociclete, mopede, motocicluri şi ATV-uri cu sau fără ataş; tractoare rutiere; autovehicule destinate transportului de mărfuri; remorci şi semiremorci; alte vehicule, precum vehicule cu regim special, utilaje.
De asemenea, tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. În funcţie de istoricul de daună al asiguratului, societăţile de asigurare vor aplica clasa de Bonus/Malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale.
În data de 19 septembrie, Guvernul a stabilit, prin Ordonanţă de Urgenţă, că tariful RCA va fi plafonat pe o perioadă de şase luni, după ce Consiliul Concurenţei a anunţat că avizează proiectul de Hotărâre de Guvern care prevede plafonarea tarifelor RCA pentru o perioadă de şase luni, pentru a ajuta piaţa să se stabilizeze.
Pe de altă parte, Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) a anunţat că plafonarea tarifelor RCA încalcă principiul pieţei libere, concurenţiale, prevăzut de Constituţia României, dar şi o serie de reglementări europene, sesizând Comisia Europeană cu privire la aceste aspecte.
"Ca urmare a aprobării de către Guvern a tarifelor plafonate pentru poliţa de asigurare obligatorie auto, UNSAR îşi reafirmă intenţia de a acţiona pe toate căile posibile pentru ca reglementările specifice acestui domeniu să respecte cadrul legislativ existent, atât la nivel naţional, cât şi european. În primul rând, plafonarea tarifelor RCA încalcă un principiu de bază prevăzut de Constituţia României, cel al unei pieţe libere, concurenţiale, iar membrii UNSAR analizează în acest moment cele mai bune variante de a acţiona împotriva acestei prevederi. UNSAR a sesizat deja Comisia Europeană cu privire la încălcările Directivei 2009/138/CE şi ale Tratatului de funcţionare al Uniunii Europene, existând premisele ca România să fie sancţionată pentru încălcarea legislaţiei comunitare", se menţionează într-un comunicat al UNSAR, remis în data de 3 noiembrie Agerpres.
Potrivit UNSAR, normele europene interzic atât plafonarea unor tarife în absenţa unui sistem general de control al preţurilor, cât şi posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protecţie pentru o anumită industrie.
Mai mult, Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România susţine că societăţile de asigurări se confruntă cu probleme financiare, având în vedere că în ultimele nouă luni, asigurătorii din România au primit infuzii de capital de la acţionarii străini în valoare de 90 de milioane euro, afacerile pe această linie generând pierderi de 2,8 miliarde lei în nouă ani.
De asemenea, UNSAR susţine că după încheierea perioadei de şase luni în care tariful este plafonat, cel mai probabil vom asista la o revenire la tarife sustenabile pentru asigurători, situaţie care va crea din nou percepţia unor dezechilibre în piaţă.
Joi, 17 noiembrie, Comisia Europeană a admis sesizarea Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) cu privire la plafonarea tarifelor RCA, iar Guvernul are la dispoziţie 10 săptămâni ca să răspundă. AGERPRES