Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare(UNSAR) își propune, din 2014, să devină principalul canal de comunicare al pieței asigurărilor cu presa dar și cu clienții, reiese din Strategia de Comunicare a Uniunii. Documentul confidențial, aflat deocamdată în faza de proiect dar discutat deja atât în ședințele comune ale specialiștilor în comunicare cât și în întâlnirile liderilor din companiile membre, identifică, printre altele, cele mai mari probleme ale pieței asigurărilor precum și amenințările la care sunt expuse firmele din domeniu. Două dintre cele mai mari probleme țin de imaginea deloc bună pe care românii o au asupra asigurărilor. “ Piața românească de asigurări se confruntă în ultimii ani cu o serie de probleme printre care: scăderea volumului subscrierilor, creșterea volumului de despăgubiri acordate, neîncrederea românilor în companiile de asigurări și în utilitatea produselor de protecție financiară și riscul operațional crescut… În ultimii ani, companiile de asigurări au fost prezente în mass-media preponderent prin intermediul unor subiecte care le puneau într-o lumină nefavorabilă şi care au afectat percepţia publică cu privire la această industrie.”, arată documentul.
Cine strică imaginea asigurătorilor?
Strategia identifică și cauzele care generează proasta imagine pe care presa o atribuie pieței asigurărilor. Fiind vorba despre un document destinat uzului exclusiv al membrilor uniunii, autorii își permit chiar să fie mult mai deschiși decât o fac firmele în mediile publice. Textul vorbește cu subiect și predicat despre “întârzierile semnificative în achitarea dosarelor de daună de către anumite companii de asigurare” sau despre „diferenţele majore de tarife percepute de mai multe companii de asigurare pentru acelaşi tip de poliţă”. Dăunătoare pentru imaginea firmelor sunt, susține analiza, și conflictele apărute între asigurători și service-uri sau “reluarea frecventă în presă a ideii conform căreia companiile de asigurări ar fi incapabile să facă faţă unor catastrofe naturale. “Continuarea promovării în mass-media a unor subiecte ce reflectă dificultăţile pe care le au clienţii în soluţionarea unor daune.” , este relevată ca una dintre marile amenințări pentru piața asigurărilor.
Ce mesaje ne va transmite UNSAR în 2014
Pentru a balansa efectele negative ale unei imagini proaste, UNSAR își propune să “contracareze clar și vizibil efectele mesajelor defăimătoare apărute în presă“. În această ordine de iedei, specialiștii în comunicare angajați pentru a construe strategia pe 2014, propun ca mesajele UNSAR să se concentreze în patru mari direcții pe care le redăm mai jos:
- UNSAR reprezintă interesele membrilor săi şi ale pieţei de asigurări din România în ansamblu şi, prin activitatea sa, sprijină companiile de profil în demersul acestora de a creşte gradul de acoperire prin asigurare în ţara noastră.
- Prin activitatea sa, UNSAR contribuie in mod activ şi constant la creşterea gradului de educare şi informare în domeniul asigurărilor în România.
- Reprezentanţii UNSAR sunt primii la care jurnaliştii trebuie să apeleze în momentul în care doresc un punct de vedere avizat şi obiectiv din partea asiguratorilor.
- UNSAR reprezintă interesele tuturor membrilor săi, indiferent de volumul lor de afaceri sau de cota de piaţă.
Menționăm că toate firmele de asigurare importante din România sunt membre UNSAR. Societățile membre subscriu mai bine de 90% din totalul primelor brute de pe piața locală.