Noua lege RCA, promulgată recent de către preşedintele Klaus Iohannis, pune la dispoziţia şoferilor, în premieră, o metodă prin care pot fi aproape 100% siguri că îşi vor primi integral şi la timp despăgubirea în cazul în care sunt implicaţi în accidente rutiere pe care nu le-au provocat.
Această soluţie se numeşte decontare directă şi ar trebui să devină operaţională până cel târziu în toamnă, după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi asigurătorii vor finaliza normele de aplicare a legii RCA.
Ce este decontarea directă? Un sistem folosit deja în ţări ca Italia, Spania, Belgia sau Austria şi care, într-o formulare simplă s-ar putea traduce ca RCA care funcţionează precum CASCO.
Mai precis, şoferul păgubit nu va trebui să apeleze la asigurătorul RCA al celui vinovat şi va primi despăgubirea de la propriul său asigurător RCA. Ce va însemna acest lucru, în practică?
Şoferii vor avea posibilitatea să se îndrepte, la costuri sub tarifele CASCO, către firmele de asigurare fără probleme finaciare şi fără reclamaţii la ASF, asigurându-se, astfel, că vor primi despăgubirea.
Această facilitate vine, însă, şi cu un cost suplimentar, pentru că legea nu obligă asigurătorii să includă decontarea directă în poliţă, ci doar să o oferteze ca beneficiu suplimentar la RCA.
Chiar şi în aceste condiţii, costul suplimentar împreună cu tariful de bază al RCA nu vor ajunge, estimează specialiştii din piaţă, la un preţ mai mare de 50% din prima anuală pentru o asigurare CASCO separată.
Ai nevoie acum de RCA? O asigurare pe doar 2-3 luni poate fi o opţiune
Pe de altă parte, opţiunea de decontare directă nu este încă disponibilă, deoarece nu există încă normele de aplicare a noii legi RCA. Surse oficiale, spun însă, pentru Capital, că normele vor fi gata cel mai târziu din toamnă.
Noile reglementări oferă însă soluţii şi pentru cei a căror poliţă expiră mai devreme. De la finalul anului trecut, pot fi încheiate asigurări nu doar pe şase luni sau un an, ci pe orice perioadă de la 1 lună la 12 luni, multiplu de o lună.
Pentru cei care vor vrea să acceseze decontarea direct, o soluţie este, deci, poliţa pe termen de 2-3 luni, perioadă suficientă pentru adoptarea normelor. Costul acestor poliţe, raportat la perioada asigurată, este mai ridicat decât al celei pe un an, însă, arată calculatorele brokerilor, valoarea suplimentară nu sare de 30% în cazul variantelor ieftine.
Cel mai mare vânzător de RCA are probleme. Care sunt companiile considerate sigure
În prezent, piaţa RCA din România se află într-o situaţie specială, fiind semimonopolizată de doar două companii de asigurare. Societatea care vinde cel mai mult, în principal pentru că plăteşte cele mai mari comisioane brokerilor pentru a fi scoasă în faţă, este City Insurance.
După primele trei luni ale anului, City avea 33% din piaţă, iar la sfârşitul lui mai, arată unele estimări, cota sa de piaţă crescuse până spre 40%.
Peste 1,2 milioane de şoferi români sunt asiguraţi la City Insurance, iar cei pe care i-ar putea lovi se expun unui risc substanţial de a nu îşi mai primi despăgubirea, având în vedere că City se află în procedură de rezoluţie cu un deficit de capital de peste 30 de milioane de euro. Firma, cea mai reclamată din România, are ca singură şansă de salvare preluarea de către un investitor elveţian care nu a reuşit, momentan să obţină avizele ASF, având în vedere că încă nu a demonstrat fără dubii că deţine cele 50 de milioane de euro pe care a promis că le va aduce la City Insurance.
De partea cealaltă, atât în privinţa cotei de piaţă cât şi a numărului de reclamaţii, se află societăţi ca Allianz Ţiriac, Omniasig, Generali sau Groupama, care sunt şi cei mai mari jucători pe piaţa CASCO.