„Datoriile existente și potențiale ale City Insurance se ridică la 50 de milioane de euro”, informează, într-o scrisoare, unul dintre cele mai importante organisme internaționale din lumea asigurărilor. 

Concret, este vorba despre datorii pe care compania instalată în 2017 pe prima poziție în topul firmelor din România le are în contul daunelor provocate în afara țării de șoferi asigurați RCA la City Insurance.

Organismul internațional care a trimis scrisoarea este Consiliul Birourilor, adică structura centrală prin care este administrat sistemul Carte Verde, din care fac parte aproape 50 de țări din întreaga lume.

Documentul a fost trimis către Biroul Asigurătorilor Auto din România(BAAR), adică organismul reprezentantiv pentru sistemul Carte Verde de la noi din țară. 

Consiliul nu precizează dacă cele 50 de milioane de euro reprezintă datorii curente sau sunt dosare întârziate la plată și nici dacă suma include rezervele deja constituite pentru plata viitoarelor daune. 
Dacă suma ar include rezervele făcute de City pentru daunele constatate și viitoare  din afara țării (32 de milioane de euro), atunci expunerea companiei din România nu ar fi una foarte mare, comparativ cu volumul de primele pe care îl încasează. Anul trecut, City a avut încasări de peste 1,2 miliarde de lei. 

Aceste întrebări au fost deja trimise de BAAR către Consiliul Biroului fără ca acesta din urmă să fii trimis, deecamdată, vreun răspuns. 

Cel mai probabil, scrisoarea Consiliului vine  ca urmare a unei sesizări făcute fie de un corespondent cu care lucrează City Insuarnce (cea mai importantă este, acum, compania germană Dekra), fie chiar de către Biroul Carte Verde din una dintre țările unde asigurații City provoacă daune importante. 
Cele mai multe daune transfrontaliere generate de șoferii cu RCA în România sunt în Italia, Germania, Spania și Anglia.  

 

Ce este Consiliul Birourilor, cum se plătesc daunele transfrontaliere și ce riscă România în cazul întârzierilor la plată

Sistemul Carte Verde, a fost conceput pentru a garanta plata daunelor transfrontaliere. Când un asigurat român provoacă o daună în Italia, de exemplu, dosarul este gestionat și achitat de Biroul Auto din Italia sau de un corespondent italian al asigurătorului român care a emis polița RCA. Ulterior, sumele sunt decontate către asigurătorul român. 

Dacă acesta nu plătește, Biroul Auto din Italia va chema în garanție BAAR, care este obligat să achite. Aici apare o altă problemă pentru că dacă la nivelul Consiliului Birourilor se constată că în numele BAAR au venit prea multe chemări în garanție, Consiliul poate decide sancționarea organismului din România. 

Cererile de chemare în garanție sunt centralizate la nivelul Consiliului Birourilor de la Bruxelles. Acesta are rolul de a gestiona și coordona Sistemul Carte Verde și, dacă constată că pentru un birou s-au formulat mai multe cereri de chemare în garanție, procedează la monitorizarea biroului respectiv, după care poate lua o decizie de sancționare . Sancțiunile pot merge în cazuri extreme până la suspendarea sau excluderea unui Birou din sistem. Într-o astfel de situație a fost Republica Moldova.