În 20 februarie, în vederea pregătirii târgului de mărţişor care s-a desfăşurat în Bucureşti între 24 februarie şi 8 martie, Compania Municipială Agrement a atribuit direct un contract de 22.500 de euro Companiei Municipale Iluminat Public Bucureşti. Contractul prevede achiziţia unor servicii de iluminat exterior pentru eveniment, precum o perdea de becuri LED, un pat în formă de inimă, decoraţiune în formă de diamant şi în formă de inimă.

Chiar dacă legea achiziţiilor publice permite unei companii a primăriei să atribuie direct contracte unei alte companii a primăriei, timpul record în care acesta a fost semnat lasă semne de întrebare cu privire la o competiţie corectă cu mediul privat. Practic, firma primăriei a publicat anunţul la ora 11:18, a primit oferta celeilalte firme a primăriei la 11:41, iar o oră mai târziu contractul a fost atribuit.

„Practica arată că entităţile contractante studiază piaţa şi de la momentul în care publică un anunţ în SEAP, lasă cel puţin 24 de ore (în general 48 – 72 ore) pentru ca operatorii economici interesaţi să îşi prezinte ofertele. În acest caz, 30 de minute puse la dispoziţie de una din firmele primăriei pentru ofertare exclude orice concurenţă sau posibilitatea de a obţine cel mai bun preţ, respectiv de a economisi banul public“, se arată într-un punct de vedere transmis revistei Capital de către Federaţia Patronatelor Societăţilor din Construcţii, una dintre cele mai relevante entităţi din domeniul construcţiilor.

 

Cu ocazia aceluiaşi eveniment, Compania Municipială Agrement a contractat serviciile de pază ale Companiei Municipale Paza si Securitate Bucuresti la preţul maximal de 14,9 lei pe ora/post de pază. Interesant este faptul că primăria a contractat 1.800 de ore de pază, echivalentul a 75 de zile, deşi evenimentul a durat 13 zile.

Un alt exemplu de cheltuire a banului public vine de la Compania Municipală Imobiliară Bucureşti care a fost nevoită să atribuie direct unei firme externe un contract pentru servicii de consultanţă în achiziţii publice. Deşi preţul estimat era de 3.500 de lei/lună, contractul s-a încheiat pentru 9.000 lei.

Noi avantaje

Patronatul constructorilor, care a fost împotriva înfiinţării acestor firme ale primăriei pe motivul creării unei concurenţe neloiale, mai atrage atenţia asupra unui proiect de modificare a normelor de aplicare a legii achiziţiilor publice, care va permite ca achiziţiile directe să fie publicate numai pe site-ul propriu al entităţii contractante, nu în SEAP, cum este acum.

„Cum niciun operator economic nu poate monitoriza toate site-urile entităţilor contractante, aceste companii vor putea să atribuie direct cui şi cum vor ele contracte de servicii/produse sub 132.519 lei + TVA, sau lucrări a căror valoare nu depășește 441.730 + TVA“, spun reprezentanţii federaţiei patronale.  

În plus, în cazul atribuirilor directe, operatorii sau autoritățile înscrise atât ca ofertant, cât și ca entitate contractantă pot vedea prețurile celorlalți competitori. Dacă, spre exemplu, Compania Municipală X dorește să acorde Companiei Municipale Y un contract de lucrări de 440.000 lei, cu termen de depunere a ofertelor astăzi, ora 15:00, la ora 14:55 Compania Y va verifica ce prețuri s-au ofertat și va intra în sistem ca operator, ofertând cu 10 lei mai puțin și câștigând contractul. Se creează un avantaj evident firmelor care figurează în SEAP în ambele calități, de ofertant și entitate contractantă, precizează reprezentanţii constructorilor.