Atraşi de ofertele mai bune din piaţa concurenţială, la modul accelerat, consumatorii casnici au început să se mute din segmentul reglementat, care are preţul din factură fixat de către stat, către  o piaţă unde preţul fluctuează şi este negociat cu unul dintre cei peste 100 de furnzori. Cu toate acestea, până la sfârşitul lunii ianuarie anul curent, doar un milion de consumatori casnici de energie au optat pentru piaţa concurenţială, potrivit ultimelor date centralizate ale Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Energie (ANRE) furnizate Capital. În total, sunt circa 9 milioane de consumatori casnici de energie electrică în România, ceea ce înseamnă că aproximativ 12%  dintre aceştia au trecut în piaţa liberă.

Trebuie precizat că majoritatea covârşitoare a casnicilor care au părăsit piaţa reglementată pentru cea concurenţială au preferat să rămână la acelaşi furnizor-firmă. Astfel, cei patru mari Furnizori de Ultimă Instanţă, Enel, Electrica, CEZ şi E.ON, care acoperă peste 90% din piaţa reglementată, au şi ponderea covârşitoare a clienţilor casnici de pe piaţa liberă. 

Ce trebuie să știe consumatorii

Cei care au intrat în piaţa liberă au unele avantaje. Contractele furnizorilor presupun existenţa unui preţ ferm pe kWh, pe toată durata contractului, un an sau doi, indiferent de costurile pe care le are furnizorul cu achiziţia energiei. În cazul în care consumatorii rămân în sistemul reglementat, preţul se va schimba de cel puţin două ori pe an, momente la care ANRE va aviza tarifele finale, iar aceste tarife vor ţine cont de preţul energiei electrice din piaţă, pe care furnizorii o vor achiziţiona pentru clienţii lor. Astfel, clienţii sunt expuşi la variaţiile de preţ de pe piaţa energiei, inclusiv piaţa spot. Un exemplu bun este 2017, când curentul s-a scumpit cu peste 10% din pricina fluctuaţiilor de piaţă. Reversul medaliei este că acela ce a ales piaţa liberă nu ştie ce se va întâmpla cu preţul său după perioada asumată în contract.

În al doilea rând, vorbim de nivelul preţului. Tarifele practicate de furnizori pentru piaţa concurenţială sunt mai mici decât cele practicate de marii furnizori de ultimă instanţă (FUI) pentru clienţii care rămân alimentaţi în regimul vechi, de serviciu universal. În sectorul reglementat, va fi mereu mai scump, pentru că FUI trebuie să tarifeze şi serviciul de ultimă instanţă, adică preluarea imediată a oricărui casnic abandonat de un furnizor din piaţa liberă.
Fie că rămân la acelaşi furnizor, dar trec pe contracte pe piaţa liberă, fie că schimbă şi furnizorul, consumatorii de energie electrică trebuie să ştie că această mutare nu prezintă vreun risc. În cazul în care furnizorul ales dă faliment, locul de consum este preluat automat de furnizorul de ultimă instanţă al zonei (unul dintre cei patru mari), în regim de serviciu universal. Clientul nu va rămâne niciun moment fără energie electrică. Este adevărat că, în perioada în care trece automat în regim de serviciu universal, va plăti preţurile avizate. 

 

Cum se face trecerea la alt furnizor

În cazul în care optează pentru furnizarea negociată a energiei electrice, consumatorul casnic de energie electrică poate încheia contracte pentru furnizare negociată cu orice furnizor deţinător de licenţă de furnizare a energiei electrice care activează în piaţa cu amănuntul, negociind cu acesta atât preţul, cât şi clauzele contractului de furnizare. Se completează o cerere, online sau prin poştă, şi, mai departe, se ocupă firma. Transferul la un alt furnizor se poate face chiar dacă înregistraţi restanţe la vechiul furnizor. În cazul în care decideţi să nu le plătiţi, vechiul furnizor nu se poate opune transferului, urmând a-şi recupera creanţa prin metode legale. Schimbarea furnizorului nu presupune şi schimbarea contorului de curent şi nici modificarea reţelei de distribuţie, care rămâne aceeaşi. 

„Nu mulţi sunt cei care cunosc avantajele liberalizării, mulţi consideră că preţurile cresc, dar de fapt scad cu 20-30%“, a spus Carla Parnică, Corporate Communication Manager Tinmar, unul dintre cei mai importanți furnizori de energie, care practică prețuri avantajoase clienților.

Ea a menționat, în cadrul evenimentul organizat de Capital, că în piaţa liberă sunt avantaje multe, sunt preţuri mai mici, iar concurenţa este nevoită să îşi adapteze pachetele de energie electrică si gaze.“Clienţii care au ales Tinmar se bucură de mai multe beneficii incluse în pachetele aciziţionate, gratuite. De exemplu oferim despăgubiri pentru daunele provocate electrocasnicelor, asta înseamnă o acoperire de 5000 lei/an. De asemenea, oferim protecţie la plata facturilor de energie, adică în cazul unor situaţii neprevăzute la locul de muncă, clientul nu trebuie să plătească şi nici să ramburseze până la 150 lei/lună. Avem serviciu de intervenţie rapidă prin care oferim intervenţii de urgenţă în caz de avarii”, a explicat Carla Parnică.

Premieră: FUI opțional, tot pe reglementat

NRE a decis săptămâna trecută să acorde consumatorilor casnici posibilitatea de a-și schimba furnizorul cu altul care le oferă un preţ mai mic, fără a ieşi însă din piaţa reglementată. Enel Energie Muntenia în a obținut calitatea de furnizor de ultimă instanţă opţional (FUI opţional), pentru zonele de reţea Moldova, Oltenia, Muntenia Nord, Transilvania Nord şi Transilvania Sud. Mai exact, cei din aceste regiuni pot schimba furnizorul lor tradiţional (CEZ pentru Oltenia, E.ON pentru Moldova şi Enel pentru Transilvania şi Muntenia Sud) cu Enel, pentru a obţine un preţ mai mic cu 0,3%, dar fără a ieşi în piaţa liberă.

Şi ceilalţi furnizori de ultimă instanţă se pot înscrie pentru a fi desemnaţi FUI opţionali pentru alte zone decât cele unde activează în prezent, cu condiţia să poată oferi un preţ mai mic decât furnizorul tradiţional din regiunea respectivă.