Regiunea Clujului n-a fost ferită de recesiunea economică, care a dus, printre altele, la retragerea unor investitori importanți, cazul Nokia, și reducerea investițiilor, dar județul a beneficiat de ramuri economice care au compensat, înregistrând creșteri peste media națională, la nivel de industrie, pe perioada de criză. Astfel, a ajuns județul Cluj să se numere printre cele mai dinamice județe ale țării, din punct de vedere economic, iar acest lucru se vede în evoluțiile companiilor, în volumul de investiții și forța de muncă ocupată. Clujul este un județ prosper, după cum arată datele Comisiei Naţionale de Prognoză (CNP), conform cărora județul are un PIB pe locuitor aferent anului 2015 de 9.943 euro, la acest capitol fiind depăşit, la nivel naţional, doar de Timiş (10.207 euro), Ilfov (10.993 euro) sau municipiul Bucureşti (20.713 euro).
De asemenea, Clujul înregistrează un salariu mediu net de 1.906 lei, vizibil peste media naţională, de 1.767 lei şi substanţial deasupra mediei regiunii sale, 1.517 lei. Acestea în condiţiile în care rata şomajului este de numai 2,6%, mult sub media naţională de 5,1%.
Cei mai mulți angajatori provin din IT
Cluj-Napoca este în momentul de față în domeniul IT cel mai dezvoltat și mai promițător oraș din țară, la concurență cu capitala București. Conform studiului ‚Industria TIC în 2009-2010‘, elaborat de Institutul de Tehnică de Calcul București, în anul 2010 Județul Cluj deținea locul doi per ansamblul industriei IT&C, după București, cu peste 1.300 de firme active în domeniu, o cifră de afaceri de 1,8 miliarde de euro și 8.500 de salariați. În 2014 în Cluj au ajuns să lucreze 15.000 de specialiști IT, în firme autohtone sau cu capital străin. Aproape toate comenzile pe care le execută firmele IT existente în Cluj sunt destinate pieței europene sau internaționale. De aceea unii dintre cei mai mari angajatori din județ provin din IT&C și Automotive. Câteva exemple în acest sens sunt firme precum Endava (1.142 de angajați), Softvision (1.032), Ecklerle Automotive (779) sau Sykes Enterprises Eastern Europe (708).
Însă, cel mai mare angajator din regiune provine din domeniul bancar și este Banca Transilvania cu 6.161 de salariați. Urmat de Emerson, o multinațională diversificată care proiectează și furnizează tehnologie și servicii de inginerie pe piețele industriale, comerciale și de consum. Anul trecut, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 546 de milioane de lei. Compania este prezentă în România din anul 2006, când a început construcția primei fabrici în Parcul Industrial Tetarom II din Cluj-Napoca.
Printre marii angajatori din județ se mai numără și Sortilemn, care are 1.375 de salariați. Sortilemn este un producător de mobilă cu tradiție. Compania a fost înființată în 1961, iar acum a ajuns unul dintre principalii furnizori de mobilă pentru Ikea. Astfel, Sortilemn, companie ce a a obținut o cifră de afaceri de aproape 200 de milioane de lei, ajunge să exporte 85% din producția obținută în fabrica din Gherla. Produsele companiei ajung atât în Europa, cât şi în Arabia Saudită, America sau Japonia.
