Iubește sportul, dar și cifrele. A condus, pe rând, diferite departamente în diferite companii, a învățat să profite de orice oportunitate și să vadă „rezolvarea unei probleme“ acolo unde, poate, ceilalți se gândeau la eșec. Pe Robert Berza este ușor să ți-l imaginezi stăpânit de un calm ieșit din comun atunci când face calcule. Sau atunci când creionează planuri și materializează proiecte. Într-un dialog cu revista Capital, Berza povestește câteva momente cheie din trecutul său. 

Capital: Cum se distra adolescentul Robert Berza?

Robert Berza: Făcând mult sport. Pentru mine, sportul a fost foarte important. Prin clasa a 8-a, făceam badminton de performanță. Când am trecut în clasa a 9-a, am decis să mă las și să mă apuc de baschet. Și am făcut o înțelegere cu familia că voi învăța la anumite materii, care îmi plăceau foarte mult. Iubeam mate, info, engleza, româna. Și îi mai iubeam pe cei de la Divertis. Așa de mult s-a extins pasiunea mea pentru ei, încât am înființat o trupă de umor, Columna, împreună cu niște prieteni. Eu eram unul din cei doi-trei scenariști. Inițial, am fost un simplu personaj, însă am devenit, în scurt timp, un fel de Toni Grecu, pentru că eram tocilar și rețineam orice. Am avut și succes la fete cu trupa asta. De fapt, în așa se măsura succesul nostru atunci. Columna s-a rupt când eram în clasa a 11-a, am devenit serioși. Prietenul meu cel mai bun – era și el în grupă – a zis: „Băi, am ajuns cam mari ca vârstă. Acum nu trebuie să ne mai prostim“. Mie îmi plăcea să mai stăm așa vreun an.

Capital: Mai apoi, drumul tău s-a schimbat când ai mers la facultate.

Robert Berza: Adevărat. Nu am dat la teatru. Și nici la sport pentru că am înțeles că nu pot face performanță. Am dat la Mate-Info, mai ales că era relativ simplu pentru mine, fiind înnebunit după matematică. Știam că intru fară nicio problemă. Doar că, la această facultate, am descoperit că totul era strict și gri. Nu mi-a plăcut de nicio culoare. După prima sesiune, am luat cărțulia cu facultăți fără să știu unde voi fi în următorul an. Îmi era foarte clar că vine valul cu programatorii, în zona asta se plătea foarte bine. Pe de altă parte, eram atras de jurnalism, deși știam că presa nu era foarte sigură. Așadar, am luat decizia să schimb orașul și am ales Cluj. Mama îmi spunea că o sa intru la jurnalism, dar nu cred că își dorea prea mult. Acolo, în Cluj, am descoperit că presa e mișto, deși redacțiile erau foarte mici, cu puține locuri de muncă. Așa m-am hotărât să vin în București.

 

Capital: Și te-ai transferat?

Robert Berza: Și m-am transferat. Îmi doream să intru într-o redacție. Aveam o listă scurtă: Evenimentul Zilei, Cațavencii și ProSport. Am ales ProSport. Cu siguranță nu eram cel mai bun jurnalist la început, mai ales că dorința de a fi un jurnalist bun de investigații se lovea de emoția de a mă implica în viața oamenilor. În primele zile ca jurnalist, am încercat să-l sun pe Ilie Năstase. Erau telefoane fixe atunci. Și am făcut cum fac adolescenții când își sună iubitele și închid înainte să vină tonul. Cam așa am făcut eu cu Năstase, de vreo patru-cinci ori. Erau primele mele zile în redacție. Apoi am ajuns să fac anchete, scriam bine, primeam și laude pentru asta, chiar dacă mai rar. Am stat în presa de sport vreo doi ani. Apoi în ProTV (n.r. – astăzi parte a parte a Central European Media Enterprises) încă nouă ani.

Capital: Un parcurs dinamic. Păstrezi amintiri care te surprind și acum?

Robert Berza: Cele mai puternice amintiri sunt cele care mă leagă de prieteniile de acolo. Dacă trag o linie, îmi vin zece oameni în listă, nu zece evenimente. Cel mai mișto an acolo a fost 2006-2007, când am luat de la zero departamentul de new media. Nu exista așa ceva.

Capital: Experiența Pro a fost urmată de întâlnirea cu eMAG?

