UPDATE Guvernul a avut primele discuții astăzi, în cadrul ședinței săptămânale, asupra Memorandumului ”Măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României necesare pentru aprobarea Master Planului Genereal de Transport al României”. Reprezentanții Guvernului confirmă, astfel, cele publicate de capital.ro, menționând, după o primă lectură a Memorandumului: concentrarea pe o rețea feroviară mai restrânsă; stimularea competitivității în atribuirea contractelor de servicii publice; introducerea indicatorilor de performanță în finanțarea serviciilor publice de transport feroviar de călători; programe de reducere a costurilor.

Așa cum se poate observa și din imaginea de mai jos, în Memorandum sunt oferite ”opțiuni posibile” pentru liniile secundare ce nu sunt incluse în cadrul rețelei naționale de servicii publice. ”Ce s-ar putea întâmpla, de fapt? Linia de cale ferată respectivă ar putea fi închisă și transformată chiar în arteră pietonală sau pistă pentru bicicliști, chiar dacă, se știe, calea ferată este în afara localităților. 10.000 de cale ferată ar putea să dispară în diverse forme. În loc să investim în infrastructura feroviară, unde gradul de poluare este foarte redus, noi ce facem? Distrugem”, spun surse din industria feroviară.

Click pentru mărire

Memorandumul a fost emis de Ministerul Transporturilor și avizat de Ministerul Fondurilor Europene. Documentul este bazat exculsiv pe informațiile si propunerile furnizate de către AECOM în cadrul contractului de consultanță în vederea elaborarii MPGT.

”Încă o dată sunt ignorate problema subfinanțării cronice la care a fost supusă calea ferată în ultimii ani și cea a suprataxpării serviciilor de transport feroviar. Documentul recomandă o rețea națională de aproximativ 6.200 km (sau 10.000 km de linie desfășurată), restul urmând a fi valorificată, prin închiriere sau vânzare. Contractele de servicii publice urmează a fi restrânse doar la această rețea”, explică sursele citate.

Ceea ce este și mai grav este paftul că în documentul aflat astăzi pe masa Guvernului se precizează că și reprezentanții Comisiei Europene au recomandat reducerea rețelei feroviare de transport feroviar.

"În cadrul scrisorii adresate Ministerului de Transport, în data de 27 septembrie 2013, cu privire la Master Plan, Comisia Europeană a declarat următoarele: Reducerea rețelei de transport feroviar la un nucleu sustenabil reprezintă baza de la care trebuie să pornească elaborarea modelării rețelei de transport feroviar", se menționează în document. Autoritățile române pun această recomandare ca pe o condiție pentru a primi sprijin atât de la FMI cât și de la CE.

Sectorul feroviar în paragină

"Nu este exagerat să spunem că sectorul feroviar din România este în criză", menționeză reprezentanții Ministerul Transporturilor în memorandum atunci când vine se explica tendințele și istoricul transportului de călători din ultimii 25 de ani.

Începând cu anul 1990 traficul feroviar de călători a scăzut cu 90% în termeni absoluți și cu 93% în ceea ce privește cota de piață. "Dacă se continuă evoluția din ultimii 22 de ani, conform scenariului de activitate obișnuită până în anul 2030 transportul feorviar de călători din România va înregistra o scădere de până la 97% comparativ cu volumul transportat în 1990, ceea ce este echivalent cu un număr de mai puțin de 20.000 de călători/zi pentru întreaga rețea".

 

Una dintre variantele propuse în memorandul aflat pe masa guvernului vizează "întreținerea unei rețele de aproximativ 60% din dimensiunea actuală, care acoperă 90% din trafic". Conform sursei citate, chiar și în situația închiderii a 40% din rețea, bugetele actuale pentru întreținere și RK nu vor fi suficiente pentru întreținerea adecvată a restului de 60% din rețea.

"Potrivit analizei realizate in prezentul memorandum pe baza datelor furnizate de consultantul AECOM propunem aprobarea direcţiilor de acţiune pentru reforma in sectorul feroviar prin parcurgerea a 5 etape distincte şi anume:

1) Concentrarea pe o rețea feroviară mai restrănsă: Testarea sustenabilităţii reţelei feroviare a fost făcută pe o lungime de 14.063 km linie desfăşurată excluzănd liniile secundare şi liniile auxiliare rezultând mai multe variante de lucru din care două variante au atras atenţia şi anume:

a) Varianta cu păstrarea a 59% din reţeaua analizată respectiv 8.328 km linie desfăşurată echivalentul a 95%) din volumul de pasageri şi 95%) din vomul de marfă. Această variantă presupune alocarea unui buget anual pentru Intreţinere şi reparaţii capitale de 1.200 milioane euro pe an din care 361,01 milioane euro alocaţi pentru reparaţiile curente şi 838,99 milioane euro alocaţi pentru reparaţii capitale, inclusiv din fonduri UE alocate cu această destinaţie;

b) Varianta cu păstrarea a 74% din reţeaua analizată respectiv 10.365 km linie desfăşurată echivalentul a 99% din traficul de pasageri şi 99% din volumul de marfă. Această variantă presupune alocarea unui buget anual pentru întreţinere şi reparaţii în valoare de 1.450 milioane euro din care pentru reparaţii curente 449,3 milioane euro in timp ce pentru reparaţii capitale urmează a fi alocată suma de 1.000,7 milioane de euro din fonduri alocate de la buget precum şi de la UE;

Dintre variantele analizate de consultant se observă că varianta care ar avea cel mai mic impact asupra traficului de călători dar şi asupra traficului de marfă este varianta a 2-a insă aceasta presupune şi o creştere a bugetului alocat pentru intreţinere de la 324,39 milioane euro înregistrate în prezent la 449,3 milioane euro, respectiv o creştere de 124,91 milioane euro pe an destinaţi întreţinerii liniei de cale ferată in exploatare.