Din cauza apariției poliței de asigurare pe o lună, doar 60% din mașinile înmatriculate pe persoană fizică, în România, mai au RCA pe tot parcursul unui an, arată estimările făcute pentru Capital de către Viorel Vasile, directorul celui mai mare intermediar din asigurări, Safety Broker. 

Aceasta înseamnă că, raportat la dimensiunea parcului auto, în România ar exista peste 2 milioane de automobile care circulă fără să fie asigurate. 

Cei care merg cu  aceste mașini sunt în pericol ca, din vara acestui an, să piardă dreptul de a le mai conduce prin suspendarea automată a talonului. 

Legea 432/2006, încă valabilă, permite Poliției să suspende automat dreptul de circulație pentru mașinile fără RCA. Singurul motiv pentru care prevderile actului normativ nu au fost aplicate este faptul că datele din baza Direcție Permise nu se potrivesc cu cele din baza de date CEDAM, care conține istoricul mașinilor asigurate în România. 

“Din cauza numărului foarte mare al operatorilor care completează RCA și a erorilor inerente în cazul completării manuale, au existat neconcordanțe între informațiile din CEDAM și cele ale DRPCIV  (nr: Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Autovehiculelor), în principal diferențe determinate de completarea eronată a unui caracter din seria de șasiu. Neconcordanțele între cele două baze de date și riscul aplicării unei sancțiuni unei persoane care deține asigurare RCA valabilă au reprezentat argumente ale imposibilității aplicării pe scară largă, în mod automatizat, a sancțiunilor prevăzute de legea 432/2006, respectiv suspendarea certificatului de înmatriculare pentru proprietarii de vehicule fără polița RCA”, explică un document intern al elaborat de Ministerul Finanțelor Publice, în 2016, și consultat și de Capital. 

În curând, însă, această situație se va schimba. Așa cum a mai arătat Capital, una dintre princpalele sarcini a noului Biroul al Asigurătorilor Auto(BAAR) este preluarea de la ASF și perfecționarea bazei de date CEDAM. 
Mai departe, direcția fundamentală a BAAR este tocmai corelarea acestor date cu cele din alte baze, cum sunt cele ale Poliției și cele ale Registrului Auto Român. 

 

Atunci când datele vor fi „curățate” și corelate, nimic nu va mai opri Poliția să suspende automat talonul mașinilor care circulă fără RCA, acest fapt fiind admis, într-un interviu pentru Capital, și de către Mădălin Roșu, președintele BAAR. 

Potrivit lui Roşu, BAAR va încerca să strângă relaţia cu Poliţia, dar şi cu Registrul Auto Român (RAR) în aşa fel încât datele cuprinse în baza de date să fie cât mai complete. 

În prezent, spune Roşu, apar unele situaţii când informaţiile din CEDAM nu coprespund cu cele ale Direcţiei Permise (DRPCIV) sau cu cele al RAR.  

” Am avut situaţii când am descoperit automobile declarate cu daună totală (epavă) care circulau încă pe străzile din România”, a exemplificat preşedintele BAAR. 

În scopul de a evita astfel de situaţii , BAAR va încerca să perfecţioneze nivelul de interconectare cu baza de date a DRPCIV, care are în unele cazuri informaţii mai exacte despre starea şi istoricul maşinilor. De asemenea, BAAR a purtat discuţii şi cu RAR, în scopul de a evita situaţiile în care pe străzi circulă maşini înregistrate ca fiind radiate sau maşini care au seriile de şasiu modificate. 

Suspendare automată pentru cei care nu au ITP

Pe de altă parte, începând din 20 mai, dacă  ITP-ul expiră,  se suspendă automat şi certificatul de înmatriculare al maşinii, tot automat. Șoferii riscă  amendă de aproape 3 mii de lei, în plus.

În prezent, inspecţia tehnică periodică la maşină se face o dată la doi ani, dacă vehiculul nu este mai vechi de 12 ani.  După 20 mai, dacă va expira ITP-ul, înmatricularea maşinii va fi automat suspendată, online.

Schimbul de date se va face între RAR şi DRPCIV, online. Dacă sunteţi prinşi în trafic cu înmatricularea suspendată, nu numai că trebuie să plătiţi o amendă de până la 2950 de lei, ci rămâneţi sigur şi fără plăcuţe de inmatrculare. Nu veţi avea voie să plecaţi cu maşina, va trebui să chemaţi o platformă. În acest caz, trebuie să mergeţi şi la Poliţia Rutieră pentru a demonsta că maşina a fost verificată tehnic.