Mark Beacom, directorul BSOG spune, într-un interviu pentru Capital, că societatea pe care o conduce (subsidiară a gigantului american Carlyle Group) este pregătită să înceapă imediat toate operațiunile din proiectul care ar urma să aducă gazele la țărm, din 2020, are la dispoziției și cei 400 de milioane de dolari necesari, dar nu are cadrul legislativ adecvat.
Referința directă este la Legea Offshore, care ar urma să reglementeze toate aspectele legate de exploatarea gazelor în Marea Neagră și care trenează de luni de zile în Parlament, la Comisia de Industrii și Servicii a Camererei Deputaților. Referitor la decizia deputaților de a amâna până la toamnă (după vacanța parlamentară) acordarea avizelor pe această lege, care amână și mai mult votul în plen, într-o luare de poziție dură, Mark Becom, BSOG, afirmă că societatea pe care o conduce ar putea să nu mai primească vreodată votul de încredere al acționarilor pentru proiectul din Marea Neagră.
Capital: Când estimați că veți avea decizia finală de investiție în exploatarea rezervelor de gaze pe care le aveți concesionate în Marea Neagră ?
Mark Beacom: BSOG a lucrat timp de trei ani pentru obţinerea deciziei finale de a investi în proiectul Dezvoltare Gaze Naturale Midia, însă rămân o serie de blocaje cu privire la modul de parcurgere a procesului de avizare pentru obţinerea cu succes a autorizaţiilor necesare. Legea offshore oferea claritatea necesară asupra anumitor aspecte ale procesului de avizare și era considerată esențială de BSOG pentru obţinerea deciziei finale de investiție. Din păcate, aceste întârzieri prelungite în adoptarea Legii offshore au un impact nefavorabil asupra tuturor celorlalte eforturi pe care le întreprindem în prezent şi care sunt activități importante pentru obţinerea deciziei finale de investiţie, respectiv procesul de sezon deschis administrat de Transgaz pentru conectarea la SNT, finanțarea proiectului, capacitatea de a încheia acordul de vânzare a gazelor extrase și licitațiile pentru echipamentele aferente fazei de construcţie a proiectului Dezvoltare Gaze Naturale Midia. BSOG a întreprins toate aceste eforturi presupunând o rezolvare în timp util a acestor aspecte critice. Cu astfel de întârzieri și cu diminuarea încrederii în adoptarea Legii offshore, obţinerea vreodată a deciziei finale de investiţie devine o preocupare majoră.
Capital: La ce nivel se ridică investițiile pentru a putea aduce gazele la țărm?
Mark Beacom: Aşa cum spuneam, în privinţa proiectului Dezvoltare Gaze Naturale Midia situat la 120 de kilometri în largul mării, în ape cu adâncimea de 70 de metri, am realizat progrese semnificative. Am finalizat activitățile offshore necesare, respectiv forajul sondelor de evaluare, activitățile de cercetare a traseului conductei şi a platformei de producţie, activităţile onshore, inclusiv studii arheologice și de cercetare a traseului conductei pe uscat, precum și studiile de inginerie, inclusiv inginerie conceptuală, inginerie de bază și proiectare. De asemenea, suntem în discuții cu Transgaz pentru conectarea la SNT și suntem aproape de a avea un acord cu un cumpărător pentru vânzarea gazelor. În acest moment nu putem dezvălui numele viitorului cumpărător al gazelor, însă suntem în măsură să confirmăm că este vorba despre o societate înregistrată în România, iar cantitatea de gaze livrată anual va fi de aproximativ un miliard de metri cubi. Suntem gata să implementăm proiectul, dar așteptăm clarificări cu privire la modul de obținere a tuturor avizelor necesare și confirmarea stabilității regimului de taxe și redevențe. Obţinerea deciziei finale de investiție ar genera o investiție de 400 de milioane de dolari, mare parte cheltuită în România, şi am avea nevoie de doi ani pentru construirea platformei de producţie offshore, săparea sondelor de dezvoltare, instalarea conductelor offshore şi de uscat şi construirea terminalului de procesare a gazelor.