Cele mai mari companii
Cu toate acestea, cea mai mare companie din judeţ, în funcţie de cifra de afaceri, este MOL România. În anul 2014, afaceri grupului petrolier maghiar pe piaţa românească a fost de 4,35 miliarde de lei (aproape un milliard de euro). Grupul MOL a intrat pe piața românească în 1995. Compania și-a extins rețeaua de benzinări la circa 200 de stații la începutul acestui an, ca urmare a achiziției staţiilor Agip deţinute de grupul Eni, și reprezintă unul dintre cei mai importanți furnizori de carburanți, soluții pentru flote, bitum și produse petrochimice. Anul trecut a fost unul benefic pentru companie, care a raportat cresteri atât din punct de vedere al afacerilor, cât şi al profitului în timp ce numărul de angajaţi a rămas constant, în ciuda scăderii cotaţiei petrolului la nivel mondial şi performanţelor în general mai slabe ale distribuitorilor de produse petroliere. În primele trei trimestre ale anului în curs, vânzările de carburanţi ale companiei s+au majorat cu 16% faţă de perioadă similar a anului trecut. Prima benzinărie MOL România a fost deschisă în 1995, la Salonta, în județul Bihor. Compania a investit până în prezent peste 200 milioane de euro în România și a contribuit la bugetul de stat cu taxe și impozite de peste 1,8 miliarde de euro. MOL România are la ora actual 2.300 de angajaţi, deţine două terminale de carburanți, la Tileagd, în județul Bihor și la Giurgiu, cu acces la transportul fluvial pe Dunăre.
Locul secund este deţinut de Banca Transilvania (BT), cu afaceri de 2 miliarde de lei (circa 450 miliane de euro). BT a finalizat în acest an achiziția Volksbank România. Tranzacția ar putea propulsa instituția pe locul doi în sistemul bancar local, imediat după liderul pieței, BCR, și detronând actorul care de ani de zile era în poziția de challenger, BRD Soc-Gen. Astfel, cota de piață cumulată a BT și Volksbank era anul trecut de 13,2%, în timp ce a BRD de 12,4%. BT este una din puținele bănci locale cu capital majoritar românesc, respectiv 50,09% din total.
Napolact, unul dintre cele mai cunoscute branduri
În județul Cluj își desfășoara activitatea unul dintre cei mai vechi producători de produse lactate din România – Napolact. Compania a fost înființată în 1905 sub denumirea atelierul Vlad și producea unt și brânză de vacă. În 1936, firma a început să mai fabrice și alte produse precum iaurturi, brânzeturi fermentate sau topite. În 1948, mica fabrică din Cluj a fost naționalizată și denumită „Întreprinderea de Industrializarea Laptelui Cluj”. În 1990, societatea a luat denumirea de Napolact, iar în 1998 fabrica din Cluj a ajuns să prelucreze, în medie, 180.000 de tone pe zi.
De-a lungul timpului societatea a trecut prin numeroase procese de modernizare, dar cele mai importante au fost realizate după 2004, moment în care grupul olandez Friesland Câmpina a preluat Napolact. În ultimii doi ani, FrieslandCampina a trecut printr-o serie de proiecte de optimizare a business-ului din România, care a presupus consolidarea anumitor activități, cum ar fi producția de brânză la Cluj și recalibrarea distribuției la nivel național, dublate de o serie de investiții importante. „În 2014 și 2015, am investit aproximativ un milion de euro în crearea unui centru specializat dedicat producției de brânzeturi la Baciu. Am investit în retehnologizare atât pentru a îmbunătăți standardele de calitate, cât și capacitatea de producție. Începând cu 1 ianuarie 2015, producem toate specialitățile noastre de brânză în fabrica din Baciu, iar de la 1 iunie facem, de asemenea, maturarea și ambalarea tot aici”, ne-a transmis Cornel Cărămizaru, directorul de vânzări al companiei. Potrivit acestuia, Cluj-Napoca are una dintre cele mai cea mai mari densități economice din România și cumulează peste 3% din cifra de afaceri a tuturor companiilor de la nivel național. „Trebuie remarcată evoluția, din ultimii ani, a PIB-ului pe cap de locuitor în Cluj-Napoca, care, potrivit datelor oficiale, a înregistrat o creştere anuală medie de 4,1%, una dintre cele mai susținute din Europa. De asemenea, rata șomajului este sub 4%, sub media națională, iar oamenii aflați în căutarea unui job își găsesc destul de repede un nou loc de muncă”, mai spune directorul companiei.