În timp ce state puternice din vestul Europei se întrec în cifre record și se laudă cu turiștii străini, România încă lucrează cu ”planuri, proiecte și idei”. Iar cifrele sunt mai mult decât grăitoare: anul trecut, dintr-un total de 12 milioane de turiști, potrivit Institutului Național de Statistică, străinii au reprezentat 22,8%, o pondere similară cu cea din 2016. 

Pe de o parte, încă nu s-a găsit acea ”rețetă perfectă” care să ne pună în topul listei căutătorilor de vacanțe, iar pe de alta ne dorim tot mai mult să vizităm locuri noi din străinătate. Să luăm, spre exemplu, Germania. Cu o creștere de 18,6% a turiștilor români (cifre făcute publice de Oficiul Federal de Statistică), în 2017, până la la peste un milion de înnoptări, țara noastră rămâne în topul ”piețelor-sursă” pentru turismul german. În context, numărul nemților care au venit la noi a fost de trei ori mai mic.

”Și România are destule de oferit”, spune ambasadorul Republicii Federale Germania la București, Cord Meier-Klodt. Iar antreprenorul Dragoș Anastasiu (președintele grupului Eurolines) poate demonstra oricând cu fapte: dintre turiștii străini care vin la Green Village, Germania se află pe primul loc. Dar nu este suficient, investitorii români din turism au nevoie de sprijin când vine vorba de promovare, așa cum se întâmplă în Germania și în alte țări.

”Cea mai mare piață”

”Europa continuă să fie cea mai mare piață, ca volum, pentru turismul german: aproape două treimi din înnoptări sunt generate de turiștii europeni. Europa este urmată de SUA, generând 8,8% din turismul german. Printre piețele europene cu volum ridicat, cele primare sunt România (plus 18,6%), Austria (plus 6,4%), Polonia (plus 10,4%), Ungaria (plus 8,5%) și Republica Cehă (plus 4,6%)”, reiese din datele furnizate de Organziația Germană pentru Turism și Oficiul Federal de Statistică.  

”Comparativ cu anul precedent, turismul german și-a triplat creșterea anuală, evoluție datorată, printre altele, cadrului intern stabil. În perioada ianuarie – decembrie 2017, Oficiul Federal de Statistică a înregistrat 83,9 milioane de înnoptări internaționale, cu 3,1 milioane mai multe decât în 2016”, punctează Petra Hedorfer, director executiv al Organizației Germane pentru Turism. Cifrele mai arată și că motorul de creștere pentru turismul german a fost călătoria din motive personale, city break-urile în orașele din Germania având o creștere cu 15%. Într-un fel, Germania mizează foarte mult și pe gastronomie, fiind incluse aici și băuturile. De pildă, vinul și berea sunt considerate băuturi tradiționale în Germania, cu peste 500 de experți.

 

Din nou în cataloagele Dertour

În altă ordine de idei, România va fi disponibilă în cel mai scurt timp în cataloagele de promovare ale turoperatorului german Dertour. Decizia a fost luată după ce ministrul Turismului, Bogdan Gheorghe Trif, a participat, atât în țară, cât și la Berlin, la mai multe întâlniri cu întreaga conducere a turoperatorului german.

Astfel, ţara noastră va fi disponibilă din nou în sistemul de rezervări care se adresează celor peste 10.000 de agenţii partenere ale turoperatorului, urmând ca, de anul viitor, oferta României să fie una mult diversificată. De altfel, ţara noastră a fost în continuare promovată în două dintre cataloagele turoperatorului, unul care promovează circuite turistice, iar cel de-al doilea care prezintă ofertele din Delta Dunării şi croazierele pe Dunăre. În cadrul unei conferinţe de presă, Trif a subliniat importanţa promovării României la nivel internaţional, mai ales în Germania, ţara de unde provin cei mai mulţi turişti străini.

Acest articol a fost publicat în numărul 19 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 14-20 mai 2018.