Consolidare, investiții și, de ce nu, achiziții. Sunt cele trei direcții principale în strategia de dezvoltare a Blue Air. Iar 2014 ar putea să schimbe radical viitorul companiei. După ce a bugetat 5 milioane de euro pentru cumpărarea a două avioane și modernizarea unui hangar, iată că o nouă mișcare vine să repoziționeze, într-un fel, numele operatorului în piața internațională: vrea să cumpere Cyprus Airways, împreună cu fondul de investiţii Renaissance Capital, deţinut de grupul rus Onexim, controlat de omul de afaceri Mikhail Prokhorov.

Privatizarea, pe lista de priorități

„Ei au niște probleme acolo. În primul rând, este o investigație din partea Uniunii Europene  pentrul că guvernul a făcut o majorare de capital, prin 2008-2009, de peste 30 milioane de euro. Și a mai dat un ajutor pentru restructurare de aproximativ 70 milioane de euro, lucru pe care Comisia Europeană l-a considerat ca ajutor de stat. În septembrie se vor pronunța, iar dacă se decide că a fost ajutor de stat, compania este obligată să returneze banii guvernului, lucru imposibil de făcut. Drept urmare, intră în faliment“, explică Gheorghe Răcaru, directorul general al Blue Air.

Și nu sunt singurele probleme ale companiei din Cipru: constrânse de oficialii europeni, autoritățile cipriote trebuie, ca și în cazul României, să privatizeze mai multe companii, Cyprus Airways aflându-se pe lista de priorități. Ce șanse are compania românească să câștige? „Mari“, răspunde directorul Blue Air. „Considerăm că suntem printre favoriți, mai ales că Ryanair, care anunțase guvernul din Cipru că a făcut o scrisoare de intenție, a negat-o astăzi (n.red. – 29 iulie). Am rămas noi, cu Aegean Airlines, încă o companie din Siberia – Siberia Airlines și evreii de la Arkia“, detaliază Răcaru, care deja și-a făcut un plan despre cum ar putea dezvolta activitatea de acolo, „pe un alt concept, diferit față de ce au ei acum“.

„Merită sau nu merită?”

Cât despre valoarea companiei, directorul Blue Air nu a intrat în detalii nici chiar legat de afacerile de 170 milioane de euro pe care le-a avut Cyprus Airways în trecut și pe care, spune el, „nu se bazează încă“. „Nu am primit încă acceptul să intrăm în detalii vizavi de cifre. Urmează selecția pentru lista scurtă, mai sunt niște etape până să avem acces online la datele financiare. Atunci vom vedea dacă merită sau nu“, explică el. Înfiinţată în anul 1947, Cyprus Airways este compania naţională a Republicii Cipru şi operează 6 aeronave Airbus 320 către 19 destinaţii în Europa şi Orientul Apropiat. Compania are încheiate parteneriate cu mai mulți operatori aerieni, printre care şi Tarom.

Oricum ar fi, Gheorghe Răcaru continuă dezvoltarea Blue Air la nivel local, în contextul unei piețe „relativ mature“, în care concurența – atât companiile de linie, cât cele și low-cost – „se extinde agresiv“ cu un scop clar: o cotă de piață mai mare.

Așa că, menținând o cotă de piață de 20%, Blue Air s-a repoziționat, într-un fel, între o companie low-cost și una tradițională și a lansat conceptul de Smart Flying. Cu un mic amănunt: aceasta este și tendința în transportul aerian de pasageri, „crearea unui hibrid între low-cost și tradițional“. „Hibrid“ care se focusează inclusiv pe atragerea clienților din zona de business, despre care Răcaru spune că ar putea să crească pe viitor, către destinații precum Bruxelles, Stuttgart, Koln sau Nisa.