Codul Rutier stabileşte, la articolul 98, că amenzile contravenţionale se stabilesc în cuantumul determinat de valoarea numărului punctelor-amendă aplicate. Un punct-amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut pe economie, stabilit prin hotărâre a Guvernului.
O creştere a salariului minim de la 800 de lei (aproximativ 180 de euro), cât a fost în 2013, la 900 de lei, este planificată să aibă loc în două trepte, respectiv până la 850 de lei, de la 1 ianuarie 2014, proces care a avut deja loc, şi până la 900 de lei, de la 1 iulie 2014.
Aşadar, punctul de amendă va creşte la 90 de lei de la 1 iulie 2014.
În funcţie de gravitatea contravenţiilor comise şi de pericolul social pe care il prezintă, sancţiunile sunt ierarhizate în mai multe clase, cărora le corespund un anumit număr de puncte-amendă.
Concret, clasele de sancţiuni sunt următoarele:
- clasa I – 2 sau 3 puncte-amendă;
- clasa a II -a – 4 sau 5 puncte-amendă;
- clasa a III -a – de la 6 la 8 puncte-amendă;
- clasa a IV-a – de la 9 la 20 puncte-amendă;
- clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amendă (Sanctiunile prevazute la clasa a V-a se aplica numai persoanelor juridice).
Asadar, de la 1 iulie, amenzile de circulaţie sunt, in functie de clasa:
- de 180 sau 270 de lei (clasa I);
- de 360 sau 450 de lei (clasa a II);
- cuprinse intre 540 şi 720 de lei (clasa a III-a);
- cuprinse intre 810 şi 1800 de lei (clasa a IV-a);
- cuprinse intre 1890 si 9000 de lei (clasa a V-a).
Cât vei plăti în plus pentru amenzile de circulaţie date de politiştii rutieri
De la 1 ianuarie, folosirea telefonului mobil la volan sau lipsa centurii de sigurantă vor fi pedepsite cu 2 puncte de penalizare şi o amenda de 180 sau 270 de lei. Aceeaşi sanctiune este valabilă şi pentru:
- oprirea în loc nepermis;
- depăşirea vitezei legale cu 10-20 km/h;
- oprire neregulamentară
- circulaţia pe “interzis”.
Cu 3 puncte de penalizare şi amenzi de 360 sau 450 de lei sunt sancţionate, printre altele, următoarele fapte:
- staţionarea neregulamentară;
- depăşirea vitezei legale cu 20-30 km/h;
- pătrunderea într-o intersecţie atunci când circulatţa în interiorul acesteia este blocată.