Capital: Cum aţi pornit acest business?
Lucia Morariu
: Sunt economist de profesie, am absolvit A.S.E. – Facultatea de Comerţ, secţia Economia Serviciilor de Alimentaţie Publică si Turism. Mi-am dorit să lucrez în turism pentru că întotdeauna m-a fascinat marea. Atunci când am început compania, lucram efectiv ca agent de turism. Pentru cei care nu aveau la dispoziţie un capital financiar consistent, înfiinţarea unei agenţii de turism era singura cale de antreprenoriat în acest domeniu. Am împrumutat 100.000 de lei de la familie, şi am început să vând vacanţe la mare. Un an mai târziu, împreună cu familia, vindeam vacanţe în străinătate, iar după trei ani am început să vindem bilete de avion.

Între timp, ne-am acreditat IATA, am extins reţeaua de agenţii şi crescând cota de piaţă a companiei am devenit primul turoperator în turismul intern din România. Am dobândit şi acreditarea din partea principalilor turoperatori germani, intrând în domeniul businees travel şi am înfiinţat propria şcoala de turism. La ora actuală, Eximtur, cu peste 41 milioane de euro cifră de vânzări, este în primul rând o companie de travel management, care acordă servicii de călătorie corporaţiilor, prin divizia de Business, ce derulează peste 65 % din afacerile noastre. În acelaşi timp, avem 28 de reţele de agenţii în Romania, atât proprii cât şi francize şi 562 de clienţi, în medie, pe zi.

Capital: Care sunt perspectivele Eximtur?
Lucia Morariu:
Ne dorim o creştere sustenabilă, astfel că ne-am propus ca divizia de Business să crească anual cu circa 7%, iar compania, per total, cu aproximativ 5% pe an. Abordăm creşterea cu prudenţă, întrucât stabilitatea companiei şi indicatorii financiari buni sunt pentru noi o prioritate. În prezent, investiţiile le facem numai din surse proprii şi suntem extrem de atenţi la semnalele cu privire la o posibilă nouă criză economică.

Capital: Cum caracterizați piața în care activați și ce credeți că ar trebui îmbunătățit la nivel de piață în România?  
Lucia Morariu:
Din păcate este o piaţă profund neconcurenţială, pentru că, printre altele, agenţiile de turism şi călătorii se înființează mult prea uşor. Mai precis, cu până în 300 de dolari, oricine îşi poate înfiinţa o agenţie de turism şi poate lucra cu banii clienţilor. An de an, tot mai multe agenţii mici dispar, totuşi atât timp cât funcţionează, acestea vând servicii tursitice la preţuri reduse, fără bugetare, fără management, doar pentru a stârnge bani din piaţă. Sistemul actual de garantare este depăşit şi nu se reuşeste înlocuirea acestuia. Sunt o multitudine de situaţii în care agenţiile se reînfiinţeaza sub un alt nume, de către aceleaşi persoane care au falimentat alte agenţii. Astfel că, una dintre soluţii cred că ar fi înăsprirea condiţiilor pentru înfiinţarea activităţii de agenţie de turism, creşterea capitalului social minim necesar agenţiei de turism şi creşterea garanţiilor financiare.

O altă problemă pe care am identificat-o ar fi faptul că sistemul de plată al salariilor la gri este extins în acest domeniu şi scăpat de sub control. Costul cu forţa de muncă este principalul cost al agenţiei de călătorii, astfel încât cei care nu respectă legislaţia muncii concurează zilnic cu jucătorii corecţi. Cu preţuri fără legătură cu realitatea, cu taxe de serviciu minimale şi nesustenabile. Aici soluţia este efectuarea unor analize sectoriale cu nivelul mediu de salarizare şi evaluarea celor care se află sub media pe sector sau scăderea taxării muncii de la 76% la cel mult 30%. Mai mult, în prezent există o multitudine de situaţii în care se practică publicitate înşelătoare sub masca „marketingului inteligent“. De asemenea, se afişează preţuri reduse pentru capacităţi de cazare necontractate, doar pentru a se fura imagine de la competitor. Clientului atras în agenţie i se oferă altceva, pe motiv că s-au epuizat locurile. Consider că esenţială ar fi realizarea unui cadru de bune practici pentru publicitatea în industria de călătorii.

Capital: Cum vedeţi viitorul antreprenoriatului feminin în România?
Lucia Morariu:
În directă legătură cu creşterea nivelului de trai şi, implicit, a nivelului cultural al populaţiei. Prejudecăţile, încă prezente masiv la nivelul românilor, cum că femeile trebuie în primul rând să „stea la cratiţă“, pot fi depăşite numai prin cultură. De asemenea, cât timp în România nu vom avea creşe, grădiniţe suficiente şi curate, organizate, cu educatori calificaţi, moderni şi bine plătiţi, femeile care au copii sunt stopate în carieră pentru că trebuie să se ocupe mai mut decât în alte ţări de cel mic. Din păcate, ceea ce face şcoala în cazul copiilor mai mari, te obligă, ca mamă, ca în cazul în care vrei rezultate, trebuie să dublezi acasă şcoala, să faci lecţii cu copilul, să înveţi împreună cu el. De regulă, mamele sunt cele care fac asta, ceea ce afectează din nou posibilitatea ca ele să se dezvolte mai mult profesional sau să se implice în antreprenoriat.

La ora actuală, Eximtur, cu peste 41 milioane de euro cifră de vânzări, este în primul rând o companie de travel management, care acordă servicii de călătorie corporaţiilor, prin divizia de Business, ce derulează peste 65% din afacerile noastre.
Lucia Morariu

250.000 de euro a fost profitul net al Eximtur în 2015