Enel derulează în prezent un program amplu de investiții pentru modernizarea infrastructurii din Banat, Dobrogea și Muntenia Sud, care va îmbunătăți vizibil calitatea serviciului de distribuție. Investiţia se realizează în conformitate cu prevederile Legii energiei electrice nr. 123/2012 şi ale Ordinului ANRE 145/2014 privind implementarea sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice.
În Bucureşti vor fi montate peste 11.000 de contoare zona aleasă fiind Pantelimon-Baicului. “S-a cerut de către autoritatea de reglementare o zonă mixtă, care să combine ruralul cu urbanul, iar aici sunt şi blocuri şi case”, a declarat Emil Constantinescu, şeful de proiect Enel. Alte 20.000 de contoare vor fi instalate în Banat şi Dobrogea. “Până în 2020 dorim ca 80% din proiect sa fie finalizat”, afirmă Constantinescu. În perioada 2016-2020 vor fi montate contoare la 2 milioane din clienţi Enel urmând ca în 2021-2022 să fie implementate alte 500.000 de contoare.
Contoarele se montează fără niciun cost pentru client. “Costul este inclus în tariful de distribuţie, iar contoarele se schimbau oricum la 8 ani. Aceste contoare inteligente au o durată de viaţă de 15 ani”, a mai spus Constantinescu.
“În Italia şi Spania unde există deja contoare inteligente nu mai există acele vârfuri de sarcină, de dimineata şi seara, iar jumătate dintre clienţi au ales să schimbe furnizorul”, a precizat Constantinescu.
Compania Enel furnizează în Spania şi Italia staţii de încărcare pentru maşinile inteligente şi ar fi dispusă să facă acest lucru şi pe piaţa locală însă acest lucru depinde de mai mulţi factori, au spus oficialii companiei.
Contoarele inteligente sunt produse de compania AEM Timişoara. AEM Timişoara oferă produse de ultimă generaţie pentru măsurarea energiei electrice, a gazului, a energiei termice şi a apei, corpuri pentru iluminatul stradal, echipamente pentru informarea traficului rutier şi sisteme de afişaj electronic precum şi servicii aferente acestora
Care sunt beneficiile consumatorilor prin introducerea acestor contoare
Reducerile de cost reprezinta unul dintre multele beneficii pentru consumatori, ca urmare a implementarii unui sistem de gestionare de la distanță a contoarelor.
• Facturare lunară în funcție de citirea la zi a contorului, consumul real, fără a fi nevoie de ajustări și de procedurile complexe legate de estimarea consumurilor.
• Posibilitatea de a introduce tarife flexibile, configurabile la nivel de zi, săptămână, lună, sezon, alături de flexibilitate la perioada de facturare (nu neapărat lunar sau la trei luni așa cum este acum).
• Timp redus pentru schimbări contractuale (schimbare furnizor, conectări, deconectări, tarife, putere disponibilă, închidere sau transfer de contract, etc.), realizate de la distanță de către centrul de contact.
• Zero greșeli în citirea contorului (citire la distanta direct din contor), reducând plângerile și disputele.
• În mod automat înregistrează energia produsă de unitățile de generare distribuită instalate la client, pentru care acesta a decis să vândă în sistem energia pe care o produce în exces față de consumul propriu.
Cum îi ajută pe consumatori sa economisească energia
În principal, economisirea de energie se poate realiza prin:
• informațiile de consum pe care le pune la dispoziție rapid si permanent către client, ce pot fi citite pe ecranul contorului sau prin interfețe PC, așa încât acesta își poate ajusta comportamentul în funcție de specificul consumului
• integrarea contorului cu aplicații de automatizare și management energetic care permit optimizarea costurilor
• funcția de măsurare bidirecțională ce permite integrarea facilă a unităților de generare distribuită
• posibilitatile de definire a tarifelor complexe si personalizate permit reducerea costurilor in corespondenta cu evolutia pretului energiei pe piata de tranzactionare a energiei.