Chiar dacă suntem condamnaţi să avem o infrastructură slabă, cu o viteză medie pe calea ferată care abia depăşeşte 40 km/h, tehnocraţii se grăbesc să aprobe o ordonanţă de urgenţă privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Feroviare, un organism orientat exclusiv spre realizarea investiţiilor privind infrastructura feroviară. Potrivit ordonanţei privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Feroviare, obţinută de revista Capital, CFR SA va asigura doar partea de administrare şi întreţinere a căii ferate. Dacă în cadrul CFR SA, salariul minim este de aproximativ 1.200 lei, în cadrul Companiei Naţionale de Investiţii Feroviare cea mai mică leafă va fi de 2.128 lei.
Pentru înfiinţarea noii societăţi feroviare guvernul tehnocrat, înainte de plecare, trebuie să facă rost de 50 milioane lei, capital social pus la dispoziţie de Ministerul Transporturilor, în calitate de acţionar unic care îşi exercită drepturile şi îşi îndeplineşte obligaţiile prin Ministerul Transporturilor, în calitate de reprezentant legal al statului român.
Odată cu aprobarea ordonanţei de urgenţă privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Feroviare, ceferiştii vor avea salariile duble în noua companie care se ocupă de investiţiile în infrastructura feroviară. Dacă cel mai mică leafă din cadrul CNIF va fi de 2.128 lei, şeful investiţiilor feroviare va câştiga peste 36.000 lei fără sporuri de conducere sau pentru gestionarea fondurilor comunitare.
Oficialii CFR SA resping ordonanţa
Oficialii CFR SA au precizat Ministerului Transporturilor au precizat că proiectul de act normativ nu justifică cu argumente coerente necesitatea înfiinţării unei noi companii, „orientate exclusiv spre realizarea investiţiilor privind infrastructura feroviară”.
„În nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă de urgenţă sunt prezentate repetitiv o serie de afirmaţii care tratează superficial necesitatea şi oportunitatea înfiinţării unei noi companii. Nu poate fi considerată validă afirmaţia că întârzierea implementării unor proiecte de investiţii este cauzată de desfăşurarea activităţilor de pregătire şi derulare a investiţiilor în paralel cu activităţile de mentenanţă şi exploatare a infrastructurii feroviare. Aceste activităţi sunt derulate în cadrul unor departamente distincte, (…), susţinerea necesităţii şi a carecterului de urgenţă privind înfiinţarea acestei noi companii bazată pe întârzieri în accesarea fondurilor europene pentru execuţia lucrărilor feroviare este contrazisă de realitate”, au explicat oficialii CFR într-o notă transmisă conducerii Ministerului Transporturilor.
Potrivit documentului citat, CFR a realizat în exerciţiul finaciar 2007-2013 un procent de plăţi lucrări lucrări la rambursare de peste 80% . „Prin promovarea proiectului retrospectiv Feteşti-Constanţa procentul de execuţie bugetară pentru lucrări de infrastructură feroviară depăşeşte 100% din bugetul alocat de Comisia Europeană.
Nu există o analiză riguroasă care să fundamenteze necesitatea înfiinţării unei noi companii orientate exclusiv către investiţii privind infrastructura feroviară. (…).
Există o similitudine cu demersul de înfiinţare a Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere. Organismul similar creat recent în domeniul rutier nu a fost validat in practică este riscant să fie considerat un exemplu de bună practică”, au menţionat oficialii CFR SA.