Inspecția Tehnică Periodică (ITP) pentru mașinile fabricate înainte de anul 2007 trebuie realizată în fiecare an. Noua reglementare a intrat în vigoare de la 1 ianuarie a.c., conform Legii nr. 260/2017 care a modificat și completat OG nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică. De reținut de cei care au efectuat ITP-ul în decursul anului trecut, următoarea data la care sunt obligați să realizeze inspecția tehnică este cea prevăzută pe certificatul de înmatriculare.
Noua obligație se referă la anul de fabricație al autovehiculului și nu la anul înmatriculării în România, atrage atenția George Dincă, directorul general al Registrului Auto Român.
„Pe cartea de identitate a unui autoturism este trecut anul de fabricație. Inspectorii RAR au luat în calcul anul de fabricație și nu cel al înmatriculării. Mașina poate fi înmatriculată în 2016, dar dacă a fost fabricată în ianuarie 2006, ITP se face tot anual“, ne-a explicat oficialul RAR. Creșterea frecvenței inspecţiei tehnice periodice este permisă de legislaţia europeană, care stabileşte cerinţe minimale pentru ITP. Prin Directiva 2014/45/UE statele membre au posibilitatea de a introduce inspecţii tehnice periodice suplimentare pentru vehiculele care depăşesc 150.000-160.000 km rulaţi. Conducerea RAR a decis impunerea acestei măsuri, respectiv creşterea frecvenţei de efectuare a ITP pentru autoturismele mai vechi de 12 ani, pentru a stopa intrarea în trafic a vehiculelor neconforme sau cu defecte majore care pot pune în pericol siguranţa şoferilor şi a pietonilor. Doar anul trecut, pe piața românească au fost înmatriculate aproape 520.000 de autoturisme second-hand. Practic, avalanșa înmatriculărilor de mașini la mâna a doua a explodat după luna februarie a anului trecut, atunci când a fost eliminată taxa auto. Conform datelor DRCPIV, anul trecut înmatriculările de mașini second-hand au fost cu circa 75% mai mare decât cele realizate în anul anterior.
Parc auto învechit
În prezent, vârstă medie a vehiculelor se situează pe un trend crescător începând din anul 2009 când valoarea era de 8,6 ani, ajungând la peste 12 ani, la finele anului 2016. Practic, parcul auto national îmbătrânește pe an ce trece și din cauza înmatriculărilor mașinilor de ocazie din ultimii ani. „Vârsta medie a vehiculelor se situează pe un trend crescător începând din anul 2009 când valoarea era de 8,63 ani, ajungând în 2016 la valoarea de 12,06 ani. Anul trecut, vechimea medie a autovehiculelor a crescut“ a mai explicat şeful RAR. În ceea ce privește parcursurile medii anuale, datele RAR indică un rulaj de peste 12.000 de kilometri.