Anul 2013 va aduce un nou record în ceea ce privește valoarea despăgubirilor plătite de companiile de asigurare sub formă de daune morale. Potrivit datelor obținute de Capital, asigurătorii plătiseră după primele nouă luni ale anului trecut aproximativ 251 de milioane de lei la acest capitol, sumă care este deja mai mare decât cea aferentă întregului an 2012. Cu tot cu rezervele constituite pentru plăți viitoare, sumele blocate și plătite se apropie de 900 de milioane de lei, însă asta în condițiile în care autoritatea de supraveghere a modificat normele în sensul în care asigurătorii nu mai sunt obligați să constituie rezerve egale cu pretențiile în instanță ale păgubiților. Plățile pe daune morale au crescut neîncetat începând cu anul 2010. Capital a scris în repetate rânduri despre situații în care despăgubirile acordate de instanțe familiilor lăsate în urmă de victimele accidentelor rutiere au ajuns la sume de peste un milion și chiar un milion și jumătate de euro. În prezent, toate societățile mari care vând RCA au plătit cel puțin o daună de peste 200.000 de euro. În cazul uneia dintre primele trei firme de asigurări, de exemplu, sumele totale plătite în ultimii doi ani pe zona daunelor morale depășesc 20 de milioane de euro.

Daune „instituționalizate“

De dispoziția instanțelor din România pentru a acorda sume importante de bani familiilor victimelor din accidente rutiere profită și unii avocați. „În realitate, la victime ajunge doar o mică parte din despăgubirea primită, în comparație cu casele de avocatură specializate pe acest segment, din cauza contractelor pe care aceștia le pun pe masă celor care se află, de altfel, într-o situație nefericită. După aceea, se merge în instanță în speranța că se va negocia și se va ajunge la o despăgubire cât mai mare“, spune Radu Mustățea, președintele Biroului Auto Român (BAAR).

De altfel, potrivit asigurătorilor, de când legea locală a fost modificată, în sensul în care suma maximă plătită pe daune morale ajunge la cinci milioane de euro, pretențiile părților au crescut și ele semnificativ. „În aproape toate cazurile, avocații victimelor cer suma maximă, adică 5 milioane de euro“, comentează Mustățea. Asistăm deja la un fenomen, susține acesta. „Cred că amenințările și preocupările foarte pregnante ale pieței sunt legate de frecvența foarte mare a daunelor pe șoselele din România și de vătămările corporale care, în ultimii ani, au intrat pe un trend cât se poate de anormal. Aproape că există o instituționalizare a solicitărilor de despăgubiri“, spune Mustățea.

Un  proiect aproape eșuat. Ce vor face asigurătorii în continuare

„Este un moment propice în care trebuie să ne unim, în beneficiul asiguraților, dar și spre binele pieței per ansamblu, și să găsim o formă în care aceste practici să aibă o limită dată de legislație“, mai spune şeful de la Carte Verde.

Fosta Comisie de Supraveghere a Asigurărilor, în prezent parte din Autoritatea de Supraveghere Financiară, a mai încercat, în colaborare cu Fondul pentru Victimele Străzii, să impună un ghid care reglementează valorile maxime pentru daunele morale.

În acest sens, CSA a încheiat și un acord cu Consiliul Superior al Magistraturii prin care judecătorilor le era prezentat un tabel cu valorile maxime acordate în Europa și în jurisprudența din România, valori prezentate în tabelele alăturate alăturat. Acordul a fost însă rupt înainte de a-și produce efectele.

În prezent, asigurătorii încearcă să obțină susținerea ASF pentru a introduce astfel de reglementări prin lege. Un prim pas ar fi, susțin surse din piață, introducerea obligativității ca avocații victimelor să prezinte instanței contractele. „În acest fel, judecătorii vor putea vedea exact câți bani merg către victime și cât se duce către avocați. Când peste 60% din sume merg la avocați, poate ar lua alte decizii“, susțin sursele.

Este un măcel pe șosele, măcel pe care asigurătorii trebuie să îl repare prin daunele materiale plătite, dar și prin compensarea morală a victimelor.
Radu Mustățea, președinte BAAR