O mică firmă românească ce căuta să reziste în piaţă. Astfel caracterizează Costel Chira, unul dintre fondatorii companiei Gevalco, începuturile sale în antreprenoriat. „Eram un grup de romantici. Ne desprisesem dintr-o fabrică de stat şi ne doream să avem afacerea noastră. Am cumpărat cu economiile familiilor noastre un strung şi o freză. Am conspectat piaţa şi am ajuns la concluzia că se caută nişte consumabile pentru instalatiile de tăiere cu plasmă care erau folosite pentru prelucrarea unor componente de vapoare, şi scule din carbură tip biax. Am realizat cu forţe proprii o maşinărie care făcea aceste freze. Şi am început producţia. Principalii clienţi erau şantierele navale“, îşi aminteşte omul de afaceri. Concurenţa vindea aceleaşi produse la preţ dublu, iar acelea erau aduse din import. „Nici nu discutam la acea vreme de profitabilitate. Era doar ideea de a supravieţui“, povesteşte Costel Chira.
„În primul an eram trei parteneri şi lucram noi pe maşini, ulterior am mai angajat nouă oameni“, spune omul de afaceri.
Una dintre primele comenzi a venit de la o companie de stat, care avea nevoie în timp foarte scurt de nişte piese. „Erau nişte consumabile pentru maşini de tăiat cu plasmă“, explică acesta. „Trimiteam comenzile cu trenul, prin mecanicul de locomotivă. La destinaţie aştepta un angajat al şantierelor navale. Lua piesele, făcea probe, a doua zi ne transmitea prin telefon observaţiile şi le trimitea înapoi pentru retuşuri, dacă era cazul, tot cu trenul. Preţul cu care aceştia le cumpărau de la noi era la jumătate faţă de cel cu care le cumpăraseră iniţial de la o firmă străină, de la care au cumpărat echipamentul propriu-zis. În anul 1998 compania a aplicat pentru primele granturi (ajutoare de stat) acordate de statul român firmelor private. „Când ne-am dus să depunem proiectele, agenţia nou înfiinţată avea un scaun şi un telefon. Au analizat proiectul şi ni l-au aprobat. Nu am dat nici măcar o floare. Eram atât de mici încât şi costul unui buchet de flori ne putea ruina“, povesteşte omul de afaceri. Cu suma primită de la stat, echivalentul a 50 de mii de franci elveţieni, la care s-au adunat toate economiile companiei şi o plată în rate, a cumpărat un strung cu comandă numerică produs în Elveţia. „Ţin minte că ne-a luat două luni să învăţăm să pornim strungul. Nu existau specialişti la noi care să ştie să manevreze aşa ceva“, îşi aminteşte amuzat antreprenorul. Colaborarea cu şantierele navale a durat câţiva ani, până în 2001-2002, când acestea au fost privatizate, iar „aprovizionarea s-a făcut direct de la sursă“. „Atunci am început să ne scufundăm. Industria autohtonă căzuse, nu aveam piaţă. Productivitatea muncii era foarte scăzută. Iar când ne duceam în anumite companii de stat pe care încercam să îi atragem ca şi clienţi, şi le spuneam că suntem o firmă privată, ne priveau ca pe nişte ciudaţi. În vremea aceea, privaţi erau doar cei care vindeau gogoşi, sucuri, îngheţată, în niciun caz nu făceau producţie“, spune Costel Chira.
Partenerul francez
Salvarea a venit prin recomandare. „În 2003, o firmă franceză, astăzi membră a grupului Nexteam, s-a interesat la Camera de Comerţ Româno-Franceză de o companie cu care colaboreze pentru producţia de piese din domeniul aeronauticii. Iar noi am fost pe lista de recomandări“, spune antreprenorul. Francezii le-au prezentat un plan de afaceri celor trei asociaţi ai Gevalco, în care promiteau o creştere pe care altfel, n-ar fi atins-o nici în vis, spune Costel Chira. La momentul respectiv, Gevalco avea o cifră de afaceri de 40 de mii de dolari. „Produceam cât să supravieţuim“, adaugă acesta. Au bătut palma, iar grupul Nexteam a devenit acţionar majoritar, deţinând 76% din acţiunile companiei. „Atunci am început să ne dezvoltăm. S-a făcut o majorare de capital, care ajunsese la 175.000 de dolari“, explică antreprenorul. Ce a adus nou partenerul francez a fost viziunea, spiritul capitalist şi piaţa de desfacere. De asemenea, francezii au adus echipamente noi, bani pentru un spaţiu mai mare şi mai mulţi angajaţi. Cifra de afaceri a crescut anul următor la 176 de mii de dolari. A urmat şi primul credit de la bancă, respectiv de la BCR. Astfel, au reuşit să extindă spaţiul de producţie şi să cumpere echipamente noi. „Rolul unei bănci este esenţial, asigură creşterea afacerii“, explică antreprenorul. Numărul de angajaţi a ajuns azi la peste 170 de persoane. Astăzi, investiţia totală în liniile de producţie este de peste 15 milioane de euro, cifra de afaceri, anul trecut, a fost de 6,8 milioane de euro, iar profitul de 1 milion de euro, care a fost reinvestit. Pentru 2017, estimarea este ca cifra de afaceri să crească la 7,6 milioane de euro, în condiţiile în care comenzile cresc. De asemenea, compania a dobândit cele mai înalte certificări în domeniul aeronauticii.
Angajat de 5 ani la Gevalco
„Sunt de cinci ani angajat aici. E un domeniu nou, fascinant. Tehnologia avansează în fiecare moment şi e interesant să fac parte din proces”, afirmă Alexandru Grigore, 27 de ani, şef echipă partea de strung.
Investiții de 15 milioane de euro
„Astăzi, investiţia totală în liniile de producţie este de peste 15 milioane de euro, cifra de afaceri, anul trecut, a fost de 6,8 milioane de euro, iar profitul de 1 milion de euro. Pentru 2017, estimarea este ca cifra de afaceri să crească la 7,6 milioane de euro, în condiţiile în care comenzile cresc”, spune Costel Chira, manager general Gevalco