Deducerea lunară la plata impozitului pe venit, începând din 2016, pentru clienți care își restructurează creditele la bancă până la finele anului 2015, a fost majorată la 900 de lei, față de propunerea din varianta inițială a proiectului, care prevedea o deducere de maximum 500 de lei. În plus, se vor califica pentru această facilitate fiscală personae fizice care realizează venituri exclusive din salarii, la funcția de bază, sau din pensii de cel mult 2.000 de lei, sumă mai mare decât cea de 1.650 de lei avută în vedere inițial.  Modificările au fost prevăzute în noua variantă a proiectului de act normativ prin care va fi reglementată „Electorata“, guvernul alegând să își asume măsura prin ordonanță de urgență. Statul este dispus să renunțe la venituri de aproape 2 miliarde de lei din impozitul pe venit în 2016 și 2017 pentru a aplica măsura, ceea ce echivalează cu circa 4,5% din încasările anuale din acest impozit. Mai exact, impactul financiar asupra bugetului general consolidat este evaluat la 975 milioane lei în 2016, primul an de aplicare a deducerii fiscale, și 1,017 miliarde de lei în 2017, al doilea an de aplicare.

Cum va funcționa schema

Schema fiscală este opţională atât pentru debitor, cât şi pentru creditor şi se va aplica pentru clienţii care solicită restructurare la bănci şi la instituţiile financiare nebancare. Deducerea se acordă lunar, începând cu drepturile reprezentând venituri din salarii şi pensii aferente lunii ianuarie 2016, pentru o singură sursă de venit şi reprezintă rata din perioada de prelungire a duratei iniţiale a creditului, dar nu mai mult de 900 lei, în anumite condiţii, pe baza documentelor justificative emise de împrumutător.

Restructurarea trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe cerinţe, prima dintre acestea restricţionând aplicarea doar la creditele fără întârzieri la plată sau cu întârzieri de cel mult 90 de zile. Restructurarea reglementată poate fi acordată o singură dată unei persoane fizice, la unul sau mai multe credite, cu condiţia ca suma totală amânată la plată să se încadreze în limita valorică de 900 de lei pe lună. Pentru a beneficia de schema fiscală, contracte de credit trebuie să fie în derulare la data de 31 mai 2014,  indiferent de vechimea acordării creditului, iar restructurarea să fie efectuată până la sfârşitul anului viitor.

Deducerea specială pentru credite nu se mai acordă începând cu luna în care contribuabilul realizează venituri din salarii prevăzute mai mari de 2.000 lei/lună, pe parcursul derulării contractului supus restructurării pentru perioada respectivă sau pentru perioada în care plăţile nu au fost efectuate conform graficului stabilit de împrumutător după restructurarea creditului. Contribuabilii care obţin venituri din salarii la funcţia de bază vor beneficia de deducerea specială pentru credite la locul unde se acordă şi deducerea personală şi în cazul în care se mută în cursul unei luni la un alt angajator (numai la primul angajator) sau sunt detaşaţi, iar plata veniturilor din salarii se efectuează de entitatea la care au fost detaşaţi.

 În cazul creditelor în valută echivalentul în lei al deducerii acordate se stabileşte utilizând cursul de schimb al BNR pentru ziua în care s-a efectuat plata, comunicat de Banca Naţională a României în cursul zilei anterioare. Obligaţia acordării deducerii speciale pentru credite revine angajatorului, şi procedura de aplicare se stabileşte prin ordin al preşedintelui ANAF.

Impact supraestimat

Băncile și-au manifestat reticența față de facilitatea oferită de Guvern, fiind puțin probabil că vor propune de bunăvoie clienților bun-platnici reducerea ratelor la jumătate și amânarea plăților. În plus, mulți dintre clienții cu venituri mici se află deja în situația de a acumula întârzieri mai mari de 90 de zile la plata ratelor bancare, astfel încât nu s-ar califica pentru schema fiscală. Cu toate acestea, Guvernul avansează în expunerea de motive a actului normativ un număr foarte mare de potențiali beneficiari și un impact impresionant pentru creșterea economică. Se amintește, astfel, că există circa 4,31 milioane de persoane îndatorate (inclusiv prin carduri) la bănci și IFN-uri. Aplicarea electoratei ar majora creșterea economică în fiecare an cu 0,25 – 0,5 puncte procentuale, însă urmează mai mulți „dacă“: dacă atât creditorii, cât și debitorii ar adera în mod semnificativ la schemă, dacă debitorii ar aloca surplusul de venit în mod covârșitor pentru consum și dacă acest consum ar fi direcționat către produse și servicii fabricate în România.

2 mld. lei este pierderea totală de venituri la buget din impozitul pe venit, estimată de Finanțe, pentru 2016 și 2017, în urma aplicării „Electoratei“

Cum trebuie restructurate creditele pentru a primi deducere

 

a Restructurarea trebuie să fie acordată pentru credite care nu înregistrează întârzieri la plată sau care au întârzieri de cel mult 90 zile;

b să conducă la diminuarea cu cel mult jumătate a obligaţiilor lunare de plată ale debitorului, aferente creditului supus restructurării, inclusiv valoarea indexării acestuia, dar nu cu mai mult de 900 lei, indiferent dacă împrumutul a fost acordat în lei sau în valută, pentru maximum doi ani;

c să asigure prelungirea duratei iniţiale a creditului cu perioada pentru care se diminuează obligaţiile de plată;

d suma reprezentând diminuarea pre­văzută la lit. b) şi preţul finanţării aferent acesteia să fie distribuite uniform pe o durată echivalentă cu cea pentru care a fost acordată diminuarea obligaţiilor de plată, începând cu data de la care nu mai operează diminuarea respectivă;

e rata dobânzii aferentă obligaţiilor de plată din perioada de prelungire a duratei iniţiale a creditului (lit. c) nu poate fi mai mare decât rata dobânzii prevăzută de contract la data solicitării acordării restructurării;

f împrumutătorul nu poate majora rata dobânzii sau alte costuri aferente finanţării şi nici impune alte costuri, altfel decât era prevăzut în contract la data solicitării restructurării