Robert Berza: Nu imediat. Mi-am luat un an sabatic. Eram deja de nouă ani acolo și mi-am dat seama că a venit momentul să schimb. A coincis și cu apariția băiețelului meu, știam că trebuie să fac anul sabatic despre care tot citisem, să stau în primele luni cu un băiețel care, mai târziu, o să își dorească să stea mai mult cu mine și poate nu o să mai fie la fel de mult timp. 1 iulie 2013 a fost prima zi de an sabatic. Am început să-mi revăd prietenii, să merg în Vama Veche, să cumpăr toate city break-urile posibile. În primăvara următoare, m-am apucat de niște proiecte, să fac networking. Mă găndeam: ori dau drumul pe cont propriu, ori găsesc un nou drum, la o mare companie.

Capital: S-a terminat anul sabatic și.. ai ajuns la eMAG.

 

Robert Berza: Corect. În toamnă, mergeam la mai multe interviuri. Și am ales eMAG. Am trecut către e-commerce, către liderul pieței, unde era un alt ritm. Trebuia să construiesc echipa de business development. Practic, în 2014, am construit proiecte de la zero. Apoi, a apărut oportunitatea de a mă ocupa de marketing. Am învățat că există lumi diferite. Aici realitatea pornește din cifre, atenția pentru detalii și date era ceva ce nu simțisem până atunci. Sunt mii de oameni pe platforme, în contact cu zeci de mii de clienți. E fascinant.

Capital: Și totuși, după un timp, ai ales să mergi la Zoot.ro.

Robert Berza: Așa a fost. Am plecat la Zoot și am revenit recent (n.r. – din aprilie, este noul General Manager al Fashion Days pentru operaţiunile din România, Bulgaria şi Ungaria). Am stat aproape un an și jumătate. A fost bine. Am avut mandat de a construi de la zero până mai departe. Pentru mine era important să creștem mai accelerat. Dar am avut discuții legate de viitorul acestei companii în România și au existat diferențe de opinie.

Capital: Astăzi, cum este să conduci cel mai mare retailer de modă din online?

Robert Berza: Fashion Days este printre puținii jucători care pot crește atât de accelerat încât să forțeze piața. Există un potențial foarte mare de creștere. De altfel, acesta și este obiectivul principal: să creștem foarte mult. După estimările mele, piața întreagă de fashion crește sub 10%, anual. Iar online-ul crește între 20% și 25%. Noi, care avem deja un volum destul de mare, ne propunem să creștem cu 50%. Practic, ne propunem să creștem de șapte ori mai mult decât întreaga piață de fashion. Focusul este în România, care generează 60-65% din cifra de afaceri, dar este foarte clar că și celelelate țări cresc.

Capital: Cum arată planul de investiții pentru următorii ani?

 

Robert Berza: Dacă ne referim la doi-trei ani, sunt niște milioane bune de euro. Cum ne uităm noi la investiții? Sunt banii pe care decizi să-i pierzi pentru a genera creștere. Pentru 2017, nivelul investițiilor Fashion Days va crește proporțional cu evoluția procentuală plănuită, de 50%. Investițiile realizate în 2016 au fost direcționate în zona operațională, prin deschiderea unui depozit central cu o suprafață cu 50% mai mare față de cel anterior, în diversificarea portofoliului de produse, în noi servicii introduse pentru clienți (livrare și retur gratuite, wishlist), campanii de marketing și în lansarea unor noi versiuni ale aplicației mobile. ​Referitor la venituri, pentru toate cele trei țări, în 2016 au crescut cu 17% până la 50,15 mil. de euro, comparativ cu anul anterior.

Capital: Timp liber ai?

Robert Berza: Timp liber am. Fashion Days este o echipă destul de sportivă. Vorbim despre semimaratoane, despre alergare dimineața, în parc. Eu merg la sală, joc squash. Cel mai important este să știi să îți organziezi timpul, să existe un echilibru perfect între viața personală și cea profesională.

 

 

Pe scurt, despre Robert Berza:

*Robert Berza are 37 de ani și este General Manager al Fashion Days pentru operaţiunile din România, Bulgaria şi Ungaria.

În trecut a fost:
*Country Manager al Zoot în România, unde a construit de la zero echipa și operațiunile locale.
*Director de marketing eMAG România, când a fost responsabil, printre altele, de dezvoltarea unor noi produse pentru îmbunătățirea experienței de shopping a clienților.
*Head of Internet Division în cadrul CME (Central European Media Enterprises), poziție internațională din care a coordonat programul internațional de produse new media ale grupului.
*Internet Manager în cadrul ProTV, când a fost responsabil de crearea și dezvoltarea diviziei online a trustului.