Paradoxal, una dintre companiile care ar avea de suferit dacă intențiile Guvernului vor fi transpuse în lege este chiar Eximasig(Care România), singura firmă de asigurări care are ca acționar majoritar statul și una dintre firmele în ale căror portofolii asigurările de garanții au o pondere semnificativă.

După ce s-au adresat tuturor autorităților competente și după ce au obținut sprijinul Autorității de Supraveghere Financiară (UNSAR) și al Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare(UNSAR), brokerii din domeniu au scris primului ministru, Viorica Dăncilă.

Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare(PRBAR) și Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță(UNSICAR) cer premierului să amâne adoptarea HG care modifică legea achizițiilor publice și anunță formarea unui grup de lucru care să identifice soluții comune.

Cele două organizații reprezentive ale brokerilor spun, într-un document consultat de Capital, că au “ inițiat constituirea unui grup de lucru din care vor face parte reprezentanții Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP), cei ai ASF, ai UNSAR, dar și ai asociației patronale a firmelor din construcții”. Scopul grupului este identificarea unor soluții optime avizate de ASF și agreeate inclusiv de ANAP pentru a putea menține asigurările ca instrumente de garantare în relația cu statului.

 

Constructorii vor bloca  mai mulți bani, câteva firme de asigurare vor fi lovite grav, zeci de brokeri își vor pierde business-ul. Cineva  câștigă, totuși

Așa cum a arătat Capital.ro în premieră, firmele de asigurare, brokerii și societățile de construcții au identificat modificarea propusă de Guvern în urmă cu câteva săptămâni, fără să fie anunțați în prealabil de executiv. Abia după ce informația a apărut în presă ei au fost chemați pentru discuții.

Piața asigurărilor, inclusiv supraveghetorul, au făcut front comun împotriva inițiativei de a elimina asigurările de garanții pe relația cu statul.

 

“Pentru a arăta rolul esenţial pe care asigurările de garanţie îl au în cadrul proiectelor de achiziţii publice, analizăm numărul de poliţe emise în anul 2017 raportat la numărul total de proceduri de atribuire a contractelor de achiziţie publică iniţiate la nivelul acceluiaşi an şi publicate în cadrul platformei SEAP: 34.422 poliţe subscrise şi un total de 8.814 proceduri de achiziţie, la nivel macro, raportul este aproape de 4 la 1, ceea ce arată că modificarea propusă ar putea genera efecte extrem de grave, inclusiv blocajul pieţei de achiziţii publice prin limitarea semnificativă a accesului unui număr foarte mare de operatori economici atât la procesul de atribuire, cât şi la semnarea contractelor.”,arăta o scrisoare intrată în posesia Capital.

Raţionamentul care a stat la baza introducerii dreptului operatorilor economici de a prezenta garanţia de participare şi de bună execuţie şi sub forma unui instrument de garantare emis de o societate de asigurări a fost tocmai pentru a ”limita costurile pe care aceştia le suportă în scopul participării la procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publică”.

 

În termeni mai duri, PRBAR a anunțat chiar că trei firme de asigurare riscă să aibă probleme serioase, dacă se elimină asigurările de garanții.

De partea cealaltă, constructorii vor fi nevoiți să suporte costuri cu mult mai mari decât în prezent pentru a își garanta prezența la licitații sau lucrările în sine.

De exemplu, pentru construcția de drumuri, garanția de bună execuție uzuală este de circa 10% din valoarea lucrării. Pentru a obține o poliță de asigurare, constructorii plătesc acum în jur de 1-1,5% din cei 10%. La o lucrare de 100 de milioane de euro, de exemplu, pentru care garanția ar fi de 10 milioane de euro, prima de asigurare ar fi de circa 100.000- 150.000 de euro.

Dacă vor fi forțați să apeleze la scrisoarea de garanție, firmele de asigurare ar trebui ori să blocheze toți cei 10 milioaane de euro în bancă ori s[ aduc[ alte tipuri de garanții (de exemplu imobile), pentru a obține documentul.  Se adaugă și taxele și comisioanele impuse de bănci .. 

 

Chiar și așa, băncile se află într-o perioadă în care ezită să mai emită scrisori de garanție.

Cresc însă pe acest sector câteva IFN-uri, care pot fi numărate pe deghetele de la o mână. Ele vor fi principalul beneficiar al legii care vrea să elimine asigurările de garanții, pentru că spre ele vor fi obligați constructorii să se îndrepte.

În septembrie 2017, IFN își câștigau dreptul de a emite scrisori de garanție și anunța acest lucru, în presă.

“ Patronatul Creditului IFN in ansamblu si, in special, EFI Garant Group IFN SA, membru al Patronatului al carui principal obiect de activitate este emiterea de garantii – au fost preocupati ca dispozitiile Codului de procedura fiscala sa fie in acord cu prevederile Legii 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, potrivit careia, IFN-urile pot emite scrisori de garantie, asemenea institutiilor de credit”, arăta un comunicat al Patronatul Creditului, organizație care mai adună sub 5% din piața IFN.  

Modificarea legii în sensul eliminării asigurărilor de garanție ar fi încă o supriză plăcută pentru membrii patronatului creditului IFN “ și, în special, EFI Garant Group IFN SA”.