Capital: Care este situația la zi privind contractarea cantităților extrase și ultimele modificări ale legislației în acest sens?
Mark Beacom: Este esențial pentru finanțarea proiectului ca BSOG să poată semna un contract bilateral în termeni acceptabili (aici ne referim la un mecanism de stabilire a prețurilor, riscuri, datorii etc.), cu un cumpărător al gazelor care sa fie puternic şi credibil, pe termen lung. Orice legislație care împiedică capacitatea BSOG de a încheia un astfel de contract bilateral va afecta finanțării proiectului, ceea ce va influenţa în mod clar capacitatea BSOG de a dezvolta proiectul.
Capital: Aveți calcule privind cuantumul redeventelor pe care le veti plăti, pe perioada de derulare a exploatărilor, având în vedere cantitățile preconizate a fi extrase?
Mark Beacom: Raportul independent al Deloitte privind proiectele de dezvoltare din Marea Neagră ilustrează excelent beneficiile economice semnificative pentru economia românească, inclusiv cuantumul redevențelor și al taxelor plătite statului(5,5 miliarde de dolari atribuibili statului din redevențele colectate de la companiile care vor extrage gaze din Marea Neagră,BSOG și Exxon – Petrom – n.r.).
Capital: Având în vedere ultimele evoluții geopolitice regionale din piața energiei, ne referim cu precădere la avansul extrem de rapid al noilor gazoducte rusești către Europa, care vor aduce, ocolind Ucraina, până la 80 de milliarde de metri cubi, cât și lipsa unei infrastructuri cu o capacitate semnificativă de „evacuare”din România, care sunt opțiunile reale , pe termen scurt de valorificare a cantităților extrase?
Mark Beacom: BSOG a lucrat în mod proactiv împreună cu Transgaz în ultimele 8 luni la procesul de sezon deschis pentru rezervarea cantităților de gaze în SNT din Vadu. Din păcate, întregul proces de sezon deschis a trebuit să se încheie în luna aprilie a acestui an, deoarece BSOG nu s-a putut angaja să respecte termenul stabilit în cererea de rezervare de capacitate pentru obţinerea deciziei finale de investiţie, deoarece blocajele privind procesul de avizare nu au fost soluționate în timp util. BSOG reia încă o dată cu Transgaz întregul proces de rezervare de capacitate, cu speranţa că Legea offshore va fi adoptată la timp pentru a îndeplini noul interval de timp prevăzut pentru obţinerea deciziei finale de investiţie în cadrul acestei a doua încercări de sezon deschis. În situaţia în care vor apărea noi întârzieri și incertitudini în procesul de adoptare al Legii offshore, şi această a doua încercare ar putea duce la un eşec.
În cazul în care proiectul nostru Dezvoltare Gaze Naturale Midia va înainta, acesta va produce 10% din consumul de gaze naturale al României. Deși cumpărătorul nostru de gaze va fi motivat să vândă gazele pe piața românească, considerăm că este necesar să existe un flux liber al gazelor în și din țară pentru a asigura dezvoltarea unei piețe transparente și de a oferi oricând opțiunea de export în cazul în care va fi necesar. Conducta BRUA, deși nu este esențială pentru volumele de gaze produse de proiectul de dezvoltare al BSOG, reprezintă o modalitate importantă de a furniza acest mecanism esențial al pieței.
BSOG este o companie independentă de petrol şi gaze cu sediul în România care desfăşoară operaţiuni de explorare, dezvoltare şi exploatare a resurselor convenţionale de ţiţei şi gaze naturale. În prezent portofoliul companiei este alcătuit din concesiunea privind perimetrele XV Midia – Zona de Apă de Mică Adâncime şi XIII Pelican, situate în platforma continentală a Mării Negre, în care BSOG deţine o participaţie de 65% şi calitatea de operator. Compania vizează îndeplinirea obiectivului de punere în producţie a resurselor sale de gaze naturale descoperite în platoul continental al Mării Negre (Ana şi Doina), desfăşurarea de noi activităţi de explorare şi evaluare în Marea Neagră precum şi identificarea de noi oportunităţi atât în România cât şi în regiune.